Såg att det skrevs lite om Satanoperca Leucostica tidigare i tråden, Beställde 4 såna i Måndags och fick dom igår, VF 7-13cm, dom var runt 10-13cm, fick som det ser ut 3 hanar och en hona, koppade i dom igårkväll och får väl se hur de utveckalr sig, tänkte ev ha 4st diskus på det ännu, vet inte riktigt vilken sort ännu men funderar på stendker Kobalt blue. dom går i mitt rena 240L kar med fin sand. hoppas på lyckad lek i framtiden!
Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
I mina Akvarium:
*Geophagus sp. "orange head tapajós"
*Satanoperca Leucosticta
*Marlboro Red
*Blue Diamond
*Kobalt Blue
*Div L-Malar
*Citron och Koppar Tetror
"Man kan inte ha för mkt filter"
-
Grattis till ett bra köp..
Om det är som du säger med fördleningen hanar/honor kan det nog bli lite jobbigt för henne om/när dom börjar leka. Det kan gå ganska vilt till med slagsmålsliknande beteende då. Tre hanar kan i värst fall ta död på en ensam hona.. Är nog inget problem att ha diskus tillsammans med Satanoperca
Såg att det skrevs lite om Satanoperca Leucostica tidigare i tråden, Beställde 4 såna i Måndags och fick dom igår, VF 7-13cm, dom var runt 10-13cm, fick som det ser ut 3 hanar och en hona, koppade i dom igårkväll och får väl se hur de utveckalr sig, tänkte ev ha 4st diskus på det ännu, vet inte riktigt vilken sort ännu men funderar på stendker Kobalt blue. dom går i mitt rena 240L kar med fin sand. hoppas på lyckad lek i framtiden!
Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Jag hade nog velat haft minst en hona till iaf, dom bör ju heller inte hållas i mindre grupper än 6st. Jag har själv 3+3 och mina slåss så man tror att dom inte överlever när det är dags för lek. Jag hade nog försökt komplettera gruppen med 2 fiskar till.
Grattis till grymt schyssta firrar iaf!Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Jag läste lite i Weidners bok och det ser ut som om det är "Rio Negro I" du har, vilket är en egen art. Den kallas också Geophagus sp. "Stripetail". De är näsra besläktade med Geophagus proximus, men saknar bland annat en orange yta på sidan bakom pektrolafenorna. Det finns en art som heter "Rio Negro II", men den är väsentligt långsmalare och har en spetsigare mun. Nästan lite "satanopercadragning".
De lever dock i samma del av Rio Negro.
Jag gissar en hel del, en Weidners bok är bra här.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag hade nog velat haft minst en hona till iaf, dom bör ju heller inte hållas i mindre grupper än 6st. Jag har själv 3+3 och mina slåss så man tror att dom inte överlever när det är dags för lek. Jag hade nog försökt komplettera gruppen med 2 fiskar till.
Grattis till grymt schyssta firrar iaf!
geophagusarna har jag 6st av varav 4st av dom har bildat par och lagt rom flera gånger dock har det aldrig blivit yngel, kan bero på att rommen blir uppäten över natten... har 10st malar i samma kar.. dom säger smaskens och tackar för delikatess måltidenI mina Akvarium:
*Satanoperca Leucosticta
*Marlboro Red
*Blue Diamond
*Kobalt Blue
*Div L-Malar
Kommentar
-
Mina Geophagus sp tapajos orange heads la rom i går men i morse var allt borta, misstänken min golden nugget som var med i närheten när de la romen, men kanske någon ancistus??
De var väldigt oroliga under romläggningen och minst lika aggresiva om inte mer än hantlarna. Hannen jagade alla andra runt karet flera gånger under läggningen. Det såg inte lungt ut utan de avbröt sig och fortsatte. Hantlarna tar god tid på sig och bryr sig inte om de andra lika mycket.
Som synes mot slutet så hade hantlarna frisimmande yngel samtidigt och en riktigt stor kull med. Skapar väl viss oro det med, men de höll sig på sin kant dock.
Som alltid....Kommentar
-
Jo det var tredje gången de la rom. Andra gången tuggade de båda under 4-5 dagar.
De är igång och leker igen, dock var det efter vattenbyte men det såg rätt seriöst ut. Jag har justerat om karet lite för att gynna jordätarna mer. De har nu väsentligt större yta av sand och de ser väldigt glada ut över det.
