Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jo, nu funkar det alldeles utmärkt.
Trevliga bilder!
Kan faktiskt inte riktigt tro varken det ena eller det andra om dina jordätare men skulle jag spontant ge mig på en gissning enbart utifrån bilderna så skulle jag tippa på Geophagus abalios....
Det håller jag med om så tillvida att det viktigaste är ju att de mår bra och funkar fint tillsammans i karet och det må jag säga att dina jordätare ser synnerligen välmående och granna ut...Riktigt snygga tycker jag!
Mvh/Andreas.Senast redigerad av Gäst; 16 January 2010, 19:02.Kommentar
-
Kolla in Geophagus iporangensis från Rio Propia en bit ner på denna länk.
Någon som har ett par till salu?????
http://aquaforum.kiev.ua/showthread.php?t=33996&page=6
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Det är mycket möjligt att ni resonerar rätt kring att det är G.altifrons men mig veterligen så har altifrons bland de minsta sidofläckarna inom släktet - Ibland t o m obefintliga. Jag reagerade direkt på att dina firrar har ganska så iögonfallande stora fläckar. Bilden i artregistret är enligt min mening en klockren altifrons (Snarlik bilden som Endymion postade tidigare i den här tråden om det nu inte t o m är samma) med endast 2-3 fjäll markerade. Huruvida kroppsfläckarna bör andvändas vid identifikation kan säkert dock diskuteras, rätt vagt då det ju ofta kan finnas vissa avvikelser inom arterna. Sen så är det ju förstås extra svårt utan att veta exakt ursprung som Banderad är inne på, samt eventuellt lekbeteende. En annan tanke...Har du någon som helst uppfattning om deras ålder? Jag tycker de ser ut att ha ett antal år på nacken och G. altifrons är ju stora jordätare som har potential att bli betydligt större än 21-22 cm som den största nu är enligt dig.
Nej det är inte "readheads"...
Kan faktiskt inte riktigt tro varken det ena eller det andra om dina jordätare men skulle jag spontant ge mig på en gissning enbart utifrån bilderna så skulle jag tippa på Geophagus abalios....
Mvh/Andreas.
De verkar så smått acklimatisera sig, men karet är nu grumligt efter tillsats av easy-life. Jag tänkte köra med vattenberedningsmedel ett tag nu för första gången på åratal för försäkra mig om att det inte var kranvattnet som bidrog till alla problem jag haft med diskus senaste tiden (hade en hel grupp som jag inte fick rätt på under flera månader, visade en del konstiga symptom som liksom inte stämde in riktigt på något, huvuddelen av gruppen om 10 dog en efter en...).
Hur är det med revirhållande, håller de revir utanför lek? De två största verkar ha tagit vars en sida av karet medan övriga sex simmar runt lite mer planlöstKommentar
-
Jag såg några riktigt fina Geophagus Steindachneri på Akvariehobby i Uppsala i går. De var ~15cm, men ganska tuffa mot varandra såg det ut som.
Är det någon som har erfarenhet av dessa, kan man kombinera dem med tapajos orange heads?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tror inte heller det är G. Altifrons du har, som andra skrivigt pga den stora fläcken.
Min gissning är G. AbaliosOver and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
sådär då simmar det jordätare i karet igen
De är större än jag trodde och jag får nog ta bort lite mer inredning...
Men är lite osäker på art.... De har en tydlig fläck och jag tycker de är lite röda i pannan, men samtidigt så tycker jag inte de känns som Tapajos "Red Head". Den störste är ganska biffig c:a 21-22cm. De behöver nog komma till ro lite mer innan de visar upp sig riktigt och jag behöver nog studera dem lite till.
Slänger upp några halvdåliga bilder på min zoon, svårt att fota i så svagt ljus (har bara 2*30w just nu...), men kolla gärna och säg vad ni tycker!
Snygga...Mina är mycket lika dina. Dessa är köpta som VF.Altifrons men det kan vara svårt att avgöra art verkar det som fångstplats osv...
Sedan har jag sett samma art säljes som Odlad Altifrons i en lokal butik.
Men jag har lagt ner art jakten lite och är mkt glad för ett gäng kanon firrar.
Jag har 2 st lekpar och en extra Hane (den största).
+ 4 st yngel ca 5-6 cm. (Hoppas på 4 honor).
De går i ett 720 liters kar med lite utfyllnads fiskar C. sterbei, Sorgmantel tetror,L malar. Det går mkt bra..Lek sker ca 2 ggr/månad... Lycka till..
Micke
MickeSenast redigerad av Micke_720; 17 January 2010, 15:11.Kommentar
-
jag har ng kollat in dina på zoonen har jag för mig och de liknar mina väldigt mycket. Art och fångsplats har väl bara betydelse om/när man skulle jaga tag i fler och det lär ju inte bli aktuellt på ett tag
Hur gör dina hanar mellan lekar, har de revir då också eller? Mina största hane har bestämt sig för att skyffla ut all grusen från en rot till höger i karet och det gick ju fort. Han håller den delen ganska bra som sitt revir och lämnar mest för att käka alternativt visa de andra vem som bestämmer
Likarn mitt kar ganska mycket har 8 av Geosarna och 10 Colombiatetror, 4 Bolivianska fjärillar (införskaffade igår) och några malar. Planen är att tillföra ett gäng Corys också vad det lider men det dröjer nog ett tag, är aktion på MAF i mars så det blir väl då el efter denKommentar
-
Hej
Mitt kar är uppdelat i två revir. Men de jagar bara artfränder och när man tänder karet på morgonen står alla tillsammans..
Mina små geophagusar jagas inte utan kan kryssa genom reviren.
Jakten är ganska human (eller hur säger man)..ingen risk att någon fisk blir ut mobbad.
Jag hade tidigare 2 lekpar orange Head de hade ungefär samma betende..
Lekparen tog var sin hörna av akvariet.
Det var kul att höra någon som ev. köpt samma art som jag. Jag har endast sett denna i butik 3 ggr.
En stor hona på akvarielagret..(såldes som Altifrons)
En grupp odlade på Akvarieleasing (såldes som Altifrons)
En grupp VF såldes på Akvarieleasing som Altifrons till mig. .
Och så din grupp som såldes som Altifrons?
MickeKommentar
-
Fanns 8st VF Geophagus Altifrons på Ciklidhobbyn här i nol.. Såg ut som Tocantins men jag är inte 100..Over and out // Mathias
-
Hej
Jag slog till idag efter att Geophagus i ca 5 år..Köpta jag Geophagus "bibeln" av Thomas Weidner South American Earth eaters...i natt skall det läsas...Kommentar
-
Grattis till en helt fantastisk bok! Har ett ex jag med, helt grym på alla sett!Over and out // Mathias
-
Några bilder på mina tapajos orange heads. Jag har 10st totalt, men en av de 10 är svår att upptäcka han/hon håller sig för sig själv och lite grinigare än de andra. Jagar bort även de största och drar sig undan. Dock ätvillig och snabb och pigg så jag är inte orolig.
En slutbild på karet som det ser ut nu. 936 liter.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Några bilder på mina tapajos orange heads. Jag har 10st totalt, men en av de 10 är svår att upptäcka han/hon håller sig för sig själv och lite grinigare än de andra. Jagar bort även de största och drar sig undan. Dock ätvillig och snabb och pigg så jag är inte orolig.
En slutbild på karet som det ser ut nu. 936 liter.
/JockeKommentar
-
Hej
Snyggt DRE!! Jag gillar spretiga rötter från övre delen av karet..
Hoppas att Hantel cikliderna ej käkar upp alla växter..
MickeKommentar
Kommentar