Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Ursprungligen postat av DRE
    Jag har inte djupdykit i deras matbehov, men är intresserad av hur de får i sig växter. Om någon noterar att de söker sig till växter eller gamla växtdelar??
    De äter friskt av sallatsblad som jag sjunkbombar dem med, växter kan jag inte minnas att jag sett dem äta av. Crinum T, Javaormbunke o Pistia S är väl inte de mest lättuggade iofs.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jodå det äterr som galningar av ärtor och brokoli som jag ger mina också men det är knappast detta de hittat i vilda jordätarmagar
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
        Användare
        • February 2009
        • 334

Jag har aldrig sett mina vare sig Geophagusar eller Satanopercor äta växter. Det största problemet är att växterna flyter omkring eller att sanden kring rötterna försvinner

Problemet med att ha olika jordätare i samma balja går också bra om man matar på lite olika ställen i karet samtidigt och med foder som sjunker snabbt samtidigt som tex räkmix/flingfoder. Har Satanopercor, Geophagusar, Biotodoma och Diskus i samma kar och det har fungerat bra.

Hollowman: Jag tror det kan fungera med att släppa i jordätare i ett väl etablerat växtkar? I och med att växterna är ordentligt fastvuxna i bottnen kommer dom inta at upp dom
        Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• sa-aqua
          Användare
          • March 2008
          • 135

ett bra sätt att få fast växter är att ta en vinklad bit plexiglas ,borra hål och trä igenom växterna.funkar kanon...KOKT POTATIS är det bästa dom vet

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag upplever att mina tapajosar särskilt silar sand just kring rötterna på växterna vilket ibland leder till att de lossnar om de inte är etablerade. Ett sätt att få dem att undvika att plocka upp sand just där är att lägga ut lite grövre stenar tätt runt rötterna (jag lägger ut varierade storlekar mellan 5-20mm)
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Lite bilder!

Tja!
              Dags för lite bilder kände jag
              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Acuticepsen är riktigt snygg!

/Jocke

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

Ursprungligen postat av Banderad

/Jocke
                  Ja dom är grymt snygga, skall försöka få till ett riktigt kort senare som ger den mer rättvisa.
                  Over and out // Mathias

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ursprungligen postat av Banderad

/Jocke
                    dito

///David

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Jepp dom är fina dina fiskar!!

Är det riktiga Altum? Dom såg så "långa" ut i kroppen.

Kommentar

• KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

Nej det är Red Back båda 2
                        Over and out // Mathias

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Ursprungligen postat av KuRtaN
                          Nej det är Red Back båda 2
                          Riktig granna iaf!

Nästan så man får lust att byta bort sina blue honey

Kommentar

• irwin_fletch
                            Användare
                            • April 2010
                            • 306

Äntligen är jag inne på forumet. Har följt denna tråd sedan starten men det är först nu jag fått mitt medlemsnummer så jag kan ge mig in i jordätarträsket på riktigt

Just nu har jag ett 600 liters kar med jordätare, apistogramma, l-malar och tetror. Har en grupp tapajos orange head samt en grupp satanoperca leucosticta. Har samma problem som en del andra här på forumet. Mina orange head leker med jämna mellanrum men det har aldrig blivit några yngel än.

Vill testa att lägga in lite bilder, någon som kan ge en kort beskrivning på hur jag gör på enklaste och bästa sätt...

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av irwin_fletch
                              Äntligen är jag inne på forumet. Har följt denna tråd sedan starten men det är först nu jag fått mitt medlemsnummer så jag kan ge mig in i jordätarträsket på riktigt

Just nu har jag ett 600 liters kar med jordätare, apistogramma, l-malar och tetror. Har en grupp tapajos orange head samt en grupp satanoperca leucosticta. Har samma problem som en del andra här på forumet. Mina orange head leker med jämna mellanrum men det har aldrig blivit några yngel än.

Vill testa att lägga in lite bilder, någon som kan ge en kort beskrivning på hur jag gör på enklaste och bästa sätt...
                              Hej

Du kan du anmäla dig här med hjälp av ditt medlemsnummer. Tyvärr sköts detta manuellt så det kan ta lite tid.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Jag har 2 par tapajos som nu leker och förra gick ju sådär då rommen försvann över natten. Detta par har nu kommit så långt att de tuggar och de är mycket lugnare än det andra paret. tyvärr leker båda hantelparen samtidigt och har snart frisimmande yngel. Vi får se hur det slutar. Hannen i detta par har väsentligt rakare huvud och ser maskulinare ut än hanen i det andra paret. Är det att betrakta som missbildning pga avel i för många led utan urplockning av "dåliga = ej arttypiska" exemplar?!

Detta paret har tuggat en gång tidigare och de slutade då efter c:a 5 dagar om jag minns rätt och under tuggningen blev de rätt stressade vid matning. Ska jag mata annorlunda under tuggning eler som vanligt och låta de misslyckas tills de vänjer sig?

Nåväl här är en film på tuggningen om det kanske kan skönjas, den är i HD:

///David

Kommentar

Arbetssätt...