Flytande filtermedel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    Användare
    • December 2012
    • 229

Flytande filtermedel

Någon som har erfarenhet av "Happy Life liquid filtering medium" ett flytande filtermedel som sägs bl.a ska öka tillväxten av nyttiga bakterier mm mm...
    http://www.facebook.com/home.php#!/p...?id=1606220994

Mvh // Per
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

från beskrivning:
    General product informationLiquid filtering medium based on all natural substances. Works as ion exchanger, adsorption substance and complexing agent.
    Removes ot only residues of medications, also different unwanted chemical compounds, as heavy metals, pesticides, Clorine, etc. are removed.
    Positive effects on Happy-Life:
    removes harmful bacteria
    speding up growth of helpful bacteria
    prevents algae
    Could be used in freshwater and saltwater aquariums, gardenponds as well as for transporting fish to reduce loss.

Jag förstår att man kan binda metall joner till större komplex, men detta låter mer än bara lite överdrivet. Hur väljer den ut bakterier? Hur påverkar man alger?

Nej köp inte

Kommentar

• Per P
      Användare
      • December 2012
      • 229

eller som det står på den svenska instruktionen:

Happy-life
      Flytande filtermedel
      100% naturligt
      Vårdande tonikum
      Rekommenderas för sötvattenakvarier, saltvattenakvarier och trädgårdsdammar

Innehåll, sammansättning & effekt:

Happy-life är en flytande suspension och består av naturliga, kristallina substanser som påverkar akvarievattnet på ett mycket positivt sätt.Substanserna i detta tonikum har måmga positiva effekter.De kan fungera både som jonbytare och absortionsmedel och har dessutom en komplexbildande effekt.
      De mycket porösa substanserna har på grund av sin kristallina struktur en invändig yta på långt mer än 1000 m2/g.
      Ur akvarievattnet avlägsnas inte bara rester av mediciner, utan också olika icke önskade kemiska föreningar, som tex tungmetaller, bekämpningsmedel, klor, kloraminer, ammonium, etc.....

Övriga positiva Happy-life effekter:

¤Avlägsnar skadliga bakterier
      ¤ökar tillväxten av nyttiga bakterier
      ¤förebygger infektioner
      ¤främjar leken hos fiskar
      ¤främjar fiskars tillväxt
      ¤verkar förebyggande mot alger
      ¤har en positiv effekt på koraller
      ¤ökar växternas tillväxt
      ¤stöder effekten av biologiska akvariefilter
      ¤tar bort lukt

Resultat:

¤akvarievattnet blir stabilare gentemot oönskade förändringar
      ¤fiskarna blir piggare, äter bättre och får finare färg
      ¤fiskarna blir mer motståndkraftiga mot gentemot sjukdomar
      ¤fiskar som är sjuka blir friska mycket fortare
      ¤förluster genom karantänåtgärder och transporter reduceras avsevärt.

Låter i mina öron som det optimala lyckomedlet för akvaristen

Mvh // Per

Kommentar

• msb
        Användare
        • September 2009
        • 314

Det bästa medlet jag vet ! även fiskarna blir pigga o glada vattnet blir kristalklart.

happy life easy life
        Tropheus

Kommentar

• sleepy
          Användare
          • August 2004
          • 294

Låter lite bra för att vara sant.
          Menar de varkar ju vara som att man inte skulle klara sig undan att använda detta medel.

Låter som en skämt pryl. Köp denna product och den löser alla dina problem.....

Nja tror jag avstår...
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Per P
            Användare
            • December 2012
            • 229

Ursprungligen postat av sleepy
            Menar de varkar ju vara som att man inte skulle klara sig undan att använda detta medel.

Nja tror jag avstår...
            Ja, eller hur....!!???

Mvh // Per

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Ursprungligen postat av msb
              Det bästa medlet jag vet ! även fiskarna blir pigga o glada vattnet blir kristalklart.

happy life easy life
              Håller helt med. Men att det skulle göra allt som står i beskrivningen är nog skitsnack, men den har helt klart positiva effekter på vattnet och firrarna. Vattnet blir kristallklart och firrarna blir både piggare samt får klarare färger. Jag har aldrig kört med någon typ av vattenberedningsmedel tidigare, men easy life kommer jag att fortsätta med.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

Jag tycker det är kanon. Använder det efter väldigt stora vattenbyten eller vid uppstart/obalans i burkarna.

Kommentar

• RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

Ursprungligen postat av sleepy

Nja tror jag avstår...
                  Visst klarar man sig utan denna produkt, men man märker skillnad om man använder det. Som flera har påpekat blir vattnet kristallklart, fiskarna piggare och bättre färger, mer lekvilliga...

Jag hade "problem" med små kullar från mina Tropheus, ca 4-6 yngel/kull. Men sedan jag började med Easy Life har det blivit 10-14 yngel/kull. Om det är EL eller inte vet jag inte, men det bidrar säkert.

De andra argumenten som att medlet skall reducera skadliga bakterier och öka mängden goda är jag skeptisk till - hur ska det gå till? Samtidigt är det svårt att som följa upp utan rätt mätutrustning. Friskare fiskar är även det svårt att följa upp. Alger och lukt märker jag ingen skillnad på nu som före användingen av EL.
                  //Robert

Kommentar

Arbetssätt...