Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Ursprungligen postat av Jarnis
    Stod i en butik igår och tittade lite förundrat på när en jordätare ständigt stack upp till ytan och hämtade en bubbla luft för att sedan rusa ner mot botten och sen stå där kämpande mot naturlagarna tills luften puffade ut mellan gälarna. Vad beror ett sånt beteende på? Jag har sett corys fara upp ibland och hämta en nypa luft och göra samma sak.

Inga andra firrar i butikskaret gjorde det samma utan verkade simma på som vanligt. Kändes inte som ett jordätarbeteende precis men rätta mig gärna.

Firrarna i butiken var "orange heads"
    Hade en Satanoperca som gjorde likadant. Inga andra i karet roade sig med det. Såg lustigt ut när den ideligen gjorde om samma sak trots att det verkade besvärligt att bli av med bubblan. Verkade inte bero på syrebrist eller nåt annat negativt. Som om det var nån lek den sysslade med.
    Som du säger; inget direkt jordätarbeteende.

Kommentar

• Micke_720
      Användare
      • November 2003
      • 368

Ursprungligen postat av olof
      Lägg gärna ut en annons här på sidan. Jag tror att vi är ett par stycken som kan vara intresserade av F1or från dessa fiskar.

mvh

olof
      Trevligt...Jag lägger ut en annons idag...
      Senast redigerad av Micke_720; 08 December 2009, 16:15.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Vad gäller mat så märker jag att de inte gärna hämtar mat vid ytan utan vill böka runt i sanden. Icke förvånande dock

Men, då jag har andra ciklider i karet så är det inte mycket mat som sjunker till botten utan det äts upp. skalade ärtor sjunker dock rätt bra.

För att uppmuntra deras jordätarbeteende samt att ge dem tillräckligt med mat; finns någon pellets eller annat som sjunker och har lämpligt innehåll?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

Ursprungligen postat av DRE
          Vad gäller mat så märker jag att de inte gärna hämtar mat vid ytan utan vill böka runt i sanden. Icke förvånande dock

Men, då jag har andra ciklider i karet så är det inte mycket mat som sjunker till botten utan det äts upp. skalade ärtor sjunker dock rätt bra.

För att uppmuntra deras jordätarbeteende samt att ge dem tillräckligt med mat; finns någon pellets eller annat som sjunker och har lämpligt innehåll?
          Ja, mina står i flock vid matluckan och lyckas dessutom dra i sig så mycket luft när maten väl kommer att det bubblar om dem länge efteråt

Jag brukar ge dem fuktade D50+ pellets, sjunker som stenar och det blir vild jakt på botten efter dem.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

Kommentar

• Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

Hej,
            finns pellets av sjunkande typ: Hikari gold sinking (har själv inte testat). En typ jag använder ibland är Ocean Nutrition Formula 1 o 2. Den ena vegetabilisk i huvudsak den andra med mera animaliskt. Egentligen speciellt för saltvattensfisk, men mina jordätare gillar den verkligen. Innehåller vitlök. Jag blandar nr 1 o 2. Lite dyrt så ett par ggr i veckan får räcka. Om pellets är av typ som ej sjunker brukar jag blötlägga ett par min, sen klämma till det så det sjunker.
            För övrigt ger jag mina dagligen bra flingfoder av vegetabilisk typ. Just nu Tetra Pro Crisp vegtable. Mycket bra konsistens. Smular ej sönder och sjunker fort. Går att köpa billiga storpack på div nätbutiker.
            Annars ger jag mina hackade räkor, musslor (alltid med Tetra Pro Crisp innan som "förrätt"). Ibland frysta mysis eller annat. Och som sagt, rikligt med gröna ärtor mellan varven.
            Upplever att dena kost funkar. Har aldrig problem med sjukdomar (peppar, peppar).
            Tror att det är nödvändigt att förse fiskar med industriellt framtaget foder vid sidan av ärtor , räkor, musslor etc för att tillgodose behovet av vitaminer, mineraler och spårämnen. Om man inte gör sin egen räkmix med tillsatser. Vilket jag ej gör.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Mina orangehead är mest förtjusta i räkmix samt pellets, när jag ger räkmixen brukar jag lägga i lite rödamygg eller liknande samtidigt så att räkmixen lämnas ifred först och sjunker ner till botten så att övriga invånare hinner ta ett nafs eller två innan huliganerna kommer och äter upp resten, har jag inte i något "distrations" foder så käkar dom upp räkmixen rakt upp och ner uppe vid ytan.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Redigt fina firrar! Hur är de att hålla? Enkla eller är de känsliga?

