Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Finns en bra artemia guide.

Och för matningen så har jag kört enligt detta:

Jag har en "spruta" som rymmer 20 ml och till den har jag tryckt på en liten slangstump. Jag belyser artemiaburken i ett hörn och suger där upp 20 ml artemia (=massor) och sprutar sedan in det i yngelkaret, se film. För mig är det riktigt enkelt och fungerar mycket bra.

[/QUOTE]
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

Kent köpte ju dom du har av mig så visst går det att bli av med dom.
      Tror dock att blir svårt att komma med typ 100-150 st på en gång. Jag fick sålt dom 20-30st som överlevde i slutänden.
      Sedan får du räkna med att det tar ca 6mån innan dom är säljbara, typ minst 6cm långa. . Du får kanske 15-20:- styck

Jag tog lite mer än hälften av ynglen, föräldrarna fick alltid behålla några för träningens skull.

Ursprungligen postat av EricH
      Fick upp en lampa så de hade en chans mot malar och corrysar i natt. Funkar det med skalade ägg i början alltså, aldrig kläckt artemia själv så det blir mkt nytt nu

Vet inte hur många man ska spara heller, finns det någon efterfrågan på dessa?
      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Fick upp en lampa så de hade en chans mot malar och corrysar i natt. Funkar det med skalade ägg i början alltså, aldrig kläckt artemia själv så det blir mkt nytt nu

Vet inte hur många man ska spara heller, finns det någon efterfrågan på dessa?
        Jag drog upp ett 40-tal ellioti senast. De var inga problem att bli av med.

/Jocke

Kommentar

• EricH
          Användare
          • July 2009
          • 110

Ursprungligen postat av Banderad
          Mina ellioti som är väldigt nära släkt med helleri (för jag antar att det är Thorichthys helleri) låter jag vakta sina yngel tills de är frisimmande. Sedan suger jag ut de jag vill behålla med en slang. Första dagen som frisimmande är de väldigt osäkra simmare. Rommen kommer att finnas kvar ca. 3 dygn. Sedan tar det ytterligare några dygn innan de är frisimmande. Sedan beror det givetvis på sällskapet om föräldrarna lyckas.
          Lycka till!

/Jocke
          Jag har försökt läsa lite men inte hittat något konkret.. från det att romen är borta till de blir frisimmande yngel, vad är de då? Nu är nämligen romen borta och de har grävt en grop mellan två rötter som de vaktar intensivt. Tyvärr ser jag ingenting ner där..

Mvh /Eric

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Jag har försökt läsa lite men inte hittat något konkret.. från det att romen är borta till de blir frisimmande yngel, vad är de då? Nu är nämligen romen borta och de har grävt en grop mellan två rötter som de vaktar intensivt. Tyvärr ser jag ingenting ner där..

Mvh /Eric
            De är väldigt små och ligger i gropen och sprattlar. De kommer att synas tydligare om något dygn. Så länge föräldrarna har lekdräkt och är arga på sina medinvånare finns det yngel. Om 3-4 dygn är de frisimmande.

/Jocke

Kommentar

• EricH
              Användare
              • July 2009
              • 110

Tack igen för snabba svar! Ska bli kul att se vad jag kan lyckas med här, blir lite jobbigt då zooaffären vi har i närheten inte har artemiaägg i någon form och ingen annan bra yngelmat heller. det enda jag har är cyclops men det är väl lite väl stort ändå..

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Tack igen för snabba svar! Ska bli kul att se vad jag kan lyckas med här, blir lite jobbigt då zooaffären vi har i närheten inte har artemiaägg i någon form och ingen annan bra yngelmat heller. det enda jag har är cyclops men det är väl lite väl stort ändå..
                Cyclops är onekligen ganska smått, så det kan fungera. Finns inte Aquatic natures foder?

/Jocke

Kommentar

• EricH
                  Användare
                  • July 2009
                  • 110

Ne inte vad jag har sett. Får väl fråga om det är något de kan ta hem men de brukar va så anti allt där tyvärr..

Ursäkta allt upptagande av tråden.. Inga nya bilder någon?

Mvh /Eric

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Efter dom kommit ur äggen ligger dom(larverna) som sagt i en grop eller rättare sagt flera då föräldrarna libland flyttar omkring dom.
                    Dom lever på sin gulesäck i tre-fyra dagar tills dom blir frisimmande. Om du kollar noga nmer i gropen kan du se att det är som en svart "klump" som dallrar.

Mvh /Eric

Kommentar

• EricH
                      Användare
                      • July 2009
                      • 110

Ursprungligen postat av GöranE
                      Efter dom kommit ur äggen ligger dom(larverna) som sagt i en grop eller rättare sagt flera då föräldrarna libland flyttar omkring dom.
                      Dom lever på sin gulesäck i tre-fyra dagar tills dom blir frisimmande. Om du kollar noga nmer i gropen kan du se att det är som en svart "klump" som dallrar.
                      Ja jag har märkt att de har grävt fler gropar och bytt, är uppe i 3-4st nu. Hade vart skitkul att se det du beskriver!
                      Tyvärr kan jag inte se någonting, är väl nackdel ibland med välvd framruta känns det som.

Kommentar

• GöranE
                        Användare
                        • February 2009
                        • 334

Kan bero på glaset men det är inte helt lätt att se det annars heller. Är det två dagar nu?

Ja jag har märkt att de har grävt fler gropar och bytt, är uppe i 3-4st nu. Hade vart skitkul att se det du beskriver!
                        Tyvärr kan jag inte se någonting, är väl nackdel ibland med välvd framruta känns det som.

Kommentar

• EricH
                          Användare
                          • July 2009
                          • 110

Ursprungligen postat av GöranE
                          Kan bero på glaset men det är inte helt lätt att se det annars heller. Är det två dagar nu?
                          Ne det kan jag tänka mig, men jag ser inte ens botten av gropen. hehe

Ja det stämmer, det är två dagar sen romen försvann.

/Eric

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Då kanske det inte beror på akvariet då.
                            Då borde dom bli frisimmande idag eller imorgon om jag kommer ihåg rätt. Alltid lika kul med yngel.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Lite bilder. Geophagus tapajos orange head.

Min största hona är väldigt glupsk och lite rund om magen. För rund?

Hon har också grävt ur en rejäl grov för sig själv som hon försvarar milt. Jag korrigerade en del grejor och kunde då "klappa" henne på sidan och på ryggfenan. Hon bara lutade sig mot mig. Ingen aggresivitet.

Mycket partiklar i vattnet pga nyss matat med räkmix
                              Senast redigerad av DaRe; 28 February 2010, 01:07.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
                                Användare
                                • February 2009
                                • 334

Snygga bilder DRE! Hoppas det funkar med leken. Väntar fortfarande på att mina Tapajosar skall få tummen ur. Tror dock att det kan bero på att det är för mycket liv i karet?
                                Funderar på att göra en "makeover" i 840l baljan snart och flytta ut alla sorgmantel-tetrorna(40st), diskusarna(7) och apistogrammorna(4) till 400l karet, redlipsen(5st) åker ner i stora karet och mina lekpar med Helleri + Nicaragua åker ut i ett mindre kar, ev säljer jag dom.

Kommentar

Arbetssätt...