Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • April 2010
    • 306

Ursprungligen postat av DRE
    Jag har 2 par tapajos som nu leker och förra gick ju sådär då rommen försvann över natten. Detta par har nu kommit så långt att de tuggar och de är mycket lugnare än det andra paret. tyvärr leker båda hantelparen samtidigt och har snart frisimmande yngel. Vi får se hur det slutar. Hannen i detta par har väsentligt rakare huvud och ser maskulinare ut än hanen i det andra paret. Är det att betrakta som missbildning pga avel i för många led utan urplockning av "dåliga = ej arttypiska" exemplar?!

Detta paret har tuggat en gång tidigare och de slutade då efter c:a 5 dagar om jag minns rätt och under tuggningen blev de rätt stressade vid matning. Ska jag mata annorlunda under tuggning eler som vanligt och låta de misslyckas tills de vänjer sig?

Nåväl här är en film på tuggningen om det kanske kan skönjas, den är i HD:
    Jag upplever samma problem som du DRE. Mina har tuggat någon dag men sedan blivit väldigt stressade vid just matning. Dessa fiskar är ju väldigt aktiva normalt sett och vid matning är det ännu värre. Jag ställer mig också frågande till vad som är rätt att göra i detta läge. Ska man hoppas på att de klokare ju äldre de blir..

Vi några tillfälle har de även ätit upp rommen efter ett dygn, vad kan detta bero på?

Kommentar

• irwin_fletch
      Användare
      • April 2010
      • 306

Tänkte testa att lägga upp lite bilder. Dessa är tagna med en iphone så hoppas att ni kan stå ut med detta tills bättre bilder kommer.

Svårt att få med hela karet på en bild. Väljer att inte ta med mitt "mörka hörn" till höger. Kanske ska säga direkt att min doppvärmare snart ska vara täckt med valisineria.... Mina plantor har tagit fart rejält nu och fler ska i till höger i karet. Letar även en ny stor rot så det blir lite mer sammanhängande och inte lika plottrigt.

Kommentar

• irwin_fletch
        Användare
        • April 2010
        • 306

Och så några fiskar:

1 Satanoperca Leucosticta

2 Min minsta tapajos orange head, även den med minst färg tyvärr.

3 Lek på orange head

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Brutalt snyggt! Perfekt lekställe för orange headsen också.

Hur gamla är dina tapajos orange head?

Hur fungerar det för dig att ha satanopercor med orange head, hinner de få i sig någon mat eller hur gör du?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Redigt snyggt de där seru!! Kör du med co2 för växterna?

Kommentar

• irwin_fletch
              Användare
              • April 2010
              • 306

Ursprungligen postat av DRE
              Brutalt snyggt! Perfekt lekställe för orange headsen också.

Hur gamla är dina tapajos orange head?

Hur fungerar det för dig att ha satanopercor med orange head, hinner de få i sig någon mat eller hur gör du?
              Tack! Enda problemet med lekstället är att min golden nugget bor bakom roten så va lite rädd att den skulle gluffsa i sig lite rom men det gjorde föräldrarna istället...

Är inte helt hundra på hur gamla de är men skulle gissa på 1 år i alla fall.
              Mina leucosticta verkar ta lärdom att orange headsen och är väldigt snabba på maten. Men jag är noga med att alla fiskar får i sig mat. Varierar kosten och finfördelar mitt frysfoder för att inte en fisk ska sluka i sig stora bitar så andra blir utan (mina apisto. måste få sitt med). Har tre mathål, orange headsen tar alltid den första maten som kommer i, sen byter jag hål och där står de andra fiskarna.. Inte bara hundar som kan lära sig saker!

Kommentar

• irwin_fletch
                Användare
                • April 2010
                • 306

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                Redigt snyggt de där seru!! Kör du med co2 för växterna?
                Tack! Jag är inte helt nöjd än, men det blir man väl aldrig. Nä jag är låååångt ifrån växtexpert. Började köra med profito när jag startade och jag har inte fått anledning att byta ut eller lägga till något än. Men har inga svåra växter!

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Ursprungligen postat av irwin_fletch
                  Tack! Jag är inte helt nöjd än, men det blir man väl aldrig. Nä jag är låååångt ifrån växtexpert. Började köra med profito när jag startade och jag har inte fått anledning att byta ut eller lägga till något än. Men har inga svåra växter!
                  Ok, tyckte dina rödbladiga växter såg just väldigt rödbladiga ut!" Något som tyder på väldigt välmående växter, vore intresserad av skott på dessa om du rensar imellan åt!!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Brutalt snyggt var ordet...håller med fullständigt...ett fantastiskt akvarium på många sätt!

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Ruggigt snyggt akvarium Irwin Fletch!!
                      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

Najs tank Irwin! Dina Leucostictia är inte speciellt gamla va? runt 10 cm? När dom blir runt 10-14 börjar dom få sina snygga fenstrålar och bröjar bli könsmogna.
                        Lycka till!
                        Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Jag instämmer med alla andra. Fina fiskar och snyggt kar!

/Jocke

Kommentar

• irwin_fletch
                            Användare
                            • April 2010
                            • 306

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                            Ok, tyckte dina rödbladiga växter såg just väldigt rödbladiga ut!" Något som tyder på väldigt välmående växter, vore intresserad av skott på dessa om du rensar imellan åt!!
                            Ja det skulle nog gå att fixa. Från början va det bara en liten planta så de växer bra. Kan säga till när jag har överflödiga plantor.

Kommentar

• irwin_fletch
                              Användare
                              • April 2010
                              • 306

Roligt att ni gillar det. Jag har bara kunnat titta på era fina kar så roligt att kunna bidra med något framöver...

Kurtan: Nä de är inte gamla, de växer ganska olika men min största är drygt 10 cm nu. Riktigt coola fiskar måste jag säga. Vet dock inte alls vilken könsfördelning jag har på dem.

Kommentar

• KuRtaN
                                Användare
                                • February 2008
                                • 778

Idag har firrarna fått nytt vatten och allmän ompyssling =) Lite bilder blev det också.
                                Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

Arbetssätt...