Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Ursprungligen postat av DRE
    Denna kommentar får mig att fundera lite. Varför skulle odlade inte vara "chunky"? Jag misstänker att du menar mer välgödda/muskulösare. Menade du att det är positivt att vara chunky?

Får odlade generellt för lite mat, motioneras för lite, fel mat?
    Min erfarenhet är att odlade exemplar inte blir lika "chunky" i betydelsen stora, höga, muskulösa etc. men att de har lika bra färger. Det kan ju dock vara så att man sälan ser helt fullvuxna exemplar av odlade och "D.Ds" exemplar är ju ett tecken på detta då jag tycker de har det där "chunky" utseendet.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

Fotat lite, nu börjar jag sakta att förstå mitt macro objektiv

Bild 1: S. Leucostictia yngel.
      Bild 2: S. Acuticeps (Artregisterbild?)
      Bild 3: S. Acuticeps (Artregisterbild?)
      Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Riktigt bra bilder på snyggingarna!

Och yngel har du oxå.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Vill egentligen inte sno uppmärksamheten från dina bilder Mathias men jag måste lägga upp ett gäng jag med.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Härliga bilder!!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

Snygga bilder,både Fredrik & Mathias!
              Har äntligen fått ner mina nykomlingar i stora karet. Fem stycken Biotodoma Cupido 4-5cm stora. Inhandlade i Tyskland på Zoopets resa förra helgen.
              Här är en länk till första fotot jag tog igår.
              Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

hm ser mina bilder på en skärm på jobbet och det var ju väldigt va rött allting är! Är mina bilder också väldigt röda hos er andra? På datorn hemma är de inte alls så röda....
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Vill egentligen inte sno uppmärksamheten från dina bilder Mathias men jag måste lägga upp ett gäng jag med.
                  Klart du skall lägga upp bilder! Jag vill ju inte sitta och titta på mina egna kort Bomba på!
                  Over and out // Mathias

Kommentar

• KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

Ursprungligen postat av GöranE
                    Snygga bilder,både Fredrik & Mathias!
                    Har äntligen fått ner mina nykomlingar i stora karet. Fem stycken Biotodoma Cupido 4-5cm stora. Inhandlade i Tyskland på Zoopets resa förra helgen.
                    Här är en länk till första fotot jag tog igår.
                    http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...cupido&cat=500
                    Tackar!
                    Hur mkt fisk har du nu igentligen? Skulle det bli brist på fisk i amazonas kan ju du ställa upp med att återutsätta jordätare iaf
                    Over and out // Mathias

Kommentar

• EricH
                      Användare
                      • July 2009
                      • 110

Riktigt fina bilder och fiskar Mathias och Fredrik!

Ursprungligen postat av KuRtaN
                      Tackar!
                      Hur mkt fisk har du nu igentligen? Skulle det bli brist på fisk i amazonas kan ju du ställa upp med att återutsätta jordätare iaf
                      Hahaha

Vet att fisken i fråga är lite fel att fråga i den här tråden om men vet ju att flera som läser här har såna. Fick en trevlig överaskning när jag passerade karet för en stund sen.

Ett par av helleri:na har lagt rom men då jag inte haft denna typ av ruvare förut så undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad som är bäst/sämst att göra nu och framöver?

/Eric

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Ursprungligen postat av EricH
                        Riktigt fina bilder och fiskar Mathias och Fredrik!

Hahaha

Vet att fisken i fråga är lite fel att fråga i den här tråden om men vet ju att flera som läser här har såna. Fick en trevlig överaskning när jag passerade karet för en stund sen.

Ett par av helleri:na har lagt rom men då jag inte haft denna typ av ruvare förut så undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad som är bäst/sämst att göra nu och framöver?

/Eric

Mina ellioti som är väldigt nära släkt med helleri (för jag antar att det är Thorichthys helleri) låter jag vakta sina yngel tills de är frisimmande. Sedan suger jag ut de jag vill behålla med en slang. Första dagen som frisimmande är de väldigt osäkra simmare. Rommen kommer att finnas kvar ca. 3 dygn. Sedan tar det ytterligare några dygn innan de är frisimmande. Sedan beror det givetvis på sällskapet om föräldrarna lyckas.
                        Lycka till!

/Jocke

Kommentar

• EricH
                          Användare
                          • July 2009
                          • 110

Ursprungligen postat av Banderad
                          Mina ellioti som är väldigt nära släkt med helleri (för jag antar att det är Thorichthys helleri) låter jag vakta sina yngel tills de är frisimmande. Sedan suger jag ut de jag vill behålla med en slang. Första dagen som frisimmande är de väldigt osäkra simmare. Rommen kommer att finnas kvar ca. 3 dygn. Sedan tar det ytterligare några dygn innan de är frisimmande. Sedan beror det givetvis på sällskapet om föräldrarna lyckas.
                          Lycka till!

/Jocke
                          Ja det är Thorichtys, ursäkta.. Okej, får försöka få ihop nåt yngelkar tills på söndag då De går ihop med ett gäng corrydoras och acarichtys heckelii.

Matar du med nykläckt artemia eller vad är bäst?

Ska försöka hitta nån lämplig lampa att lysa upp lite under nätterna tänkte jag..
                          Senast redigerad av EricH; 18 February 2010, 23:27.

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Har gjort precis som Banderad.
                            Hade mina Helleri i en yngelkasse tillsammans med en räka och äppelsnäcka för renhållningen. Sedan blev det ett 30liters och 190liter senare.
                            Jag har matat dom med skalade artemiaägg till en början och sedan fryst artemia/cyklops som jag har skrapat av från den frysta klossen.
                            Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Ursprungligen postat av EricH
                              Ja det är Thorichtys, ursäkta.. Okej, får försöka få ihop nåt yngelkar tills på söndag då De går ihop med ett gäng corrydoras och acarichtys heckelii.

Matar du med nykläckt artemia eller vad är bäst?

Ska försöka hitta nån lämplig lampa att lysa upp lite under nätterna tänkte jag..
                              Jag matar med nykläckt artemia och Aquatic natures babyexcel. Jag kör mina direkt i ett 54-liters, men yngelkasse fungerar säkert jättebra i början. Fryst cyclops börjar jag med först efter någon vecka eller så.

/Jocke

Kommentar

• EricH
                                Användare
                                • July 2009
                                • 110

Fick upp en lampa så de hade en chans mot malar och corrysar i natt. Funkar det med skalade ägg i början alltså, aldrig kläckt artemia själv så det blir mkt nytt nu

Vet inte hur många man ska spara heller, finns det någon efterfrågan på dessa?

Kommentar

Arbetssätt...