Kommentar

• Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

Skön syn! Jo, Tapajos e glupska, åtminstone jämfört med Satanoperca, vilka är de jag har tillammans nu. Brukar få mata på två håll samtidigt, annars tar Tapajos för sig. Satanopercan är också mer långsam ätare har jag märkt. Vill ha tid på sig och bökar mycket längre i sanden efter matning, silsr och silar efter smulor.

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Ursprungligen postat av Malawe
                    Redigt fina firrar! Hur är de att hålla? Enkla eller är de känsliga?
                    Om vi säger såhär... de är mina första ciklider, i mitt första akvarium, och dom har överlevt 7 månader....

Kommentar

• Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

Tror de är relativt tåliga jämfört inom gruppen jordätare, men inte jämfört med andra syd eller centralare.
                      Jag köpte mina första Tapajos oranghead för tre-fyra år sen. En grupp på tio i stl 7-8 cm. Tre av dem dog inom några månader till synes oförklarligt. De som är kvar verkar tåla en del. Inga problem med större vattenbyten och ph-förändringar. Äter det mesta men vill/behöver mycket grönt. Räkmix bör väl vara av "malawityp" mix.
                      Lättlekta när de väl kommer igång. mina mest produktiva kan leka var 6-8 vecka.

Kommentar

• KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

Jag matar all min fisk med Tropical - Cichlid Gran (röda & gröna små pellets)
                        hälften sjunker direkt och hälften sjunker kort tid efter. Röd färgförstärkare i det är det också.
                        Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

Ursprungligen postat av Micke_720
                          Hej

Vilken kanon tråd..

Jag har en grupp VF Altifrons som leker 1gg i månaden.
                          Mina förhoppningar att par nr 2 skall börja få kontunitet i leken.
                          Men den hanen är lite tunnare..
                          Jag skall lev. första kullen till en lokal Zoo handlare före Jul...

Jag bör nog uppdatera lite bilder..
                          Kolla dessa bilder, tror du inte det är G. Abalios, G. Proximus eller G. Sp "Rio Negro" winnemilleri du har?
                          Citerar från Proximus länken
                          "I refer to Weidner, South American Eartheaters, page 90, Characters of the species. It mentions that altifrons absents of a lateral spot, however, presents in a number of specimens, but only small"

Bilder på Abalios:

Bilder på G. Proximus:

Grymt snygga är dom iaf!
                          Senast redigerad av KuRtaN; 09 December 2009, 10:38.
                          Over and out // Mathias

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Suverän tråd!

Bra tips om matning!

Som nybörjare på jordätare vore det intressant att höra erat matningsschema över en veckocykel eller om den är längre.

Något liknande
                            Dag 1 morgon: pellets
                            Dag 2 kväll: räkmix
                            Dag 2 morgon: förvällda skalade ärtor
                            Dag 2 kväll:...

osv tills det börjar om.

Anledningen skulle vara att se om vi kan hitta en good enough matnings variation att ensas om. Det kräv dock att vi utgår från ett svar från någon erfaren som vi kan trimma på.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• KuRtaN
                              Användare
                              • February 2008
                              • 778

Jag kör inget speciellt schema, antingen bryter jag av en bit frysfoder (räkmix, myggor) eller så tar jag foderburken som står närmast och häller i en skvätt
                              Over and out // Mathias

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Jag var mest intresserad av omfattningen av använding av de olika fodertyperna. Huvudfoder och hur mycket av detta samt hur ofta ärtor, räkor, musslor osv

Uppenbarligen nybörjarfrågor kanske
                                Men man vill ju det bästa för sina fiskar och då skadar inte kunskap

///David

Kommentar

Arbetssätt...