If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja dom är allt riktigt snygga, men Leucostictian är inte så långt efter =)
Ja dom är ju coola, det är dom som kallas stenflyttarciklid va?
Lite bilder till kan man ju klämma med också
Bild 1: Lite fisk och en tuggande Leucostictia hona.
Bild 2: Acuticeps, troligen hanne?
Bild 3: Leucostictia par.
Bild 4: Nytt vatten
Man får ha en del tålamod med hantlar innan de fått upp färgerna och om de kommer igång och leker så kommer de att visa skarpa färgen mer eller mindre kontinuerligt. Jag har flyttat mitt ena hantelpar och undrar lite hur det kommer att påverka övriga innevånare. Jag har noterat att jordätarna helt klart breder ut sig mycket mer i karet och det ser nu nästan tomt ut. Innan höll jordätarna till längst fram nu ser man dem lite överallt.
Det börjar för övrigt se ut som om jag har 3 par bland jordätarna nu. Jag hade ju lek på ett par för en vecka sedan och de har turats om att tugga ända till i morse, nu på eftermiddagen tuggar de inte längre. Igår bytte de tuggning sins emellan fler gånger under dagen, jag såg aldrig att det skedde tyvärr. Men de verkade stressade och det kanske var någon form av separationsångest och till slut dog ynglen eller åts upp.
Som komplement till jordätare och hantlar tänkte jag faktiskt testa någon eller ett par sorter dvärciklider såsom hongloi, laetacara eller liknande. Något tips på vad som skulle kunna fungera, det finns olika områden där de skulle kunna hålla till ifred nu när jag har ett par hantlar.
Senare vill jag ha inkasten ciklider eller någon bujurquina i samma kar, men då blir det lite trångt. Tur man har fler kar att flytta dem till.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Som komplement till jordätare och hantlar tänkte jag faktiskt testa någon eller ett par sorter dvärciklider såsom hongloi, laetacara eller liknande.
Någon Apistogramma tror jag inte att du ska skaffa, de blir för stressade i sällskapet.
Jag har ett gammalt bestånd av bruna bågciklider i mitt kar, jag vet inte om det är andra eller tredje genrationen som lever där nu. Men det är ena sega jäklar som klarar av stressen från de större fiskarna.
en lite fråga!! kan man hålla körsbärsräkor med mindre jordätare??? typ Guianacara ??
eller blir det mat =/..( har en stor mängd sånna nu i mitt akvarium nu )
///peter
Senast redigerad av h0llowman; 20 May 2010, 11:40.
Guianacaras som jag har är väldigt snälla men aktiva. De simmar mer eller mindre aldrig upp till övre hälften av karet så jag skulle tro att det går utmärkt att ha räkor med dessa. Räkorna är snabba och kan gömma sig på de mest osannolika ställena.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Vet inte jag nämnt det här, men jag köpte några Satanoperca Leucosticta här om dagen. Dom går snart i ett "halvt 540" (halva höjden) i Carlskrona Akvarieförenings lokal. Misstänker det blir ett bra kar med mycket bottenyta och inte onödigt högt.
Hittade härliga RedMoore-rötter i Kalmar hos Guldfisken som blir finfina.
Funderar på att köra utan täckglas och låta rötter och växter sticka upp!
Guianacaras som jag har är väldigt snälla men aktiva. De simmar mer eller mindre aldrig upp till övre hälften av karet så jag skulle tro att det går utmärkt att ha räkor med dessa. Räkorna är snabba och kan gömma sig på de mest osannolika ställena.
vad bra har då kan jag spara lite räkor(har en hel del i mitt växtakvarium nu måste då vara runt 70-80 st ...) typ i mitt ny scapade akvarium sen när jag ska till och göra om akvariet så några av dina yngel DRE får ett skyst akvarium att komma till sen ..
Hur går det med ynglen förresten då???
// peter
Senast redigerad av h0llowman; 20 May 2010, 21:19.
Vet inte jag nämnt det här, men jag köpte några Satanoperca Leucosticta här om dagen. Dom går snart i ett "halvt 540" (halva höjden) i Carlskrona Akvarieförenings lokal. Misstänker det blir ett bra kar med mycket bottenyta och inte onödigt högt.
har också köpt jättefina redmoore rötter av guldfisken .. hur bra som helst att köpa över nätet när man ser dom på bild och så innan man köper rötterna ..
Ynglen mår finfint och jag har nu fått klart att det faktiskt var vildfångade föräldrar jag har och därmed är ynglen F1or. Föräldrarna är från floden oyapock.
Ynglen mår finfint och jag har nu fått klart att det faktiskt var vildfångade föräldrar jag har och därmed är ynglen F1or. Föräldrarna är från floden oyapock.
häftigt!!! coolt väntar somf-n på att dom ska bli leveransklara
ska börja snart att fixa med akvariet och gör om mitt scape med lite moduler och red moore rötter .. ska bara en sväng utomlands nästa fredag sen blir det at pula lite hemma sen med akvariet
mvh peter
Senast redigerad av h0llowman; 21 May 2010, 07:41.
Hej
Det låter fräckt..
Jag har redmoore rötter som sitter skruvade i moduler så de "spretar" ner i karet.
Det tycker jag är en hit!! Samt att man behåller maximal botten yta.
Det låter fräckt..
Jag har redmoore rötter som sitter skruvade i moduler så de "spretar" ner i karet.
Det tycker jag är en hit!! Samt att man behåller maximal botten yta.
Ja RM som sticker ut från moduler eller bakgrund är riktigt fräckt. Ser väldigt mycket ut som "jag tycker det borde se ut".
E man lite klurig och smart så går det fortfarande att rätt lätt dammsuga botten.
Ursprungligen postat av h0llowman
har också köpt jättefina redmoore rötter av guldfisken .. hur bra som helst att köpa över nätet när man ser dom på bild och så innan man köper rötterna ..
Ja det är en smidig webshop...för min del sammanföll besök på Öland med tid över för en tripp till Kalmar och därmed Guldfisken.
Kommentar