Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sa-aqua
    Användare
    • March 2008
    • 135

inte precis men guyiana omr

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

Är väl som allt annat beroende!? Svårt att bli av med helt..

Nu har jag fått tag i ett 600liters kar som skall ersätta mitt 400l Juwel. Har fräcka mått, liknar en kub, typ 100x85x70 (kommer inte ihåg exakt) kommer bli skitfräckt. Får se vilka fiskar som åker i detta?

Ursprungligen postat av Crenicichla
      Hallå hallå

Nä tillbaka kan man inte säga, äger inte ett enda kar för tillfället!
      men suget finns där så jag lär ju skaffa kar igen så småning om...
      Just nu har jag mest funderat på ett litet kar med killlis i om de blir nåt inom den närmsta framtiden.
      Men drömmar om ciklider och channor finns där inne i huvudet så man vet ju aldrig hur längen man lyckas hålla de större karen borta
      Senast redigerad av GöranE; 10 March 2010, 13:37.
      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Pytsade i 25 corydoras Stebai i karet i förrgår. tapajosarna är lite väl nyfikna men ännu har inget käkats upp. Hoppas på att de hinner växa på sig lite.

En sak som jag nu tydligt ser är att tapajosarna är så pass glupska att knappast något når botten. Undrar om jag får svältande corydoras eller om de alltid hittar nåt att äta. Kanske ska jag satsa lite extra på regelbundna tillskott av maltabletter som corydoras också käkar.

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

Maltabletter är bra! Prova med snabbsjunkande pellets och att mata på flera olika ställen i karet samtidigt så hinner alltid en del sjunka ner ill botten.

Kommentar

• c90368
            Användare
            • September 2007
            • 890

Ursprungligen postat av DRE
            Pytsade i 25 corydoras Stebai i karet i förrgår. tapajosarna är lite väl nyfikna men ännu har inget käkats upp. Hoppas på att de hinner växa på sig lite.

En sak som jag nu tydligt ser är att tapajosarna är så pass glupska att knappast något når botten. Undrar om jag får svältande corydoras eller om de alltid hittar nåt att äta. Kanske ska jag satsa lite extra på regelbundna tillskott av maltabletter som corydoras också käkar.

Jag kan inte låta bli att le stort när jag ser de små liven fara runt

Jag matar med en mix av D50+ granulat och Tropical Spirulina Granulat, 50/50 av dessa som ger både protein och växt föda. Gemensamt för dessa granulat är att de sjunker väldigt fort. Finns inte en chans att de ska kunna plocka all mat innan det når botten!

Därmed är mina Jordätare väldigt flitiga med att sila grus hela tiden, finns alltid någon matbit kvar.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ursprungligen postat av Crenicichla
              Hallå hallå

Nä tillbaka kan man inte säga, äger inte ett enda kar för tillfället!
              men suget finns där så jag lär ju skaffa kar igen så småning om...
              Just nu har jag mest funderat på ett litet kar med killlis i om de blir nåt inom den närmsta framtiden.
              Men drömmar om ciklider och channor finns där inne i huvudet så man vet ju aldrig hur längen man lyckas hålla de större karen borta
              Nu vill ju inte ja övertyga dig men har man ett litet kar igång så har man ju hela starten av ett större helt gratis liksom. Bara att ympa växter pumpar och bakterier in i ett ev. större.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av DRE

Woww vilket snyggt akvarium...........
                Vrålsnyggt

Några saker kan man göra om man har småfisk som svälter är att enbart mata varannan dag o då göra det i större skala med mindre foderbitar. Det gör jordätarna lite förvirrade och dom kommer att åka runt i karet o nappa småfoder en mycke längre tid, vilket i sin tur ger bottenfisken möjlighet att käka ordentligt.
                Som mindre foder funkar smått flingfoder och nyckläckt artemia. Kör du med artemia så mata samtidigt med lite större matbitar som har en chans att falla till botten.

Efter några dagar så kommer jordätarna att nappa artemia en bra stund och det ger ju bottenfisken extra tid.

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

Eller mata med Tropical Cichlid Gran som sjunker väldigt fort och dina corys kommer må kalas!
                  Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Häftiga fiskar!! Måste skaffa mig ett gäng när jag fått större balja i höst.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Större än 720?? vilka planer har du?

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Tack för trevliga kommentarer...

Fick just hem en sänding med NLS; cichlid growth 0,5 mm samt Spectrum Community Formula 1mm. Dessa båda är verkligen snabbsjunkande och jag har sett några corodoras som snappat i sin ett par korn. faktum att jordätarna fick igång sin sandfiltrering ordenligt vid denna matning, annars är mina så vrålhungriga jämt att det rusar mot framrutan/ytan så fort jag närmare min akvarierummet.

Jag har för övrigt skaffat ett till kar som jag idag vattenfyllde 430 liters gammalt junk, men det ser ut att funka. Det blir ett yngelkar tills vidare

Jag kör med det som LN nämner dvs vatten från stora karet, filter från ett litet yngelkar och växter från det lilla yngelkaret och rötter från stora karet ska det bli. Hoppas på snabbstart av filterbakterierna. Det ska i några svärdbärare och molly som ska servera frukost till hantelynglen som jag har.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

Ursprungligen postat av c90368
                          Jag kan inte låta bli att le stort när jag ser de små liven fara runt

Jag matar med en mix av D50+ granulat och Tropical Spirulina Granulat, 50/50 av dessa som ger både protein och växt föda. Gemensamt för dessa granulat är att de sjunker väldigt fort. Finns inte en chans att de ska kunna plocka all mat innan det når botten!

Därmed är mina Jordätare väldigt flitiga med att sila grus hela tiden, finns alltid någon matbit kvar.
                          Hmm, glömde att tala om att karet ser underbart ut
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Nu blir man ju nyfiken

Ursprungligen postat av JosephineFredrik

Kommentar

• Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

Ja det finns ju onekligen ett antal fördelar som man skulle ha nytta av

Ursprungligen postat av LN
                              Nu vill ju inte ja övertyga dig men har man ett litet kar igång så har man ju hela starten av ett större helt gratis liksom. Bara att ympa växter pumpar och bakterier in i ett ev. större.
                              MVH

Kristofer

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Ursprungligen postat av GöranE
                                Nu blir man ju nyfiken
                                Hehe jodå är lite i görning och doning seru...

Finns en tråd här på forumet, gör lite sport för dig så får du leta upp den sj

Kommentar

Arbetssätt...