Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Det där med ärtor måste jag testa, men det låter rätt jobbigt att skala ärtorna??!

Eller åker skalet av lätt?
    Beror på hur man ser det. Jag tinar mina lite i vatten. Vill man skala är det bara att trycka till lite lätt så får man bort skalet. Eller som jag numera gör, mosar med en gaffell och fiskarna silar bort skalen som ancistrusarna älskar att gnaga på. Under tiden jag pluppar bort skalen tittar jag på karet o lyssnar på radio eller en skön favoritskiva Nytta med nöje

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av DRE
      Några bilder på mina tapajos orange heads. Jag har 10st totalt, men en av de 10 är svår att upptäcka han/hon håller sig för sig själv och lite grinigare än de andra. Jagar bort även de största och drar sig undan. Dock ätvillig och snabb och pigg så jag är inte orolig.

En slutbild på karet som det ser ut nu. 936 liter.
      Det är verkligen tilltalande, som jag sa tidigare i tråden. Men jag tror att om du tänkt ha en grupp på tio orangehead kommer du med tiden behöva bereda mer bottenyta. Särskilt med tanke på konkurrerande hantlar. Men som sagt: skitsnyggt

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Då skall jag införskaffa lite räkor i helgen då!

Jag har faktiskt också just en individ utav sex i mitt fall som är väldigt grinig och har ockuperat ena änden av akvariet där inget får komma i närheten, ibland är hon (ganska säker på att de är hona) ute och simmar hos dom andra, men ALDRIG att någon får vara i hennes hörn.

Lite nya bilder, var ju ett tagsen.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Då skall jag införskaffa lite räkor i helgen då!

Jag har faktiskt också just en individ utav sex i mitt fall som är väldigt grinig och har ockuperat ena änden av akvariet där inget får komma i närheten, ibland är hon (ganska säker på att de är hona) ute och simmar hos dom andra, men ALDRIG att någon får vara i hennes hörn.

Lite nya bilder, var ju ett tagsen.
          Sicket underbart fint kar du har med eran egentillverkade bakgrund Fredrik! Har du ångrat dig och sparar bakgrunden?

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av Malawe
            Sicket underbart fint kar du har med eran egentillverkade bakgrund Fredrik! Har du ångrat dig och sparar bakgrunden?
            Det svajar ifrån dag till dag.

Men det ligger långt fram i tiden isåfall.

Tror faktiskt det ligger så långt fram i tiden att jag hellre skänker bort karet som de är och skaffar nytt och bygger nu bakgrund i.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det svajar ifrån dag till dag.

Men det ligger långt fram i tiden isåfall.

Tror faktiskt det ligger så långt fram i tiden att jag hellre skänker bort karet som de är och skaffar nytt och bygger nu bakgrund i.
              Låter bra det för ditt kar är snyggt och du har rätt biotop för karet också. Verkligen toppenkar.

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Ursprungligen postat av Malawe
                Låter bra det för ditt kar är snyggt och du har rätt biotop för karet också. Verkligen toppenkar.
                Tack för uppmuntran

Kommentar

• classe
                  NCS Medlem

• April 2007
                  • 1147

kanonsnyggt du har fina scalare där färg tycker jag.. ser den snyggt rötter med växter..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ursprungligen postat av Pabbe
                    Det är verkligen tilltalande, som jag sa tidigare i tråden. Men jag tror att om du tänkt ha en grupp på tio orangehead kommer du med tiden behöva bereda mer bottenyta. Särskilt med tanke på konkurrerande hantlar. Men som sagt: skitsnyggt
                    Jag har funderat en del på hur mycket sandyta jag bör ha. Det ser mindre ut än vad det är. Till vänster är det en hel del yta under stenrösen och grottorna dä är 10-15 cm höga. Sedan finns en el del sand bakom den stora roten till vänster, men jag funderar fram och tillbaka och kanske skulle jag bereda mer yta.

Kan man utgå från någon tumregel för bottenyta per jordätare?

Hantlarna jagar inte jordätarna annan än då de har frisimmande yngel men ska de leka i den takt de nu gör så kan det bli issues.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Ja det stämmer! Har ett fullvuxet lekpar. Hanen ca 25cm och honan max 7-8cm. Leker med jämna mellanrum. Trevliga fiskar..

Ursprungligen postat av EricH
                      Skönt att höra att jag inte gjort så himla fel iaf då!

Mina blir helt tokiga när de får lite röda mygg! Ska trösta dom lite med det ikväll efter en rejäl ommöblering!

GöranE, är det du som även har Thorichthys helleri?
                      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• EricH
                        Användare
                        • July 2009
                        • 110

Ursprungligen postat av GöranE
                        Ja det stämmer! Har ett fullvuxet lekpar. Hanen ca 25cm och honan max 7-8cm. Leker med jämna mellanrum. Trevliga fiskar..
                        Dom har ett par på zoo här som är sjukt snygga men inte vågat köpa dom. Känns inte som dom passar i nåt av mina kar med jordätare eller apistogrammor tyvärr. Ursäkt lite OT i tråden..

/Eric

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Jäklar vilken hanne. Blir de så stora?

/Jocke

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Nej va f.. Nu hade fingarna sluntit ordentligt.. Hanen är ca 15cm med en begynnande puckel i pannan. Här är en länk till en skapligt nytagen bild på min hona.

Och en ett år gammal på paret med yngel.

Ursprungligen postat av Banderad
                            Jäklar vilken hanne. Blir de så stora?

/Jocke
                            Senast redigerad av GöranE; 26 January 2010, 23:11.

Kommentar

• EricH
                              Användare
                              • July 2009
                              • 110

Nej va f.. Nu hade fingarna sluntit ordentligt.. Hanen är ca 15cm med en begynnande puckel i pannan. Här är en länk till en skapligt nytagen bild på min hona.

Och en ett år gammal på paret med yngel.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...-yngel&cat=500
                              Snygga! Har du lyckats dra upp några yngel på dom någon gång? Nästan så man sitter här och försöker intala sig själv att det skulle funka utmärkt ihop med jordätarna!

Kommentar

• GöranE
                                Användare
                                • February 2009
                                • 334

Dom leker typ varje månad men jag har bara tagit hand om ynglen en gång. Fick sålt allihop till en handlare i närheten.
                                Har dom tillsammans med Satanoperca sp Redlips idag. Funkar bra. Redlipsen är iofs fullvuxna, närmare 20cm.

Kommentar

Arbetssätt...