Mer och mer lutar jag åt att ta bort ett av lekparen av hantlarna, de tar för stor plats i och med att de leker hela tiden.Senast redigerad av DaRe; 17 April 2010, 00:15.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Här kommer en bild som är tagen för ett par veckor sen, hade sett fram emot att ta nån fin bild idag men när jag kom hem så har jag fått Bakteriell sjukdom i båda mina SA-kar så medicinering pågår.. 1Marlboro red har dött och 2st citron tetror.. får se om en Blue Diamond oxå stryker med, han är risig men verkar bättre sig när jag medicinerar.
Jordätarna verkar tåligare, men även dom är röda i gälkanterna men dom simmar iaf runt och tuggar i sanden nu så förhoppningsvis!!I mina Akvarium:
*Satanoperca Leucosticta
*Marlboro Red
*Blue Diamond
*Kobalt Blue
*Div L-Malar
Kommentar
-
Tråkigt med sjukdom!
Hur som hellst; Snyggt kar och snygga firrar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
tjena!!
tänkte fråga lite om dom här vackra cikliderna kör förtillfället ett 260liter växtakvarium med co2 anläggning men är sugen på att hitta på något nytt !! har lite planer på att testa dom här cikliderna men kan jag ha sånna ciklider i mitt akvarium (tänkte mest på at det bara är på 260liter ) i så fall vilken sort skulle pass ????
mvh peterKommentar
-
Kul, du kommer inte att ångra dig. Du kan ha altispinosa, Biotodoma, Guianacara, Gymnogeophagus. Om du vill ha Satanopercor eller geophagus så är karet i minsta laget men jag skulle ändå tro att om du inte har så mycket annat kan du ha exempelvis 5st Tapajos orange head (de är inte de största men dock aktiva ) Annars kan du nog ha någon av satanopercorna fungera då de är lugnare. Tetror och corydoras går ju att ha men inte fler ciklider skulle jag tippa, men du kan ju prova och göra förändringar när de växer upp.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
tjena!!
tänkte fråga lite om dom här vackra cikliderna kör förtillfället ett 260liter växtakvarium med co2 anläggning men är sugen på att hitta på något nytt !! har lite planer på att testa dom här cikliderna men kan jag ha sånna ciklider i mitt akvarium (tänkte mest på at det bara är på 260liter ) i så fall vilken sort skulle pass ????
mvh peterOver and out // Mathias
-
Tänk på att Gymngeophagus är lite svåra då dom behöver kallare vatten(15 grader) 2-3 månader per år.
Sedan är det svårt med växter och jordätare, dom gräver gärna runt växterna där det samlas mat. Mina Orangehead gräver dock inte så mycket.
Biotodoma Cupido,Wawrini skulle jag rekommendera, en grupp på 6 st. Köp gärna ungfiskar som får växa upp tillsammans och para ihop sig.
Kan iofs funka med 2-3 Orangehead oxå! Dom blir ju runt 20cm som vuxna.
Köp INTE fiskar ur brasiliensisgruppen. (G.Brasiliensis, G.Bahia Red, G.SaoPaolo, dom jag kommer på just nu) veritable grävmaskiner och ganska aggresiva.
Kul, du kommer inte att ångra dig. Du kan ha altispinosa, Biotodoma, Guianacara, Gymnogeophagus. Om du vill ha Satanopercor eller geophagus så är karet i minsta laget men jag skulle ändå tro att om du inte har så mycket annat kan du ha exempelvis 5st Tapajos orange head (de är inte de största men dock aktiva ) Annars kan du nog ha någon av satanopercorna fungera då de är lugnare. Tetror och corydoras går ju att ha men inte fler ciklider skulle jag tippa, men du kan ju prova och göra förändringar när de växer upp.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
tack för alla svar/tips ska titta runt lite på olika fisk arter få se vad som kan locka in mig i jord ätar träsket =).. växter akvariet (co2 anläggningen ) avvecklar jag i så fall med tack på någon som skrev att det inte var optimalt. men klart jag kommer att ha växter men inte i den utsräckningen och sorter som nu ...
mvh peterSenast redigerad av h0llowman; 20 April 2010, 11:51.Kommentar
-
haha du är redan fast i jordätarträsket med andra ord Så coolt att kunna blanda stort & smått utan att det blir matOver and out // Mathias
Kommentar