Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

När jag hade Orange Head så hände det flera ggr att två par lekte samtidigt och när det ena parets yngel började minska i mängd (uppätna) så började de sno yngel från det andra paret å det andra paret snodee tillbaka yngel av dem...
    Detta hände bara en eller två ggr men de var en rätt kul syn får jag säga
    MVH

Kristofer

Kommentar

• Micke_720
      Användare
      • November 2003
      • 368

Hej

Intressant...Mina VF G. Altifrons verkar helt okänsliga vid lek..Jag böt vatten och stökade i karet då såg jag att de försökte leka samtidigt som ett vatten byte.. Samt att jag höll på att montera min nya belysning. Det borde ha stört dem ganska mycket tycker jag men leken verkar i nu läget blivit lyckad.

God Fortsättning på Jordätaråret.. / Micke (snart Tanganika)

Kommentar

• Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

De orangehead tapajos jag haft har oftast lekt under kvällstid, vill jag minnas. Och ja, de är ganska oregerliga i sitt lekbettende och yngelvård när flera par gått tillsammans. Släpper andra mycket nära inpå ibland och har varit tämligen otrogna. När de väl fått leka några gånger och kanske misslyckats har mina par varit ortoligt stabila. Vårdat och skyddat avkomman mycket bra, både hona och hane har turats om att både ruva ägg och frisimmande yngel.

Kommentar

• GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

Pellegrini mfl

Så har äntligen fått tagit några kort på min G.Pellegrini hanne.
          Kanske 5-6cm stor.
          Sedan fick jag ett ganska bra kort på en av mina redlips.
          Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av GöranE
            Kanske 5-6cm stor.
            Snygga firrar. De två översta fotona visar en firre med ganska spänd buk. Haft sent julbord?

Kommentar

• GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

Ursprungligen postat av StefanL
              Snygga firrar. De två översta fotona visar en firre med ganska spänd buk. Haft sent julbord?
              Haha! Jo han äter som en tok när det vankas mat. Växer ganska mycket med.

Kommentar

• Pabbe
                NCS Medlem
                • September 2006
                • 1805

Ursprungligen postat av GöranE
                Kanske 5-6cm stor.
                Snygga och för mig välbekanta
                Syns verkligen att pellegrini och crassilabris är närbesläktade. Mina nyinskaffade crassilabris som jag visade här för några dagar sedan:
                Kom över fyra st crassilabris, sju-tio cm, häromdagen. Länge sedan jag såg den arten. Livliga rackare. Svåra att fånga på bild med min kamera. De gör skäl för benämningen jordätare; oavbrutet silas sand ut genom gälarna. Samtidigt så är de ej rädda att röra sig i mellanskiktet och ytan ibland. Kul, då mina satanoperca bara är

Kommentar

• GöranE
                  Användare
                  • February 2009
                  • 334

Håller med väldigt lika!
                  Tror den kommer bli väldigt snygg när den blir större. Och stor lär den bli!
                  Detta är ju en av dom största Geophagusarna enligt Weidner i alla fall.

Kommentar

• ohr
                    Användare
                    • December 2010
                    • 5

Satanoperca cf pappaterra

Tjena, vilken herlig tråd med snygga fisk
                    Jag undrar på en sak och hoppas någon av er kan hjelpa mig. Ni får bæra øver med min svorsk

I sommar handlade jag ett par VF Satanoperca cf. pappaterra hos akvarielagret Stockholm.
                    Dom har lekt och har nu yngel.

Vid den sista leken ruvade båda honan och hanen. Dom er uppenbarligen biparentala i yngelvården.
                    Jag trodde at dissa va "immediate maternal mouthbrooders"? och at hanan inte deltog i ruvning etc

Er det någon som vet om det var pappaterra eller om det var någon annan art som såldes?

Helsingar från ola i Norge, jag får inte till at ladda upp bilder her enn.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Du ska kunna ladda upp bilder. Det krävs inte medlemskap, det ska dock inte hindra dig från att bli medlem.

Vet inte riktigt hur det går till, men det känns som det är dags att lägga upp en howTo tråd om detta. Många frågar!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Tänkte lägga upp lite bilder jag har tagit och som jag har krymt för att passa på Zoopet, där gränsen är 976.6 KB.

Men jag kan konstatera att utvecklingen står stilla här, 275,8 KB är ett skämt. Vilket innebär att jag avstår från att posta frimärken
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Ja jag förstår inte det heller. En viktig sak med ett forum är just att kunna dela med sig av bilder och då är det väl allra roligast med stora högupplösta bilder som man kan se lite på. Det är väl ändå väl hårt att stanna vid 275 kB eller vad det nu är.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Annars finns en tråd där förslag mottages hjärtligt och smacka in ett förslag om detta där vettja:

///David

Kommentar

• c90368
                              Användare
                              • September 2007
                              • 890

Fixat!
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

Kommentar

• GöranE
                                Användare
                                • February 2009
                                • 334

Ursprungligen postat av ohr
                                Tjena, vilken herlig tråd med snygga fisk
                                Jag undrar på en sak och hoppas någon av er kan hjelpa mig. Ni får bæra øver med min svorsk

I sommar handlade jag ett par VF Satanoperca cf. pappaterra hos akvarielagret Stockholm.
                                Dom har lekt och har nu yngel.

Vid den sista leken ruvade båda honan och hanen. Dom er uppenbarligen biparentala i yngelvården.
                                Jag trodde at dissa va "immediate maternal mouthbrooders"? och at hanan inte deltog i ruvning etc

Er det någon som vet om det var pappaterra eller om det var någon annan art som såldes?

Helsingar från ola i Norge, jag får inte till at ladda upp bilder her enn.
                                Jag har läst läst lite om pappaterra i boken "Southamerican Eartheaters" av T.Wedner och av det du skriver om lekbeteendet verkar det inte vara rätt fisk!? Du får lägga in lite bilder så vi kan jämföra..
                                I boken står det att det bara är honan som vårdar ynglen.

Kommentar

Arbetssätt...