Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jodå det äterr som galningar av ärtor och brokoli som jag ger mina också men det är knappast detta de hittat i vilda jordätarmagarKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har aldrig sett mina vare sig Geophagusar eller Satanopercor äta växter. Det största problemet är att växterna flyter omkring eller att sanden kring rötterna försvinner
Problemet med att ha olika jordätare i samma balja går också bra om man matar på lite olika ställen i karet samtidigt och med foder som sjunker snabbt samtidigt som tex räkmix/flingfoder. Har Satanopercor, Geophagusar, Biotodoma och Diskus i samma kar och det har fungerat bra.
Hollowman: Jag tror det kan fungera med att släppa i jordätare i ett väl etablerat växtkar? I och med att växterna är ordentligt fastvuxna i bottnen kommer dom inta at upp domJordätare är det som gäller..Kommentar
-
ett bra sätt att få fast växter är att ta en vinklad bit plexiglas ,borra hål och trä igenom växterna.funkar kanon...KOKT POTATIS är det bästa dom vetKommentar
-
Jag upplever att mina tapajosar särskilt silar sand just kring rötterna på växterna vilket ibland leder till att de lossnar om de inte är etablerade. Ett sätt att få dem att undvika att plocka upp sand just där är att lägga ut lite grövre stenar tätt runt rötterna (jag lägger ut varierade storlekar mellan 5-20mm)Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Lite bilder!
Tja!
Dags för lite bilder kände jagOver and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Äntligen är jag inne på forumet. Har följt denna tråd sedan starten men det är först nu jag fått mitt medlemsnummer så jag kan ge mig in i jordätarträsket på riktigt
Just nu har jag ett 600 liters kar med jordätare, apistogramma, l-malar och tetror. Har en grupp tapajos orange head samt en grupp satanoperca leucosticta. Har samma problem som en del andra här på forumet. Mina orange head leker med jämna mellanrum men det har aldrig blivit några yngel än.
Vill testa att lägga in lite bilder, någon som kan ge en kort beskrivning på hur jag gör på enklaste och bästa sätt...Kommentar
-
Äntligen är jag inne på forumet. Har följt denna tråd sedan starten men det är först nu jag fått mitt medlemsnummer så jag kan ge mig in i jordätarträsket på riktigt
Just nu har jag ett 600 liters kar med jordätare, apistogramma, l-malar och tetror. Har en grupp tapajos orange head samt en grupp satanoperca leucosticta. Har samma problem som en del andra här på forumet. Mina orange head leker med jämna mellanrum men det har aldrig blivit några yngel än.
Vill testa att lägga in lite bilder, någon som kan ge en kort beskrivning på hur jag gör på enklaste och bästa sätt...
Du kan du anmäla dig här med hjälp av ditt medlemsnummer. Tyvärr sköts detta manuellt så det kan ta lite tid.
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har 2 par tapajos som nu leker och förra gick ju sådär då rommen försvann över natten. Detta par har nu kommit så långt att de tuggar och de är mycket lugnare än det andra paret. tyvärr leker båda hantelparen samtidigt och har snart frisimmande yngel. Vi får se hur det slutar. Hannen i detta par har väsentligt rakare huvud och ser maskulinare ut än hanen i det andra paret. Är det att betrakta som missbildning pga avel i för många led utan urplockning av "dåliga = ej arttypiska" exemplar?!
Detta paret har tuggat en gång tidigare och de slutade då efter c:a 5 dagar om jag minns rätt och under tuggningen blev de rätt stressade vid matning. Ska jag mata annorlunda under tuggning eler som vanligt och låta de misslyckas tills de vänjer sig?
Nåväl här är en film på tuggningen om det kanske kan skönjas, den är i HD:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar