Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Tack så mycket! Är lite nöjd med resultatet själv om jag skall vara ärlig. Speciellt nedslängningen av rötterna, dom är inte arrangerade eller fastsatta. Behöver dock rensa ut lite flytväxter så det blir lite ljusare. Då kan jag ta bättre kort.
    Juriparin på fotot är inte mer än 5-6cm och ändå så grann. Tänk vad man kan hitta för 39:- styck....

HAr bara haft 840l sedan i december så det tar nog ett tag innan jag tröttnar men jag hör av mig isåfall.

Återkommer med mer bilder när jag har rensat växter och lärt mig kameran.
    Någon som är intresserad av lite flytisar??
    Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av GöranE
      Tack så mycket! Är lite nöjd med resultatet själv om jag skall vara ärlig. Speciellt nedslängningen av rötterna, dom är inte arrangerade eller fastsatta. Behöver dock rensa ut lite flytväxter så det blir lite ljusare. Då kan jag ta bättre kort.
      Juriparin på fotot är inte mer än 5-6cm och ändå så grann. Tänk vad man kan hitta för 39:- styck....

HAr bara haft 840l sedan i december så det tar nog ett tag innan jag tröttnar men jag hör av mig isåfall.

Återkommer med mer bilder när jag har rensat växter och lärt mig kameran.
      Någon som är intresserad av lite flytisar??
      Jag har letat efter något rätt så robust, de flytväxter jag testat innan virvlar bara runt av pumparna i hela karet, hur är dina?

Kommentar

• GöranE
        Användare
        • February 2009
        • 334

Tror inte någon flytväxt gillar riktigt strömt vatten. Jag har nästan inte strömt alls, har en filterlösning som medger detta och jag fixar syresättningen med en luftpump och syresten.
        Mina trivs bra och växer som ogräs Dom jag har blir ganska stora, typ 30cm i diameter, kan nog bli ännu större.

Redigerat: Har rensat ut en halv hink. Bara att komma förbi och hämta :-).

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        Jag har letat efter något rätt så robust, de flytväxter jag testat innan virvlar bara runt av pumparna i hela karet, hur är dina?
        Senast redigerad av GöranE; 30 January 2010, 20:08.

Kommentar

• EricH
          Användare
          • July 2009
          • 110

Det blev en blixtvisit i Nol idag och fick med mig lite nytt hem. Så nu är det ikoppat och färdigt, sitter med en kall och tittar på nykomlingarna.

Det som fick följa med hem var ytterliggare en Heckelii som simmade ensam hos Kent och fyra underbara Thorichthys Helleri som förhoppningsvis kan bli åtminstone ett par utav.

En liten bild

Tyvärr hann jag inte svänga förbi dig Göran men tackar för inbjudan, ska ner igen om ett tag och hämta ett par scalarer sambon beställt så kanske får störa dig då och titta live på ditt fina kar! Riktigt läckert!
          Senast redigerad av EricH; 30 January 2010, 22:27.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Härliga bilder. Jag gillade den svarta tetran också som du hade.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• dalinad
              Användare
              • October 2008
              • 63

Shit vad sugen man blir att få klart nya kar rummet när man ser vad alla har.
              Har precis dragit klart elen så det finns uttag längst upp på väggarna så det är lättåtkomligt, dragit klart luftrören till pumpen, allt ska vara luftdrivet med en pump.
              Kommer troligtvis att ställa in 2x720l i veckan så dom startas senast nästa helg. Så då kan man flytta över alla SA till ett kar. Har för nuvarande Biotodoma cupido tyvärr endast hanar, 5st Geophagus sp. rio negro på uppväxt. Har även 2st G. altifrons VF vuxna på gång. Vill ha klart detta nu......
              4451 l

Kommentar

• GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

Jag får gratulera till ett köp av ett av mina yngel då.. Har sålt ett 30tal till Kent.. Lägger in en bild på deras mor och far här imorgon.

Ursprungligen postat av EricH
                Det blev en blixtvisit i Nol idag och fick med mig lite nytt hem. Så nu är det ikoppat och färdigt, sitter med en kall och tittar på nykomlingarna.

Det som fick följa med hem var ytterliggare en Heckelii som simmade ensam hos Kent och fyra underbara Thorichthys Helleri som förhoppningsvis kan bli åtminstone ett par utav.

En liten bild

Tyvärr hann jag inte svänga förbi dig Göran men tackar för inbjudan, ska ner igen om ett tag och hämta ett par scalarer sambon beställt så kanske får störa dig då och titta live på ditt fina kar! Riktigt läckert!

Kommentar

• EricH
                  Användare
                  • July 2009
                  • 110

Jag får gratulera till ett köp av ett av mina yngel då.. Har sålt ett 30tal till Kent.. Lägger in en bild på deras mor och far här imorgon.
                  Ska bli kul att se!

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Här kommer länkar till två bilder

Fick även med lite satanoperca på denna andra..

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Riktigt fint par det där. Som ett stort Thorichthys-fan blir man onekligen lite sugen...

/Jocke

Kommentar

• EricH
                        Användare
                        • July 2009
                        • 110

Riktigt snygga! Då vet man vad mina har att brås på då!

Edit: Såg nu att jag har en grävd grop i karet, ungefär som en handflata, 1-2 cm djup. Lekbeteende? Känns som det mesta jag har är för smått för det..
                        Senast redigerad av EricH; 31 January 2010, 13:58.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Göran, vad är det för mått på ett 840 Liters kar?! Har funderat och funderat men kan inte klura ut det?

Kommentar

• EricH
                            Användare
                            • July 2009
                            • 110

Ursprungligen postat av josephinefredrik
                            göran, vad är det för mått på ett 840 liters kar?! Har funderat och funderat men kan inte klura ut det?
                            200*60*70 ?

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Ursprungligen postat av EricH
                              200*60*70 ?
                              Du har rätt Erich! 200 långt, 70 djupt och 60 högt.
                              Perfekta proportioner för jordätare..
                              Lite teknik:
                              Sitter en glasskiva på varje sida av karet med en slimline på. mellan glasskivan och bakre väggen sitter filtermoduler 2x1x6dm, blir alltså 24 liter blå filtermatta. Till detta en pump på 3600liter som sitter bakom mattan på ena sidan och via ett 32mm rör pumpar över vattnet till baksidan av filtret på andra sidan. Bra cirkulation men nästan ingen fart på vattnet.
                              HAr fungerat kanon!!

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Du har rätt Erich! 200 långt, 70 djupt och 60 högt.
                                Perfekta proportioner för jordätare..
                                Lite teknik:
                                Sitter en glasskiva på varje sida av karet med en slimline på. mellan glasskivan och bakre väggen sitter filtermoduler 2x1x6dm, blir alltså 24 liter blå filtermatta. Till detta en pump på 3600liter som sitter bakom mattan på ena sidan och via ett 32mm rör pumpar över vattnet till baksidan av filtret på andra sidan. Bra cirkulation men nästan ingen fart på vattnet.
                                HAr fungerat kanon!!
                                Jäkligt smart lösning måste jag säga...

Finns ett 800 Liters till salu i Norrköping för 1500, NÅGOT sugen blir man...

Kommentar

Arbetssätt...