Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Read Head verkar vara tålig, det har du rätt i. Jag skriver inte utifrån enorm erfarenhet utan vad jag minns att andra råkat ut för (jag har haft en art som fick hudproblem och dåliga magar).

Kikade i Weidner. Han kallar det som (jag tror) förr kallades för surinamensiskomplexet för "Geophagus sensu stricto" dvs. han tror att tuppkammarna och brasiliensiskomplexet inte hör dit. Heckel betyder ju bara att Heckel upprättade släktet Geophagus.
    Ja, jag har hört surinamensiskomplexet med förut. Beror kanske på vem som skriver och i vilket sammanhang. Tog själv fram Weidners bok nu för att kolla och jag (som är dålig på genetik och latin) visste faktiskt inte vad "sensu stricto" betydde. Men nu har man lärt sig något nytt Hur som helst är det väl ett komplex som skiljer sig från de andra två.

Jag har inte hållt G. steindachneri och liknande arter själv, men är inte de betydligt mer aggessiva och glupska än t.ex. orangehead eller andra av de lite mindre arterna från det första komplexet (vad det nu ska kallas)?

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Banderad
      Ja, jag har hört surinamensiskomplexet med förut. Beror kanske på vem som skriver och i vilket sammanhang. Tog själv fram Weidners bok nu för att kolla och jag (som är dålig på genetik och latin) visste faktiskt inte vad "sensu stricto" betydde. Men nu har man lärt sig något nytt Hur som helst är det väl ett komplex som skiljer sig från de andra två.

Jag har inte hållt G. steindachneri och liknande arter själv, men är inte de betydligt mer aggessiva och glupska än t.ex. orangehead eller andra av de lite mindre arterna från det första komplexet (vad det nu ska kallas)?

/Jocke
      Sensu stricto betyder alltså "i strikt mening" och innebär alltså vad författaren tror kommer att vara de enda inom släktet i framtiden. Förtydligar mig själv lite (troligen i onödan).

G. steindachneri är inte särskilt aggressiv och inte alls lika "spattig" som många altifrons/surinamensis. De är inte överallt hela tiden. Däremot leker den på ett annat sätt och är mer som en malawiciklid, vilket är en trolig orsak till att honorna är så fula.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Sensu stricto betyder alltså "i strikt mening" och innebär alltså vad författaren tror kommer att vara de enda inom släktet i framtiden. Förtydligar mig själv lite (troligen i onödan).

G. steindachneri är inte särskilt aggressiv och inte alls lika "spattig" som många altifrons/surinamensis. De är inte överallt hela tiden. Däremot leker den på ett annat sätt och är mer som en malawiciklid, vilket är en trolig orsak till att honorna är så fula.
        Ah, ok. Ja, att det var en lite mer klassisk munruvare visste jag. Menar du alltså att den exempelvis skulle kunna fungera i ett kar med Satanopercor och Apistogrammor? Jag har inte ens tänkt tanken på att skaffa den typen av jordätare i de setups jag har haft, men det kanske är dags att omvärdera.... Altifronsliknande arter skulle jag iof inte ha med Satanopercor eller Biotodomor heller (även om jag vet att andra här har lyckats med det) just p.g.a. deras något hetsiga ätbeteende. Mina altifrons som jag hade förr kastade sig över maten som värsta troffarna.

/Jocke

Kommentar

• c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

Ursprungligen postat av h0llowman
          hur är det med vattenkvaliten och så till dessa fiskar ???
          ph??? vattenbyten m.m

mvh peter
          Blev mycket prat i tråden innan jag läste din fråga, kanske på en djupare nivå?

Jag kan inte påstå att jag är någon expert, utan har läst och skaffat mig egen erfarenhet.

Jag skulle vilje formulera mig så här:

För den ovana/lata akvaristen som byter vatten när det börjar lukta illa i karet och se smutsigt ut, så är inte Jordätare rätt fisk.

För den intresserade som är noggrann med att byta vatten varje vecka och har en något högre temperatur än normalt, ca 27 grader. Matar med bra foder och framförallt vegetabiliskt foder så är det inga problem.

Detta är väldigt generellt naturligtvis.
          Senast redigerad av c90368; 22 April 2010, 15:19.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Ursprungligen postat av c90368

Jag kan inte påstå att jag är någon expert, utan har läst och skaffat mig egen erfarenhet.

För den ovana/lata akvaristen som byter vatten när det börjar lukta illa i karet och se smutsigt ut, så är inte Jordätare rätt fisk.

För den intresserade som är noggrann med att byta vatten varje vecka och har en något högre temperatur än normalt, ca 27 grader. Matar med bra foder och framförallt vegetabiliskt foder så är det inga problem.

Detta väldigt generellt naturligtvis.
            Det var ett kort och bra svar!

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

...med möjligt undantag för brasiliensis och i viss mån även steindachneri.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ah, ok. Ja, att det var en lite mer klassisk munruvare visste jag. Menar du alltså att den exempelvis skulle kunna fungera i ett kar med Satanopercor och Apistogrammor? Jag har inte ens tänkt tanken på att skaffa den typen av jordätare i de setups jag har haft, men det kanske är dags att omvärdera.... Altifronsliknande arter skulle jag iof inte ha med Satanopercor eller Biotodomor heller (även om jag vet att andra här har lyckats med det) just p.g.a. deras något hetsiga ätbeteende. Mina altifrons som jag hade förr kastade sig över maten som värsta troffarna.

/Jocke
                Nja, det är lite hundvalp över tuppkammar så de kan nog glufsa i sig en Apistogramma och sedan spotta ut den. Fiskar som är långsamma i maten är nog otänkbart sällskap. Hos mig råkade de vid ett par tillfällen få i sig mindre sorgmanteltetror vid mathålet och såg då väldigt konfunderade ut. Senare simmade den tilltufsade tetran tillsammans med sina kompisar ändå. Vi pratar om en rätt stor fisk nu. Mina var kanske femton men de blir enkelt 25 cm.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Nja, det är lite hundvalp över tuppkammar så de kan nog glufsa i sig en Apistogramma och sedan spotta ut den. Fiskar som är långsamma i maten är nog otänkbart sällskap. Hos mig råkade de vid ett par tillfällen få i sig mindre sorgmanteltetror vid mathålet och såg då väldigt konfunderade ut. Senare simmade den tilltufsade tetran tillsammans med sina kompisar ändå. Vi pratar om en rätt stor fisk nu. Mina var kanske femton men de blir enkelt 25 cm.
                  Då ska man nog passa sig för att kombinera dem med Biotodomor och Satanopercor då. De är ju inte jättehetsiga vid mathålet direkt...

/Jocke

Kommentar

• h0llowman
                    Användare
                    • April 2010
                    • 106

Detta är väldigt generellt naturligtvis.
                    då är jag rätt man för dessa fiskar har alltid varit pedant/noggran när det gäller min akvariehobby ovansett om jag haft saltvatten eller guppys .
                    byter i dax lägget 50%(växtakvariums måste ) 1 gång i veckan så den rutinen har jag

Kommentar

• h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

[I ett växtkar som du verkar ha hollowman hade jag nog testat 6-7st Biotodoma cupido. Den är inte särskilt svår om man inte är ute efter att få lek på den.

/Jocke[/QUOTE]

tack för tipset det var också en fin jordätare men har blivit förtjust i Guianacara arten nu så det blir att köpa ett gäng av" DRE " när han fått upp sina bebisar i storlek ..

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

då är jag rätt man för dessa fiskar har alltid varit pedant/noggran när det gäller min akvariehobby ovansett om jag haft saltvatten eller guppys .
                        byter i dax lägget 50%(växtakvariums måste ) 1 gång i veckan så den rutinen har jag
                        Då är det bara att önska dig lycka till

När du väl har kommit igång så vet du var du ska posta eventuella frågor och funderingar. Vi ska göra allt vi kan för hjälpa dig på vägen!
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

tack för tipset det var också en fin jordätare men har blivit förtjust i Guianacara arten nu så det blir att köpa ett gäng av" DRE " när han fått upp sina bebisar i storlek ..
                          Ja, då får du en snygg jordätare som inte är helt lätt att få tag på.

/Jocke

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Jag upplever inte att pH har varit särskilt viktigt för vare sig Guianacara eller Geophagus orange head tapajos. Där man mest läser om pH för att få lyckad lek så har det varit Satanopercor.

Som sägs ovan så tror jag att veckoliga vattenbyten på 30% samt varierad mat är bra. Om man läser i Weidners jordätarbok så är maginnehållet blandat, smådjur samt växtdelar. Jag har haft troligen 20 olika arter av växter i mina jordätarkar (3st) och aldrig har de ätit växter. Jag funderar lite var växtmaterialet kommer ifrån hos de vilda jordätarna som studerats. Det kan vara så att vid brist på mat äter de mjuka växter, att de då de filtrerar igenom sand efter småkråftor och andra kryp automatiskt får i sig växter, kanske får de i sig växter från innehållet i de insekter de äter eller så äter de ändå växter vid något tillfälle.

Jag känner mig dock tveksam till att det har stora behov av vegetabilisk kost. Det är iofs den allmänna uppfattningen och jag matar med ärtor och annat vegetariskt och de gillar det. Jag har som basfoder nu NLS 1mm pellets samt mysis fångad i skärgården. Denna räka har växter i maginnehållet i ganska stor omfattning.

Jag har inte djupdykit i deras matbehov, men är intresserad av hur de får i sig växter. Om någon noterar att de söker sig till växter eller gamla växtdelar??
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ja, då får du en snygg jordätare som inte är helt lätt att få tag på.

/Jocke
                              Jag tycker den är störtskön. Riktigt vacker i lekdräkt.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Ursprungligen postat av DRE
                                Jag tycker den är störtskön. Riktigt vacker i lekdräkt.
                                Lite synd att Guianacara-arterna är så svåra att få tag på bara. Här i södra Sverige kan jag inte minnas att jag har sett dem någon gång (även om de stora affärerna säkert har haft dem inne några gånger).

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...