Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • January 2013
    • 318

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Jupp just sådana, mina var av märket eldorado och således väldigt billig ny favorit mat för mina fiskar!!!

Bara att klämma lite på dom så åker själva ärtan ur skalet hur lätt som hellst, jag gjorde nog lite för många bara, en 10-15 stycken räcker till en lagom portion tror jag.

Men jag sparade bara lite i kylskåpet som dom får imorgon.
    Hade jag varit dej hade jag lagt några kroner till på ekologiska, för att vara lite säkrare på att inte få med onödiga bekämpnings medel. Grännsvärderna
    är ju satta efter oss mäniskor och man vet ju inte hur det på verkar fisken.

Förövrigt matade förr på samma vis med majs, till Tuppkammar.
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av DRE
      Just dessa ärtor är det och jag brukar ta ut dem ur frysen och hälla hett vatten över democh sedan trycka bort skalet, men Pabbe (om jag förtod det rätt) mosade bara ärtorna och la i skalen också, dessa åts upp av ancistus (så man kanske ska ha sådana för att detta ska funka)
      Jo, så gjorde jag först. Tryckte ut ärtorna ur skalet. Men eftersom jag har mycket ancistrus provade jag att bara mosa tinade ärtor och märkte att mina "jordisar" duktigt sorterade ut det de ville ha. Sen gnagde anistrusarna skalen natten runt...

Kommentar

• EricH
        Användare
        • July 2009
        • 110

Nu har även jag testat att mata mina jordätare med skalade gröna ärtor.

SUCCE!!!

Det var regelrätt slagsmål om maten, sällan dom drar grus och sånt runt sig så det smattrar i rutan men det gjorde det, vad som var roligt var att några som var ännu mer förtjusta i det var pansarmalarna!!!

Så nu vill även jag rekommendera detta, aldrig fått den reaktionen på matning innan.
        Hehe var tvungen ett prova detta efter din beskrivning och fick samma resultat! De blev helt tokiga!

Kommentar

• Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

Kolla in denna, de är ganska lika de jag har (och de Micke_720 har )
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Namnges som Geophagus Altifrons "Tocantins"
          Man får ju se till att prova ärtor, verkar gå hem överallt!
          Mvh
          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• chippog
            Användare
            • August 2008
            • 251

ärtor verkar funka bra. mina geophagusar pindaré och biotodoma cupido var normalt glupska. undrar bara om de måste fisa nu... skalen är dock kvar än från igår, trots ancistrus. jag ska testa igen!
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• Nicke SA
              NCS Medlem
              • January 2007
              • 290

Min utvärdering av matning med ekologiska ärtor är att mina Acarichthys heckeli, Biotodoma cupido och Guianacara geayi äter. Heckelin blev nog mest vilda under matningen... Brasiliensis verkade först inte förstå att det där gröna gick att äta, men efter Bujurquinorna tuggat på dem såg jag tendenser till glupskhet även bland dem.
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Vad har du för erfarenheter av Bujurquina apoparuana? Har de egenskapen att de flyttar runt rom på ett löv eller liknande under rom perioden?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • January 2007
                  • 290

Vad har du för erfarenheter av Bujurquina apoparuana? Har de egenskapen att de flyttar runt rom på ett löv eller liknande under rom perioden?
                  Hej
                  Ja, de flyttar löv. Jag har dock inte konstaterat någon säker lek. Hos förra ägaren lekte de på ett stort växtblad. Jag tycker dock att de spelar för varandra hela tiden, men jag ska inte kapa jordätartråden för att komma underfund med hur de ska komma vidare med detta...
                  Senast redigerad av Nicke SA; 05 February 2010, 20:44.
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Suck... När skall mina fiskar bli vuxna...

Händer inte så mycket i akvariet just nu känns det som så jag. Mina jordätare är ca 10 månader nu... Inte långt kvar innan det är chans för lek antar jag men det känns som en evig jävla väntan just nu.

Funderar på att åka till akvarie affären i helgen och införskaffa någon ny apistogramma eller något sålänge så att man har något att studera.

Ge lite peppande ord till en rastlös akvarist!

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Lite tips i väntans tider:

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Haha inte direkt vad jag menade men tack iallafall!!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Har någon börjat utveckla fenstrålar på bakfenan eller bukfenorna? det brukar vara ett bra tecken på att de är redo. Jag tror inte mina är mycket äldre och de har lekt ett par gånger nu. Första gången sög jag upp rommen andra gången åt de upp larverna då de tuggade, tror jag. Det blev färre och färre sedan ingen tuggning.

Om du har fenstrålar så fasta några dagar. Byt vatten (i med lite kallare) och mata mycket med smått frusen mat (mindre än mygglarver) ett par tre dagar, det kan trigga dem något. Jakten på den lilla maten skapar lite oreda och visar på säsongstecken som verkar trigga.

Jag har inte provat detta själv, men fått lite tips på att det kan funka.

///David

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Har någon börjat utveckla fenstrålar på bakfenan eller bukfenorna? det brukar vara ett bra tecken på att de är redo. Jag tror inte mina är mycket äldre och de har lekt ett par gånger nu. Första gången sög jag upp rommen andra gången åt de upp larverna då de tuggade, tror jag. Det blev färre och färre sedan ingen tuggning.

Om du har fenstrålar så fasta några dagar. Byt vatten (i med lite kallare) och mata mycket med smått frusen mat (mindre än mygglarver) ett par tre dagar, det kan trigga dem något. Jakten på den lilla maten skapar lite oreda och visar på säsongstecken som verkar trigga.

Jag har inte provat detta själv, men fått lite tips på att det kan funka.
                            Bukfenorna har ju heltklart fått fenstrålar, kom väll för ca 2 månadersen och dom blir grannare och grannare, märks väll mest på de tre som jag tror är hanar, den dominerande hanen har väldigt fin orangefärg över jässan.

Skall testa det du skrev och se vad som händer!

Kommentar

• Gäst

Suck... När skall mina fiskar bli vuxna...

Händer inte så mycket i akvariet just nu känns det som så jag. Mina jordätare är ca 10 månader nu... Inte långt kvar innan det är chans för lek antar jag men det känns som en evig jävla väntan just nu.

Funderar på att åka till akvarie affären i helgen och införskaffa någon ny apistogramma eller något sålänge så att man har något att studera.

Ge lite peppande ord till en rastlös akvarist!
                              Låt dem få ta sin tid ett tag till och ta det med ro, deras "fullvuxna" utseende blir bara präktigare ju längre tid lekarna dröjer...En stor portion tålamod brukar belöna sig - Inte minst när det gäller jordätare!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Micke_720
                                Användare
                                • November 2003
                                • 368

Hej

Ta det lugnt när de väl börjar leka sker detta konternuerligt i alla fall hos mig. Detta hämmar tillväxten något hos fiskarna..(särskilt honorna enl mina erfarenheter).
                                Men rätt som det det är ser det ut enl. nedan!! Då kan man inte låta bli att le.

Kommentar

Arbetssätt...