Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Och vad kan det vara?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av DRE
      Och vad kan det vara?
      Inte spikat, men både interiör och innevånare ska genomgå lite förändringar. Just nu funderar jag på hur och om jag ska våga splitta min grupp på tio vuxna VF Satanoperca sp. redlips. En förutsättning för att få det att funka på sikt med de Geophagus crassilabris som går tillsammans med dem. Vill gärna ha tre arter i karet och försöka få in ett par moduler som filterlösning. Tänkte behålla sex redlips och då först låta fyra gå för sig ett tag, så jag vet att jag separerat "rätt" individer. Shit, va jobbigt det är att vara akvarist ibland

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

En burk till!

Då slipper du separationen och kan bygga ett akvarieemperium och sitta högst upp på toppen och njuta av dina ögonstenar , eller?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

Hahaha =) Ett kar till kan man alltid klämma in..
          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Mina Tapajos som vaktar rom. Tidigare hade jag 3 lekpar men nu är det bara denna hanne som har dessa kraftiga färger de andra har bleknat. Endast den färggranne har alla honor och det blir lite stökigt när alla ska leka med honom. Funderar som sagt på att dela gruppen. Det är nu 9st och jag tänkte spara 4, kanske det ger mer utrymme för 2 separata par, men är man kung så är man antar jag.

///David

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Läckert, Dre!
              Jo, tapajos är lite struliga av sig i grupp och parbildning. Som jag nämnt tidigare någon gång så kunde mina, också 9 st trorjag, skifta par då och då, för att ibland hålla ihop väldigt trofast ett halvår eller så. Kanske funkar de bäst ändå om man gör som du resonerar; liksom försöka tvinga dem att hålla ihop parvis om man ser till att bara ha två par kanske. Jag gjorde så, eller det blev så pga bortfall med tiden så återstod två par som tycktes lira ihop bra.

Angående akvarieimperium: har redan nästan 2 kubik fördelat på fyra kar i två rum och kök, men ett kallvattenkar på balkongen med några Gymnogeophagus under sommarhalvåret ska väl gå

Kommentar

• EricH
                Användare
                • July 2009
                • 110

Ursprungligen postat av Pabbe

Angående akvarieimperium: har redan nästan 2 kubik fördelat på fyra kar i två rum och kök, men ett kallvattenkar på balkongen med några Gymnogeophagus under sommarhalvåret ska väl gå
                Hehe ska visa det här inlägget för sambon så kanske hon slutar gnälla över mina kar

Fina bilder och fiskar DRE!

Har lite funderingar kring en av mina Heckelii. Den största (runt 10cm) har allltid varit störst och utfärgad sen jag skaffade dom. Utökade ju med en grupp orangehead i juletider utan problem. Nu efter jag gjorde ett vattenbyte i början av veckan och gjorde rent botten på vissa ställen har den visat ett udda beteende.
                Har ett juwelkar med slimline som bakgrund samt på framsidan av "filterhuset", under filtret bildas ju en kantig liten grotta som denne legat i sen dess. Kommer fram när det är mat men tycker den är lite blekare än vanligt och drar sig tillbaka ganska fort igen.
                Har alltid trott att denna kan vara en hane pga sin storlek men är osäker.

Vet att vid lek ockuperar en hona en grotta och lockar in hanen, kan man ha sån tur?

Lika kortfattat som vanligt...

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Lek är väldigt sällsynt hos dessa men det vore ju fantastiskt om du lyckas. Kan det inte vara så att den känner sig obekväm med de buffliga orange headsen? Eller att den dragit på sig någon sjukdom såsom någon nematod, camallanus brukar få mina firrar att bete sig lite skyggt. Ser du något lockande beteende från fisken i grottan?

En film på fisken vore ju intressant.

///David

Kommentar

• EricH
                    Användare
                    • July 2009
                    • 110

Ja jag är medveten om detta så tror mer på din teori om någon sorts parasit isf.

Slet tag i kameran vid matningen precis för att se om det hände något men klippet säger inte så mycket...

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• Emil
                      Användare
                      • October 2008
                      • 73

Riktigt fina bilder många har lagt i på denna tråden.
                      håller själv 4 st orange head och 4 st bolivianska fjärilsciklider i ett 300 liters kar med mkt rötter. vad tror ni om att slänga i 2-3 st orange head till?dom är ca 12-14 cm.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

4st är nog lagom i det akvariet, jag har 9 i ett 936 liters och det är inga problem men lite väl många kan jag tycka just nu. Samtidigt är det maffigt med så många som interagerar.

///David

Kommentar

• KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

Ursprungligen postat av EricH
                          Ja jag är medveten om detta så tror mer på din teori om någon sorts parasit isf.

Slet tag i kameran vid matningen precis för att se om det hände något men klippet säger inte så mycket...

http://www.youtube.com/watch?v=GqOJS0EwuCg
                          Jag tycker ju att fisken ser frisk ut, rör sig obehindrat och såg pigg ut. Däremot tvekar jag på lek eftersom den inte jagade iväg den andra fisken som stod utanför grottan.
                          Over and out // Mathias

Kommentar

• Gäst

Hej!
                            Får jag ställa en liten fråga? hur många jordätare kan man ha i ett 720 lit akvarium, hoppas jag inte stör med denna fråga /

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Man skulle nog kunna ha 2-4 arter beroende på vilken storlek.

///David

Kommentar

• KuRtaN
                                Användare
                                • February 2008
                                • 778

Skulle nog mer vilja säga 10 djur som fullvuxna och då kanske fördelat på 2 arter. Men det beror på vad man är ute efter, är man inte intresserad av att få lek så kan man knö ner många. Men vissa arter vägrar att leka om det är för mkt fisk.
                                Over and out // Mathias

Kommentar

Arbetssätt...