Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

Ja då är vi alla fall två som har många växter i ett jordätarkar

Personligen så anser jag att växter är det bästa sättet att hålla en bra vattenkvalite.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

Jag har faktiskt tryckt ner en del växter i mitt kar nu igen.. Saknade alla javaormbunkar på rötterna så nu har jag börjat att sätta fast lite grann igen. Bilder kommer väl när jag börjar bli nöjd
      Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• KuRtaN
        Användare
        • February 2008
        • 778

Ursprungligen postat av olof
        Då lägger jag upp bilden i artregistret. Om det är OK för dig förståss Mathias?

mvh

olof
        Klart det är okej, men tycker nästan bilden är lite undermålig. Ge mig en dag eller 2 så skall jag fixa en mycket bättre.
        Over and out // Mathias

Kommentar

• GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

Det var ju en smart ide med att borra hå i ett fat..
          Skall jag prova..

Ursprungligen postat av -DD-
          Det stämmer.
          Karet (720l) har en hammagjord 3D-bakgrund i svart, mot denna står en hel del rötter på vilka jag fäst Anubias.

Efter överproduktion av vallisneria i tanganyika karet, provade jag att borra mängder av hål i ett krukfat av lera, igenom vilket jag "trädde" ett antal Vallisneria (busken strax till vänster om mitten i karet). De tog sig bättre än väntat och sprider sig. Trots bökande sitter de flesta kvar. Så för tillfället även en del växter i framkant

[ATTACH]24298[/ATTACH]
          [ATTACH]24299[/ATTACH]
          Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

hm låter ju som en smart lösning med fatet! Gräver de fram så fatet syns eller blir det kvar lite under sanden (för du har väl det liggande lite under sanden eller?) så fatet inte syns? Vilken typ av fat kan man borra såpassmycket hål i?
            Ska försöka slänga in lite nya bilder snart nu när jag fått medlemsstatus
            Mvh
            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Ursprungligen postat av KuRtaN
              Klart det är okej, men tycker nästan bilden är lite undermålig. Ge mig en dag eller 2 så skall jag fixa en mycket bättre.
              Då väntar jag på detta.

mvh

olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Ursprungligen postat av -DD-
                Tänkte passa på att dela med mig av några bilder på mina jordätare (när det ändå finns ett forum för det)

En av mina orange head hanar. Har lite mer blått på kroppen en de andra två och hamnar därför oftere på bild.

[ATTACH]24293[/ATTACH]

och med lite överblick
                S. jurupari (varav den ena gnuggat pannan mot en sten) och Tapajos orange head
                [ATTACH]24292[/ATTACH]

/David
                Är det VF orangehead? De ser väldigt "chunky" ut och jag tycker det är sällan man ser detta på odlade exemplar.

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• -DD-
                  Användare
                  • March 2009
                  • 16

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                  hm låter ju som en smart lösning med fatet! Gräver de fram så fatet syns eller blir det kvar lite under sanden (för du har väl det liggande lite under sanden eller?) så fatet inte syns? Vilken typ av fat kan man borra såpassmycket hål i?
                  Ska försöka slänga in lite nya bilder snart nu när jag fått medlemsstatus
                  Det ena Orangehead "paret" brukar gräva fram det med jämna mellanrum. Det är ett relativt stort fat ~18 cm i diameter, terrakotta. Jag använde kakelborr och kylde med vatten. Hålen behövde vara 10mm ungefär. Jag vände det upp-o-ner, drog upp plantor så att jordstammarna/utlöpare (vad nu de kan kallas) så att de skulle hålla kvar växterna. Dessutom har jag mycket grövre grus under just fatet.
                  Jag gjorde detta i somras, och buskaget har "tätat" till sig sen dess.

Kommentar

• -DD-
                    Användare
                    • March 2009
                    • 16

Är det VF orangehead? De ser väldigt "chunky" ut och jag tycker det är sällan man ser detta på odlade exemplar.

mvh

olof
                    Möjligen är deras föräldrar VF, men jag vet faktiskt inte. Föräldrarna inköpta i Göteborg vad jag vet, transporterade till umeå och jag köpte 6 yngel från en kull.
                    Sen är det ju stor skillnad på honor och hanar i "chunkiness" nu när de är närmare 20cm, iaf på de fiskarna i mitt kar.

/David

Kommentar

• KuRtaN
                      Användare
                      • February 2008
                      • 778

Förbannade fiskar till att vara svåra att fota.. Möblerade om i hela karet, satte dit all belysning jag kunde få plats med men ändå blev typ 5 av 500 kort sådär.. =/ Vill ha nytt objektiv... Korten ger inte fiskarna rättvisa nu.
                      Men här kommer 2 bilder iaf..
                      Senast redigerad av KuRtaN; 13 February 2010, 18:54.
                      Over and out // Mathias

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Denna kommentar får mig att fundera lite. Varför skulle odlade inte vara "chunky"? Jag misstänker att du menar mer välgödda/muskulösare. Menade du att det är positivt att vara chunky?

Får odlade generellt för lite mat, motioneras för lite, fel mat?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

lägger upp mina första bilder här som nygammal medlem
                          Har möblerat om lite karet, ska också ha i lite mer växter. Sen är det som sagt ett Co2-system som hägrar
                          Mvh
                          Mattias

Kommentar

• KuRtaN
                            Användare
                            • February 2008
                            • 778

Ursprungligen postat av DRE
                            Denna kommentar får mig att fundera lite. Varför skulle odlade inte vara "chunky"? Jag misstänker att du menar mer välgödda/muskulösare. Menade du att det är positivt att vara chunky?

Får odlade generellt för lite mat, motioneras för lite, fel mat?
                            Min erfarenhet är att VF speciellt större djur oftast ser lite "sletna" ut, typ klyvna och allmänt fula fenor.. Dock brukar ju detta växa ut men ändå
                            Over and out // Mathias

Kommentar

• zenon
                              Användare
                              • September 2009
                              • 168

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                              lägger upp mina första bilder här som nygammal medlem
                              Har möblerat om lite karet, ska också ha i lite mer växter. Sen är det som sagt ett Co2-system som hägrar
                              Nr 2 är en riktigt bra bild, tjusigt! Nr 1 får jag bara upp hälften av när jag förstorar den..

Kommentar

• Mattias Nilsson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 467

Ursprungligen postat av zenon
                                Nr 2 är en riktigt bra bild, tjusigt! Nr 1 får jag bara upp hälften av när jag förstorar den..
                                hm blir likadant för mig.... Inte ananing om varför dock, skumt
                                Mvh
                                Mattias

Kommentar

Arbetssätt...