Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Han vägrar. Det finns antagligen tillräckligt med mat på andra ställen. Samt att vattnet i PET flaskan blir rätt dåligt efter några dagar med mat inuti.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Då kanske det kan gå?
Jag hade ett gäng små ancistrus som smet in bakom mina BTN moduler..fick aldrig ut dem.Kommentar
-
Jag har kommit på en metod som funkar bra! Ofta sitter ju Ancistrusen på en rot. Ta fram en håv, lyft roten sakta från bottnen. Malen brukar då flytta sig ner till undersidan på roten. Sätt håven under roten utan att försöka fånga fisken utan håll bara håven under, lyft sedan upp roten samtidigt med håven fortfarande under.
När roten kommer till ytan släpper malen taget om roten och trillar ner i håven.
Piece of cake!! Har alltid funkat för mig med Ancistrusar i alla fall. Fångade tre i dag med denna metod!! Lycka till.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Jag har kommit på en metod som funkar bra! Ofta sitter ju Ancistrusen på en rot. Ta fram en håv, lyft roten sakta från bottnen. Malen brukar då flytta sig ner till undersidan på roten. Sätt håven under roten utan att försöka fånga fisken utan håll bara håven under, lyft sedan upp roten samtidigt med håven fortfarande under.
När roten kommer till ytan släpper malen taget om roten och trillar ner i håven.
Piece of cake!! Har alltid funkat för mig med Ancistrusar i alla fall. Fångade tre i dag med denna metod!! Lycka till.Kommentar
-
Min ancistrus vet att jag är ute efter han tror jag för så fort jag närmar mig rutan så vips så slinker han in i det 90cm djupa karet och bort från alla håvar/rötter och händer. Inte en chans att han skulle hålla sig åtkomlig om jag är nära. Jag plockade upp en hona på det sättet för 6 månader sedan. Nu vill jag återförena de två...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
sätt honan i petflaskan så kanske han simmar in där ;-), du får väl sätta en liten pump så det inte blir dåligt vattenMvh FredrikKommentar
-
Kommentar
-
Slutar väl med att båda är i fel kar, men frestande att prova. Nåja nog med OT i den här tråden. Dessa inlägg borde kanske flyttas till egen tråd så kan diskussionen fortsätta eller stanna...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Är lite nyfiken på beteendet hos era fiskar? Jag har fått precis det jag inte vill ha.. Att fiskarna står och glor framme vid rutan så fort man närmar sig karet, både heckeliin och orange headen gör likadant.. Gör ju att det roliga med att sitta och kika på dom försvinner lite och det är ju helt omöjligt att smyga sig på dom med
Finns det något man kan göra för att få bort det här beteendet?Kommentar
-
Är lite nyfiken på beteendet hos era fiskar? Jag har fått precis det jag inte vill ha.. Att fiskarna står och glor framme vid rutan så fort man närmar sig karet, både heckeliin och orange headen gör likadant.. Gör ju att det roliga med att sitta och kika på dom försvinner lite och det är ju helt omöjligt att smyga sig på dom med
Finns det något man kan göra för att få bort det här beteendet?
Hur ser din inredning ut? Mina jordätare verkar vara ganska nyfikna och simmar gärna runt under och bakom rötter så de rör sig ganska mycket.Kommentar
-
Står de framme vid rutan även när du inte är i rummet? Går jag nära mitt akvarium eller för handen mot täckglaset kommer alla mina orange head och satanopercor fram men om de märker att det inte kommer någon mat återgår de till det vanliga, dvs leta mat i sanden, jaga runt varandra och förbereda lek. Men visst, ibland händer det att de står och dumglor.
Hur ser din inredning ut? Mina jordätare verkar vara ganska nyfikna och simmar gärna runt under och bakom rötter så de rör sig ganska mycket.
Har ingen bra bild sen jag gjorde om karet men det är relativt öppet, har ett par stora mulliga växter, en stor rot och lite smått på botten.
Tanken har varit att få tag på lite driftwood som ska hänga ner från ytan så det blir lite att simma kring men har inte hittat en enda i passande storlek så det har uteblivit än så länge. Kanske borde leta reda på ett par och se om det ändrar något?Kommentar
-
Mina är också alltid hungriga och söker sig mot framrutan så snart jag går in, men om jag sätter mig ned så börjar de sina vanliga aktiviteter efter en sisådär 1 minut.
Lekförberedelser, revirsäkring, sandfiltrering och allmänt simmande. De är inga firrar som står och glor direkt, fullt fart hela tideen.
Hade en inbiten malawifantast som satt och spanade och han blev väldigt förtjust i just dessa Orange heads då de har en aktivitet som mycket liknar malawi...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Känner igen detta på pricken DRE. Mina är likadana.
Fick du omvänt Malawi-fantasten from the dark to the bright side :-)Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Han fick sig en allvarlig funderare i alla fall. Men jag tror han är inne på frontosor nu, men dessa är ju lite lugnare ...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar