Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Nejdå, jag syftade lite på en jordätarträff liknande den CA-träff som brukar ordnas i Norrköping och då kanske det ska vara hos någon som har lite mer att erbjuda än vad jag har...

Lite väl kortfattat och otydligt, jag vet...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• h0llowman
      Användare
      • April 2010
      • 106

Ursprungligen postat av DRE
      Nejdå, jag syftade lite på en jordätarträff liknande den CA-träff som brukar ordnas i Norrköping och då kanske det ska vara hos någon som har lite mer att erbjuda än vad jag har...

okej jag som missuppfatta det alltså
      men som sagt intresserad av en fin grupp av dig när dom blir i storlek och sälj dugliga ..

Kommentar

• Micke_720
        Användare
        • November 2003
        • 368

Visst jag är helt sålda på dem i alla fall, men du har ju enbit att åka om inte annat. Vi kanske får ordna med en jordätarträff hos någon med många burkar?!?
        Bra idé´!!!

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Jag har ju några burkar och ett hyffsat stort hus. Dock har jag precis tagit mig tillbaka till jordätarträsket och har bara en burk med just jordätare (eller snarare ingen just nu, men de kommer nästa vecka). I de andra burkarna går det mest CA och lite diskus. Men om det finns intresse och familjen godkänner det här hemma kan jag absolut vara värd framåt hösten.

/Jocke

Kommentar

• KuRtaN
            Användare
            • February 2008
            • 778

Synd att jag har alla mina kar inknökade i ett pyttelitet rum.. Och för tillfället äger jag bara 2 arter jordätare.
            Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• h0llowman
              Användare
              • April 2010
              • 106

hur är det med vattenkvaliten och så till dessa fiskar ???
              ph??? vattenbyten m.m

mvh peter

Kommentar

• GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

Mjukt vatten och gärna lite surt. Dom flesta jordätarna klarar sig bra i ph7 och leker även i detta men vissa arter är mer kräsna. Satanoperca Daemon tex är väl en av dom svårare att få till lek.
                Annars är det inga konstigheter. Vad jag vet
                Generellt är det väl så att svenskodlad fisk alltid är lättare än vildfångat.

Jag byter 30-50% i veckan och det har fungerat bra för mig hittills. Och jag har ändå mycket fisk i mitt jordätarkar.

Ursprungligen postat av h0llowman
                hur är det med vattenkvaliten och så till dessa fiskar ???
                ph??? vattenbyten m.m

mvh peter
                Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Tuppkammen och brasiliensis sticker ut lite genom att komma från pH över 7 och den senare är rätt hårdför. Den bästa nybörjarjordätaren är nog tuppkamcikliden eller vad säger ni andra?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ni har väl inte missat jordätarartikeln i frinumret? Klicka på "provläs..." nedan.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

Ursprungligen postat av GöranE
                      Mjukt vatten och gärna lite surt. Dom flesta jordätarna klarar sig bra i ph7 och leker även i detta men vissa arter är mer kräsna. Satanoperca Daemon tex är väl en av dom svårare att få till lek.
                      Annars är det inga konstigheter. Vad jag vet
                      Generellt är det väl så att svenskodlad fisk alltid är lättare än vildfångat.

Jag byter 30-50% i veckan och det har fungerat bra för mig hittills. Och jag har ändå mycket fisk i mitt jordätarkar.
                      okej jag kan ju reglera ph lite som jag vill för jag har just nu ett växtakvarium med co2 anläggning .) och anläggningen får nog gå med när jag byter ut mina platys och guramis till jordätare =).. för växter kommer jag ju att fortsätta ha i jordätarbiotopet fast inte så avancerade växter
                      /// peter

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Tuppkammen och brasiliensis sticker ut lite genom att komma från pH över 7 och den senare är rätt hårdför. Den bästa nybörjarjordätaren är nog tuppkamcikliden eller vad säger ni andra?
                        Jag upplever Geophagusarna från Heckelkomplexet som ganska enkla (orange head, altifrons m.fl). Bra kan väl dock vara att kolla upp maxstorleken för den specifika arten för vissa populationer kan ju dra iväg mot 30 cm och behöver kar därefter.

I ett växtkar som du verkar ha hollowman hade jag nog testat 6-7st Biotodoma cupido. Den är inte särskilt svår om man inte är ute efter att få lek på den.

/Jocke
                        Senast redigerad av Banderad; 22 April 2010, 13:56.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Banderad
                          Jag upplever Geophagusarna från Heckelkomplexet som ganska enkla (orange head, altifrons m.fl). Bra kan väl dock vara att kolla upp maxstorleken för den specifika arten för vissa populationer kan ju dra iväg mot 30 cm och behöver kar därefter.
                          Heckelkomplexet? Brukar det inte kallas surinamensiskomplexet? Jag tycker själv att dessa får problem med hudåkommor och magen i fel vatten och det rapporteras dessutom ofta på forumet.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Om du vill ha en liten introduktion till Jordätarnas underbara värld förresten kan du ju läsa min artikel på zoonen:

Det är en väldigt grundläggande artikel som är menad som en liten presentation av dessa fiskar. Den har ett par år på nacken och innehåller väl någon tokighet, men kan kanske vara läsvärd.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Heckelkomplexet? Brukar det inte kallas surinamensiskomplexet? Jag tycker själv att dessa får problem med hudåkommor och magen i fel vatten och det rapporteras dessutom ofta på forumet.
                              Kanske kallas lite olika. Har inte kollat nu men jag har för mig att Weidner använder Heckel (kan dock ha fel). Men det är altifrons med liknande arter jag menar. Jag har aldrig upplevt det men har inte haft så många av dessa arter heller för den delen. Redhead (inte att förväxla med Bahia red) verkar många som börjar med jordätare lyckas hålla med framgång.

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av Banderad
                                Kanske kallas lite olika. Har inte kollat nu men jag har för mig att Weidner använder Heckel (kan dock ha fel). Men det är altifrons med liknande arter jag menar. Jag har aldrig upplevt det men har inte haft så många av dessa arter heller för den delen. Redhead (inte att förväxla med Bahia red) verkar många som börjar med jordätare lyckas hålla med framgång.

/Jocke
                                Read Head verkar vara tålig, det har du rätt i. Jag skriver inte utifrån enorm erfarenhet utan vad jag minns att andra råkat ut för (jag har haft en art som fick hudproblem och dåliga magar).

Kikade i Weidner. Han kallar det som (jag tror) förr kallades för surinamensiskomplexet för "Geophagus sensu stricto" dvs. han tror att tuppkammarna och brasiliensiskomplexet inte hör dit. Heckel betyder ju bara att Heckel upprättade släktet Geophagus.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...