Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    En fråga, hur stort kar tycker ni Satanoperca deamon bör ha?
    Jag tror att det ska vara ganska rymligt. Just dameon blir dels stora och som jag har förstått det är de också mycket agressivare än övriga Satanopercor. De är också känsliga för dåliga vattenvärden och vill helst ha surt vatten. Inte den lättaste arten med andra ord, väldigt snygga är de ju dock.

Jag tror att ett 540 eller 500 liters är minsta volym man kan rekomendera.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

jag skulle säga ett 2m 500L kar eller ett 720 som minsta kar för Daemon just för att de är agressivare och behöver mer utrymme än de andra Satanerna
      MVH

Kristofer

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hmm och jag som råkar ha ett 2m 720 utan innehåll. Dock ska mina Guianacara gå där tillsammans med lite leftovers i form av sajicapar, nyckelhål och en ensam bolivian som kanska får sällskap. Och så var det det med pH, men som jag förstår det så är det främst viktigt om man ska få lek. Men samtidigt hänger det lite ihop om de trivs så leker de och tydligen trivs de i ph 4-5 så ska man ha dessa bör man väl sikta på dessa värden.

Vilka andra fiskar finns i samma områden/vattenvärden?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1055

Kar storleken är ju perfekt, en stor anledning till att jag aldrig skaffade Daemon var just kravet på surt vatten, har för mig att de är extremt kännsliga för HiH dissease å de är ju mindre kul å hålla på å bota den..

Ursprungligen postat av DRE
          Hmm och jag som råkar ha ett 2m 720 utan innehåll. Dock ska mina Guianacara gå där tillsammans med lite leftovers i form av sajicapar, nyckelhål och en ensam bolivian som kanska får sällskap. Och så var det det med pH, men som jag förstår det så är det främst viktigt om man ska få lek. Men samtidigt hänger det lite ihop om de trivs så leker de och tydligen trivs de i ph 4-5 så ska man ha dessa bör man väl sikta på dessa värden.

Vilka andra fiskar finns i samma områden/vattenvärden?
          MVH

Kristofer

Kommentar

• Markie
            Användare
            • September 2008
            • 512

Skulle vara kul att höra vad ni som sänker ph använder er av för metoder.

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

När jag har gjort det så har jag använt mig av torv, men Borås har typ 1 i dgh så de är väldigt lätt sänkt samtidigt som de givetvis kan bli instabilt.
              Bästa sättet tror jag är att sänka med hjälp av kolsyreapparat och en controler så att man kan bestämma ph:värdet själv

Ursprungligen postat av Markie
              MVH

Kristofer

Kommentar

• Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

Satanoperca sp. redlips yngel F1

Nu är dessa frisimmande efter snart två månader. Går snart att se vilken fisk det är. Cirka 20 mm. Första kullen.130 st. Numera leker de regelmässigt.
                Några ur föräldragruppen i mitten.

Kommentar

• irwin_fletch
                  Användare
                  • April 2010
                  • 306

Fina fiskar Pabbe. Hur gick leken till? Har själv en grupp leucosticta och undrar om de måste ha små träbitar eller löv att lägga rom på samt bära runt på?

Kommentar

• Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Fina fiskar Pabbe. Hur gick leken till? Har själv en grupp leucosticta och undrar om de måste ha små träbitar eller löv att lägga rom på samt bära runt på?
                    Tack, ja de är fina.
                    Till skillnad från leucosticta är sp.redlips liksom S. jurupari en direkt (ovofil) munruvare. Mina lägger på fasta ytor som rötter eller stenar och tar direkt upp rommen för ruvning.
                    Leucosticta väntar några dagar efter romläggning och har kanske därför behov av att kunna flytta och gömma äggen några dagar. Vet inte om det är ett måste. Tror de lägger på fasta underlag om inget rörligt finns.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Vilka skönheter. Äter de artemia eller kräver de mindre mat. Enkla eller några specialknep?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Mmm, vi fick in 10 st riktigt fina S. deamon på 5 cm på jobbet. Vart galet sugen.
                        Mvh Alex

Kommentar

• Pabbe
                          NCS Medlem
                          • September 2006
                          • 1805

Första två veckorna fick de artemia. Nu tar de NLS och bra flingfoder med mycket vegetabiliskt i. Brukar finfördela i mortel. Fryst moina, cyclops funkar. Annars är det en enkel, lugn fisk som dock tar runt två år att bli könsmogna. När de väl börjat leka tycks det inte finnas hejd
                          Arten kan verka skygg, och vilja stå och trycka i bakgrunden, men det berodde på för stark belysning; de vill ha lite skugga eller dämpad belysning, då rör de sig obehindrat runt.

Kommentar

• nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

Ursprungligen postat av Markie
                            Efter att förgäves ha letat fosforsyra - behövs numera tillstånd från länsstyrelsen - hittade jag en flaska avkalkning avsedd för kaffebryggare. Denna har pH runt 1,5 o består av fosforsyra/citronsyra. Heter mp52.

Mitt kranvatten har pH 8, Kh 10-12 o Gh 11-12. Har börjat blanda in hälften regnvatten vid mina byten i Sydamerika-karet. Detta hade vid senaste mätning pH7, Kh o Gh 0!

Känns som det kan bli drygt att slåss mot kranvattnet i längden så jag har just dragit igång ett Tanganyika eftersom det är det (nästan) som rinner ur kranen.

Kommentar

• Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

Man får inte annonsera i trådarna om jag inte mins fel... lägg din anons i köp och sälj i stället!
                              MVH

Kristofer

Kommentar

• Micke_720
                                Användare
                                • November 2003
                                • 368

Hej

Jag kastas mellan hopp och förtvivlan...
                                Jag har kastat i 10 Diskus till min VF grupp av Geophagus.
                                Det går kanon!! Geophagusen leker mer frekevent än någonsin. ; )
                                Just nu leker 2 par.
                                Beror säkert på den frekventa matningen av de små diskusarna.
                                Men... Jag har börjat bli sugen på att av yttra Geophagusen. Jag hade en annons ute men tog bort innan de blev sålda.

Vad tror ni kan det bli trångt i karet som är på 720 liter?
                                (Då ökar risken för sjukdomar på diskusen?)
                                Planen är att behålla 4-6 Diskusar.

Kommentar

Arbetssätt...