Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Ser verkligen ut som du har lek på g där..Väntar fortfarande på att mina skall få tummen ur. Hur stora är dina?
    Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Ursprungligen postat av GöranE
      Ser verkligen ut som du har lek på g där..Väntar fortfarande på att mina skall få tummen ur. Hur stora är dina?
      Hmm, det här med storlek är alltid svårt att uppskatta tycker jag.

Men jag kan notera att stjärt och bukfenorna börjar få förlängda spröt på hanen. Det är väl förmodligen ett tecken på att han har kommit in i puberteten.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Härliga bilder! Det putsas och fejas. Mina håller också på med liknande aktiviteter, men jag tror mina är för unga, de äldre är c:a 1 år och 12 cm.

Vilken jobbig liten snäcka de hade att fajtas med, den tog minsann ingen hänsyn

Går det att ha snäckor i ett låg-ph akvarium utan att skalet vittrar?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

Ursprungligen postat av DRE

Vilken jobbig liten snäcka de hade att fajtas med, den tog minsann ingen hänsyn

Går det att ha snäckor i ett låg-ph akvarium utan att skalet vittrar?
          Det går bra med snäckor om man ger dem Broccoli regelbundet, som innehåller kalk.

Men det verkar inte gå så jättebra med Jordätare, har haft många dödsfall bland snäckorna senaste tiden. Jag tror att de helt enkelt svälter till döds, Jordätarna är för duktiga på att ta hand om alla matrester i gruset så det blir inget över till snäckorna.
          /Maths

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag har märkt att jordätarna är väldigt aktiva vad gäller just jordätning. Hur går det med corydoras? Har ni märkt några problem med jordätare och corydoras vad gäller matkonkurens.

Jag har inte skaffat några än, men i februari blir det ett gäng på 40st.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Ursprungligen postat av DRE
              Jag har märkt att jordätarna är väldigt aktiva vad gäller just jordätning. Hur går det med corydoras? Har ni märkt några problem med jordätare och corydoras vad gäller matkonkurens.

Jag har inte skaffat några än, men i februari blir det ett gäng på 40st.
              Ja, jag har tappat några Corydoras arcuatus men jag vet inte orsaken. Köpte dessa "begagnade" så jag vet inte hur gamla de är.
              /Maths

Kommentar

• GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

Jag har haft corrysar tillsammans med jordätare i över ett år och det har inte varit några problem.
                Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• sa-aqua
                  Användare
                  • March 2008
                  • 135

a har haft corrys over 6år med jordätare.en del är över 6år gammla .man kan ju undra hur gammla de blir.väldigt sällan nån dör

Kommentar

• sa-aqua
                    Användare
                    • March 2008
                    • 135

jorde ett prov med ett lekpar geo tapajos orange head ....ett par aragua orange head+proximus par i ett 450l inga problem de brys sig ej omvarandra

Kommentar

• EricH
                      Användare
                      • July 2009
                      • 110

Ursprungligen postat av c90368
                      Har ladda om filmen nu, med samma resultat

Kom att tänka på att ordet "Foreplay" i titeln kanske gör att filmen automatiskt går in i en särskild granskning

Hoppas den kommer att fungera så småningom...

Blir hur avis som helst! Ditt kar är hur snyggt som helst och fiskarna ska vi inte tala om! Du kan få komma hit och möblera mitt!

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Ursprungligen postat av EricH
                        Blir hur avis som helst! Ditt kar är hur snyggt som helst och fiskarna ska vi inte tala om! Du kan få komma hit och möblera mitt!
                        Tackar!

Kul att du gillar det.

Den layout karet har nu funderade jag på i tre månader innan jag gjorde om.

Så du kan nog fixa ditt kar mycket bättre än jag kan, viktigast är att ha rätt material i form av rötter och stenar.
                        /Maths

Kommentar

• EricH
                          Användare
                          • July 2009
                          • 110

Ursprungligen postat av c90368
                          Tackar!

Kul att du gillar det.

Den layout karet har nu funderade jag på i tre månader innan jag gjorde om.

Så du kan nog fixa ditt kar mycket bättre än jag kan, viktigast är att ha rätt material i form av rötter och stenar.
                          Hur mycket filter/pumpar använder du i ditt kar om jag får vara lite nyfken?

Kommentar

• c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

Hur mycket filter/pumpar använder du i ditt kar om jag får vara lite nyfken?
                            Eheim 2028 med strilrör i ytan.

Fluval 4 (tror jag, hängde med när jag köpte karet) med utblås i de bakre regionerna vid ytan.

Resum innerfilter som sprutar 2000/h som ger vågorna i bakgrunden. Synd att kalla det filter eftersom jag bara har ett "filterör" med grov filtermatta i som jag måste rengöra var 14 dag, mest för cirkulation med andra ord.
                            Senast redigerad av c90368; 01 January 2010, 14:13.
                            /Maths

Kommentar

• sa-aqua
                              Användare
                              • March 2008
                              • 135

Ja det är lite tråkigt att det som sagt är omöjligt att få yngel på dom. Jag ligger på runt 28,5 grader i karet. Är det okej och är det något annat jag ska tänka på?

Tack för all info!
                              du kan odla dom .stor blommkruka kan man använda och göra en grotta.o en massa rötter runtomkring.fär å få dom till lek bytte man mycket vatten.sedan höjdes tempen till 35,5grC i 3-4 dagar sänktes sakta till 25-26grC .efter 2 veckor upprepa samma sak och mata med mycket levande foder . hanen blir könsmogen vid 3 års older honan runt 2år

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Det var ju en väldigt intressant artikel om Acarichthys heckeli i senaste CB. Fick mig att fundera på att skaffa dem i alla fall. Sanslöst snygga fiskar.

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...