If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tips på stimfisk som kan gå tillsammans med Satanoperca leucosticta? Vilka som helst eller bör man gå upp lite i storlek och tuffhet?
Jag skulle gissa på att de flesta tetror fungerar jättebra. Du kanske ska undvika de allra minsta. Dina 5cm leucosticta lär ju inte bli 20cm imorgon direkt.... Jag måste slå ett slag för Pristella maxillaris (inte säker på stavningen men Pristellatetra är det jag menar). I ett större kar är det en riktigt intressant liten gynnare om man håller ett bra gäng. Jag har 20st i ett 375-liters. Med någon månads räkmix- och NLSmatning har de blivit riktigt snygga.
Tips på stimfisk som kan gå tillsammans med Satanoperca leucosticta? Vilka som helst eller bör man gå upp lite i storlek och tuffhet?
Jag har 20 rödmunstetror med min grupp Leucosticta och det är inga problem alls. Fiskarna är mellan 9-12 cm och har en mun som lätt klarar av en rödmunstetra. Det funkar för mig, men för att vara på den säkra sidan kan du ju gå upp en storlek.
Nu till mina egna frågor och funderingar. Mina orange head leker igen (lek en gång i månaden) och rommen har nu legat ett dygn. Honan är duktig, står och vaktar/fläktar. Men pappa orange head är inte lika duktig, han uppvaktar ny hona redan och putsar en ny rot för äggläggning.
Kan det vara detta som gör att jag aldrig kommer till yngelstadiet, att hanen är stressad av att det finns andra honor att leka med? Jag har fått för mig att hanen ska vara lika delaktig i föräldraskapet som honan?
Med tanke på Satanopercos ätbeteende skulle jag faktiskt gissa på att i princip alla de vanliga tetrorna är ganska säkra med dessa fiskar (framförallt om man matar dem som man bör). Är det någon som har någon erfarenhet av att de har ätit tetror eller andra mindre fiskar (små yngel av t.ex. levandefödare räknas inte)?
Jag har 20 rödmunstetror med min grupp Leucosticta och det är inga problem alls. Fiskarna är mellan 9-12 cm och har en mun som lätt klarar av en rödmunstetra. Det funkar för mig, men för att vara på den säkra sidan kan du ju gå upp en storlek.
Nu till mina egna frågor och funderingar. Mina orange head leker igen (lek en gång i månaden) och rommen har nu legat ett dygn. Honan är duktig, står och vaktar/fläktar. Men pappa orange head är inte lika duktig, han uppvaktar ny hona redan och putsar en ny rot för äggläggning.
Kan det vara detta som gör att jag aldrig kommer till yngelstadiet, att hanen är stressad av att det finns andra honor att leka med? Jag har fått för mig att hanen ska vara lika delaktig i föräldraskapet som honan?
Har haft en grupp några år med flera lekpar. Har observerat liknande det du beskriver. Periodvis har vissa verkligen hållit ihop som par och varit fantastiskt samspelta. Ibland har honan lämnat över äggen till hanen, så hon kan äta och tvärtom. Men plötsligt har samma par nästa lek varit oense. Ibland har honan inte släppt in hanen i ägg och yngelvård.
Har du bara en hanne och fler honor? Kan isåfall tänka att hannens "otrohet" ökar om han inte har någon rival.
[QUOTE=Banderad;809730]Med tanke på Satanopercos ätbeteende skulle jag faktiskt gissa på att i princip alla de vanliga tetrorna är ganska säkra med dessa fiskar (framförallt om man matar dem som man bör). Är det någon som har någon erfarenhet av att de har ätit tetror eller andra mindre fiskar (små yngel av t.ex. levandefödare räknas ikke.
Ja,hadde en stim med ca.70 kardinal og neontetra med S.Daemon.Gikk bra veldig lenge men så begynte tetraene og forsvinne,mens daemonene ble tykk og lykkelig.
Har haft en grupp några år med flera lekpar. Har observerat liknande det du beskriver. Periodvis har vissa verkligen hållit ihop som par och varit fantastiskt samspelta. Ibland har honan lämnat över äggen till hanen, så hon kan äta och tvärtom. Men plötsligt har samma par nästa lek varit oense. Ibland har honan inte släppt in hanen i ägg och yngelvård.
Har du bara en hanne och fler honor? Kan isåfall tänka att hannens "otrohet" ökar om han inte har någon rival.
Under kvällen har jag sett att honan jagat bort hanen vid några tillfällen så kanske inte bara ska skylla på honom .
Han är ensam tupp i karet, så jag tror precis som du att detta kan göra att "otroheten" ökar. Dåligt med jordätare i denna del av landet, men ska försöka få tag på fler fiskar nu i sommar.
Mina Satanoperca sp Redlips ( 20cm) är helt ointresseradde av att äta andra fiskar. Dom har gått tillsammans med tetror av olika storlekar och jag har inte sett tecken på att dom skulle ens försöka ta andra fiskar.
Min grabb har Leucosticta och dom tar heller inte andra fiskar.
Ursprungligen postat av Engelholm Audio
Hejsan!
Mina Satanoperca sp Redlips ( 20cm) är helt ointresseradde av att äta andra fiskar. Dom har gått tillsammans med tetror av olika storlekar och jag har inte sett tecken på att dom skulle ens försöka ta andra fiskar.
Tack Göran - jag känner mig övertrygg att det funkar med ett stim tetror.
Samma med mina "Redlips". Har alltid mängder av ancistrusyngel på knappa centimetern. Har aldrig sett de ens försöka snappa ett. För övrigt har jag Colombiatetra; men de är i storlek med en femkrona.
Kommentar