Nu när man i stort sett fylt ut akvarierumet på längden och bredden så är det dax att börja bygga på höjden. Så min fråga är hur mycket klarar alu stäningar planerar att bygga två våningar med 2st 720l kar. Och undrar om alustälningar klarar detta och hur många ben jag isåfall ska ha på benstälningen? Ska även ha ett par 576l på höjden men klarar dom av 720l så klarar dom även av 576l. Har bara en erfarenhet av alustälningar och det är ingen bra erfarenhet. Har i dagen lägge möbler till alla mina kar. Kan tilläga att jag även planerar att 3st 250l på höjden och vet inte om detta är möjligt ? Vet att det går att bygga egna stälningar men jag vet inte om jag litar tillräckligt på mina byggkunskaper.
Hur mycket klarar aluminiumställningar ?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag tror inte att aluställngar pallar för 2 st 720 i två plan. Jag som inga nerver har skulle aldrig göra det. Bygg ställningar i trä. Inte svårt och håller i alla väder!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Kommentar
-
Jag hade två styck 112 Liter i en aluställning och det kändes inte alls stabilt. Kan bara tänka mig hur två 720 skulle kännas....
Jag hade byggt trä, tror nästan du kommer billigare undan dessutom!!!Kommentar
-
Tack så mycket för de snabba svaren. Tittade på ditt bygge Wilhelm och det såg kanon ut. Får väll be svärfar om hjälp. Kommer säkert fler frågor ang vilket virke och tjocklek mm.Kommentar
-
Jag tycker att man inte ska ha längre än max en meter mellan benparen
visst det går att göra akvarierna med tjockt glas
då kan man bygga lite längre mellan benparen
det finns även förstärkta aluminiumrörjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hej
Jag kör med pallställ. De ska nog hålla för akvarier i den storleksklassen. Se. t.ex. här (det finns många andra fabrikat, och även begagnat):
mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Kan jag bara få frugan att tycka det är ok med pallställ i hemet så är det helt klart ett alternativ. Inte ens jag kan misslyckas med montera dom. Hennes komentar nu innan hon skulle till jobbet var. Sen när bryr du dig om vad jag tycker så jag anter att det var ett okKommentar
-
Kan jag bara få frugan att tycka det är ok med pallställ i hemet så är det helt klart ett alternativ. Inte ens jag kan misslyckas med montera dom. Hennes komentar nu innan hon skulle till jobbet var. Sen när bryr du dig om vad jag tycker så jag anter att det var ett ok
ge henne ett presentkort i någon trevlig affär
så slipper du bråket i kvälljag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kan jag bara få frugan att tycka det är ok med pallställ i hemet så är det helt klart ett alternativ. Inte ens jag kan misslyckas med montera dom. Hennes komentar nu innan hon skulle till jobbet var. Sen när bryr du dig om vad jag tycker så jag anter att det var ett ok
Bjud sedan du i gengäld till, genom att se till att skydda parketten, pallstället har vassa metallfötter. Och välj en färg som matchar tapeterna och fundera ut något bra sätt att dekorera, kanske en klätterväxt eller något.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
;-)Kommentar
-
Hehehe jaa det där är alltid en svååår avvägning man måste göra
Men som sagts tidigare så skulle inte jag heller satsa på aluminiumstälning till 2 st 720..
Bygg i trä o måla den fint, jag själv har kört med 2 tum 4, o det funkar fint... Men vill du säkra upp ordentligt så kör 2 tum 5..
Finns massor med bra beskrivningar om hur du bygger här på forumet, bara o söka
Och PS, ge frugan nått för att hon står ut med besväretMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Än så länge är det inga problem, tror att den har stått där i 2 år nu.
Jag använde mig av 145*45 regel.
Vi får väl se till att ha en CA-träff i Genarp så kan du se hur den ser ut.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar