Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Tackar. Inte så spartanskt kanske men mycket gömställen och revirområden.

Jag tänkte att jag ska inte tänka på att jag kanske inte kommer att se firrarna så mycket utan utgå mer från dem och bakåt i karet finns massor av sandytor, men tapajerna gillar att vara framtil i karet och spana efter husse och mat. Glupska rackare.

Hantlarna slaktade vallisneria och svärdsplantor. Nu har jag 3 olika crinumlökar och javaormbunkar av 2 varianter. Funkar hyggligt ännu, men de är små.

/David
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• EricH
      Användare
      • July 2009
      • 110

Riktigt snyggt David!

Ni som har varit med lite mer, var nere i lokala zooaffären idag och kikat efter lite mat, då blev jag i princip idiotförklarad för att jag slänger till mina heckeliis räkmix lite då och då, helt fel enligt han..

Sen har jag en fråga till, mina är ju ganska små än så länge och går i 450-karet, ska bli ett större så småningom. Någon som känner till någon annan art som kan gå ihop med dessa eller är heckeliin svår att kombinera?

/Eric

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Ursprungligen postat av EricH
        Riktigt snyggt David!

Ni som har varit med lite mer, var nere i lokala zooaffären idag och kikat efter lite mat, då blev jag i princip idiotförklarad för att jag slänger till mina heckeliis räkmix lite då och då, helt fel enligt han..

Sen har jag en fråga till, mina är ju ganska små än så länge och går i 450-karet, ska bli ett större så småningom. Någon som känner till någon annan art som kan gå ihop med dessa eller är heckeliin svår att kombinera?

/Eric
        Hade han någon motivering varför det var helt fel? Vad skulle man mata dem med som var helt rätt? Något han sålde förmodar jag.... Personligen ser jag inte riktigt vad som kan vara fel i det här läget. Nu är jag ingen expert på något sätt på just heckeliin, men vad jag vet är varken det animaliska eller carnivoriska i en "vanlig" räkmix särskilt olämpligt för dem... Fördelen med att göra just räkmix är ju att man kan ställa in andelen grönt/kött efter fiskarna man har.

/Jocke

Kommentar

• Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

Jag skulle hävda att du mycket väl kan mata med räkmix och skulle snarare rekommendera än avråda från att mata med det. Matar själv med räxmix samt annat frysfoder.

"They are omnivorous and voracious feeders taking all flake, pelleted, frozen, and live foods with considerable and equivalent relish. The inclusion of some vegetable material is advisable on the strength of gut analyses reported by Lowe-McConnell (1969) and by my own experience.", vilket jag hittade på http://www.cichlidae.com/article.php?id=59

Även artikeln i senaste CB hävdar att de bör få vegetabiliskt foder.

Hoppas det går bra med dina, de är fantastiska även ifall mina ännu är små.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• EricH
            Användare
            • July 2009
            • 110

Han sa att de inte behöver nåt vegetabiliskt utan rekommenderade fryst artemia. Nu vet jag ingen blandning då jag köpt min räkmix.
            Försökte läsa tidigare i tråden hur andra som håller jordätare blandat osv men aldrig gjort själv.

Tycker det är skitsvårt att hitta en bra kombination med mat till tetror, jordätare och corydoras utan att slänga i massa olika sorters mat.

Tips mottages gärna kring detta..

Kommentar

• chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

Tycker det är skitsvårt att hitta en bra kombination med mat till tetror, jordätare och corydoras utan att slänga i massa olika sorters mat.
              snarare en fundering eller nästan fråga har jag i sammanhanget:
              jag brukar mata med mycket finmalen mat, till exempel flingfodret som jag malar mellan tumme och pekfingret innan jag släpper det in i karet, mat som säljs för yngel, vilken jag ofta blandar i lite vatten och sedan häller i karet. mitt intryck är att även om jordätarna (geophagus pindare) håller på att gräva om för att sila fram maten, så hinner corysarna och vinkeltätrorna att få en hel del i sig. större matbitar försvinner ganska fort in i pindare-munnar. särskild coryssarna håller länge på att ta fram maten ur sanden efter en sån matning.

en fråga till biotodoma cupido. jag har skaffat fyra VF varav tre verkar må bra och äter av allt. de fjärde äter till synes väldigt sparsamt eller inte alls om det är torkad och pressad mat. frysen mat går bra. i motsats till innan jag upptäckte problemet matar jag nu fryst mat minst en gång om dagen och hoppas på att fisken ska överleva. nån med en ide hur jag ska göra med just denna mycket magra fisk? eller har den fått nån sjukdom kanske?

tack för varje hjälp jag kan få! c
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Han sa att de inte behöver nåt vegetabiliskt utan rekommenderade fryst artemia. Nu vet jag ingen blandning då jag köpt min räkmix.
                Försökte läsa tidigare i tråden hur andra som håller jordätare blandat osv men aldrig gjort själv.

Jag tycker absolut att du bör fortsätta med räkmix. Vegetabiliskt tillskott är bra för de flesta SA ciklider. Jag föreslår att mata varranan gång med räkmix och varanan gång med standard flingor eller om du lyxar till det lite med discus granulat. Alla fiskar du nämner bör få i sig vad de behöver med det upplägget.

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Micke_720
                  Användare
                  • November 2003
                  • 368

Hej

Jag matar med Mysis, Diskus granulat, Aquatic Nature pellets som blötläggs samt ett vegetabiliskt foder (pellets variant). Populärast är Mysisen...

Bilägger 2 nya bilder på mina snyggaste hanar..
                  Den lilla är det som är mest produktiv när det gäller och leka..

(Jag har tyvärr inte fått rättigheter att lägga upp bilder i forumet än men det kommer).

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

Ursprungligen postat av Micke_720
                    Hej

Jag matar med Mysis, Diskus granulat, Aquatic Nature pellets som blötläggs samt ett vegetabiliskt foder (pellets variant). Populärast är Mysisen...

Bilägger 2 nya bilder på mina snyggaste hanar..
                    Den lilla är det som är mest produktiv när det gäller och leka..

(Jag har tyvärr inte fått rättigheter att lägga upp bilder i forumet än men det kommer).
                    oavsett vilken art det är så är det samma vi har iallafall! Liknar mina på pricken.
                    Mina börjar vänja sig nu, äter ganska bra och smågnabbas lite.

Mitt vatten är som jag tidigare nämnt inte helt optimalt(eller rättare sagt inte helt likt deras naturliga miljö), ph ligger på 8,1. Nu verkar det inte störa jordätarna direkt, men jag vill nog ändå eftersträva värde mer lika deras naturliga miljö, även om jag inte kommer kunna gå ner så lågt i ph.
                    På sikt så har jag lite planer på Co2 för att få ner ph till runt 7. Det ger ju också positiva effekter för växterna i karet. Har ph-kontroller men inte mer, så det kommer ta ett tag innan jag kommer igång. Har en del stora utgifter närmsta månaderna (dessutom så har hsb tjatat om ny soffa ett tag...) så det lär inte vara aktuellt att lägga 2 loppor på utrustning till karet i ett bräde, tänkte smyga hem sakerna en i taget istället
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Har sett att mina orangehead "naffsar" på mina rötter där det sitter alger, kan de vara så att mitt foder inte innehåller tillräckligt med grönt för att dom ska vara nöjda?

Ger dom någon slags pellets, röda och gröna som huvudfoder sen kör jag med olika frysfoder.

De där pelletsen skulle vara komplent för vad som behövs enligt han jag köpte utav.

Kommentar

• GöranE
                        Användare
                        • February 2009
                        • 334

Jag blandar också friskt med mitt foder. Röd och grön räkmix, pellets, flingfoder, räkrom(en absolut favorit, fiskarna blir galna) och ibland lite lördagsgodis röda mygg larver.
                        Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• EricH
                          Användare
                          • July 2009
                          • 110

Skönt att höra att jag inte gjort så himla fel iaf då!

Ursprungligen postat av GöranE
                          Jag blandar också friskt med mitt foder. Röd och grön räkmix, pellets, flingfoder, räkrom(en absolut favorit, fiskarna blir galna) och ibland lite lördagsgodis röda mygg larver.

Mina blir helt tokiga när de får lite röda mygg! Ska trösta dom lite med det ikväll efter en rejäl ommöblering!

GöranE, är det du som även har Thorichthys helleri?

Kommentar

• c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                            Har sett att mina orangehead "naffsar" på mina rötter där det sitter alger, kan de vara så att mitt foder inte innehåller tillräckligt med grönt för att dom ska vara nöjda?

Ger dom någon slags pellets, röda och gröna som huvudfoder sen kör jag med olika frysfoder.

De där pelletsen skulle vara komplent för vad som behövs enligt han jag köpte utav.
                            Skalade gröna ärtor är mina helt tokiga i, jag tinar frusna ärtor och drar av skalet och direkt ner i karet.

Har även en "odling" av andnate i ett annat kar som jag håvar över en gång i veckan, vilket tar slut under veckan.

Så det är ingen tvekan om att de vill ha grönfoder.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

Kommentar

• Pabbe
                              NCS Medlem
                              • September 2006
                              • 1805

Ursprungligen postat av c90368
                              Skalade gröna ärtor är mina helt tokiga i, jag tinar frusna ärtor och drar av skalet och direkt ner i karet.

Har även en "odling" av andnate i ett annat kar som jag håvar över en gång i veckan, vilket tar slut under veckan.

Så det är ingen tvekan om att de vill ha grönfoder.
                              Var ett tag sen jag var i forumet, men precis så matar jag mina jordätare några ggr per vecka. Tinade ärtor jag mosar o direkt ner (skalen tar ancistrusarna hand om). Så helt klart är att geophagus o satanoperca behöver mycket grönt.

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Det där med ärtor måste jag testa, men det låter rätt jobbigt att skala ärtorna??!

Eller åker skalet av lätt?

Kommentar

Arbetssätt...