Nytt projekt 222 Liter Växter (co2) och Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Nytt projekt 222 Liter Växter (co2) och Apistogramma

    Har haft lite olika små trådar angående det här projektet men tänker fortsätta från den här tråden då jag fått svar på alla enskilda frågor.

    Skaffade alltså för ett tagsen ett nytt litet akvarium på 222 liter.

    Vill testa att köra ett riktigt "västkar" denna gången, där växterna är första prio och fiskarna mer ett roligt komplement ibland lummigheten.

    Har snart fått hem grejer till ett co2 system med tub ocksåvidare då jag tröttnat på att mata med easy carbo.

    Allting förutom Ph controller som jag får införskaffa senare nästa år, skall inte vara något problem med att koppla in den med grejerna jag kommer köra till dess om jag förstått allting rätt.

    skulle det fungera att köra en diffusor på de vis jag gjort på min snygga ritning?!

    Antingen att köra gasen rakt ner i pvs röret eller dra in den i pumpen först så att den slås sönder i pumpen också innan den går ut i röret, vill ju lösa upp så mycket gas som möjligt innan bubblorna går ut i karet.
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Man räknar bubblor säg ca. en var tredje sekund som du leder i filtrets insug och ej som du har ett långt rör med hål i på utblåset,för bubblorna tar den lättaste vägen ut och det blir i dom små hålen.Du nämnde ett 2213 utvändigt filter,det hade jag kört med.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Det är nog klokast att köra in bubblorna i ytterfiltrets insug!
      Men jag skulle förorda nån av dessa prylar


      Denna webbplats är till salu! zoocenter-tausz.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoocenter-tausz.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

        #4
        Ytterfilter it is then!!!

        Som sagt var så är jag nog bara glad om jag slipper ha pumpar o dyligt i karet.

        Wilhelm. Menar du att jag bör köra genom ytterfiltret + en av dessa diffusor grejerna?!

        Kommentar

        • Cryfish
          Användare
          • June 2008
          • 18

          #5
          Tjena

          Kolla plantswap.se
          Här finns många trådar hur du bygger enkla och effektiva reaktorer för att lösa Co2.


          /Jonas

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Cryfish
            Tjena

            Kolla plantswap.se
            Här finns många trådar hur du bygger enkla och effektiva reaktorer för att lösa Co2.


            /Jonas
            Jepp har kollat lite där, mycket matnyttigt heltklart.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Wilhelm. Menar du att jag bör köra genom ytterfiltret + en av dessa diffusor grejerna?!
              Nej! Antingen ytterfilter eller diffusor.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Ja jag har kollat upp tekniken lite bättre nu, kommer köra genom ytterfiltret, där i kommer jag köra med diverse filtermaterial.

                Turligt nog hade min svärfar kontakter som kunde fixa en gas tub så om ett par veckor får jag hem 5 kg co2 tappad och klar med färdig modiferad tub (inget stigrör och ny standard kran på).

                Hela systemet har kostat mig i slutändan 1200 kr.

                En bra affär helt enkelt!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

                  #9
                  Nu har jag allting förutom co2 tuben som kommer nästa helg.

                  Så dags att börja planera för lite roliga växter, jag vet att de finns en del med gröna fingrar på detta forumet (har testat zoopets då de skall finnas fler växtvana där men de är extremt segt med gehör på sina hjälp frågor där tycker jag).

                  Så förslag på lite skoj som inte är omöjligt för en nybörjare?!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

                    #10
                    En kort tur till Nol blev två timmar och lite mer inköp än räknat med...som vanligt...

                    Köpte bland annat filter material och lite små delar till ytterfiltret, blev keramik "rör" och en bit grov filtermadrass.

                    Slangen jag behövde var dessvärre slut så jag får ta en tur nästa helg igen.

                    Utöver detta blev även ett eheim kompakt pumphuvud köpt till stora akvariet...

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #11
                      Eftersom Co2 inte är så himla bra för fiskarna så kanske det är ide att köra me en extra pump som går på nattetid så att du driver ur överskottet från växter o fisk.

                      En liten ide bara

                      En sak att se upp me är även Co2 halten dagtid. Har du för mycket löst Co2 i vattnet så kan i princip fisken kvävas trots att du har 100 syremättnad i vattnet.
                      Senast redigerad av LN; 13 December 2009, 22:21.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Eftersom Co2 inte är så himla bra för fiskarna så kanske det är ide att köra me en extra pump som går på nattetid så att du driver ur överskottet från växter o fisk.

                        En liten ide bara

                        En sak att se upp me är även Co2 halten dagtid. Har du för mycket löst Co2 i vattnet så kan i princip fisken kvävas trots att du har 100 syremättnad i vattnet.
                        Ingen fara, systemet jag har köpt har en magnetventil som går på och av med en timer! så jag kommer bara köra i co2 i vattnet en timme innan ljuset går på och sen släcks den en timme innan påsvis tillsätter jag bara co2 när växterna kan förbruka den!!!

                        Kommentar

                        • polle
                          Användare
                          • May 2008
                          • 197

                          #13
                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Så dags att börja planera för lite roliga växter, jag vet att de finns en del med gröna fingrar på detta forumet (har testat zoopets då de skall finnas fler växtvana där men de är extremt segt med gehör på sina hjälp frågor där tycker jag).

                          Så förslag på lite skoj som inte är omöjligt för en nybörjare?!
                          Hoppas det är OK att låna din tråd för fler frågor.
                          Jag planerar ett SA (utom växterna) på 160 liter.

                          Spelar det någon roll vilka växter man har? Blir inte alla växter bättre med co?
                          Nu då har jag de vanligaste, tåliga sorter som överlever hyggligt hos mig, med hjälp av en skvätt PMDD
                          Jag har bara långsamväxare, snabbissarna har aldrig gillat mig.

                          Naturligtvis är jag också öppen för förslag på lite "skojiga" saker.
                          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av polle
                            Hoppas det är OK att låna din tråd för fler frågor.
                            Jag planerar ett SA (utom växterna) på 160 liter.

                            Spelar det någon roll vilka växter man har? Blir inte alla växter bättre med co?
                            Nu då har jag de vanligaste, tåliga sorter som överlever hyggligt hos mig, med hjälp av en skvätt PMDD
                            Jag har bara långsamväxare, snabbissarna har aldrig gillat mig.

                            Naturligtvis är jag också öppen för förslag på lite "skojiga" saker.
                            Bara kul med någon som skall göra något liknande, även jag kommer nog inte vara så kinkig med var växterna kommer ifrån.

                            Som jag har förstått det hela, så är det kolet växterna behöver och de skall väll alla växter må bra av, en annan viktig faktor är ljuset.

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

                              #15
                              ÄNTLIGEN har jag fått igång ytterfiltret, går fint och HELT ljudlöst.

                              Denna erövring har gjort mig enmer sugen på att skaffa ett rejält ytterfilter till stora karet också. Funderar på Fluval x5. Och hoppas på att man inte får ett måndags exemplar.

                              Har fått hem tuben nu med och på söndag skall jag koppla in co2 systemet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...