Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalinad
    Användare
    • October 2008
    • 63

Tackar.

Nu har dom rackarna lekt igen.
    Ska försöka ta vara på mer yngel denna gången, dom borde vara frisimmande om ett par dagar tycker jag. Måste rensa ur bland karen bara eller om man får starta ett till så man har plats för dom.
    Funderar även på att utöka med 4st till av altum, lokala butiken har fått in ett gäng som ser riktigt bra ut denna gången.
    4451 l

Kommentar

• dalinad
      Användare
      • October 2008
      • 63

Japp då har man hämtat 4st altum, har nu 6st.
      Börjar fundera på om man skulle ta o beställa Biotodoma Cupido o pröva igen, sist hade jag oturen att få 4 hanar som snart blev 1 istället. Dom skulle jag verkligen vilja lyckas med.
      4451 l

Kommentar

• chippog
        Användare
        • August 2008
        • 251

Ursprungligen postat av dalinad
        Japp då har man hämtat 4st altum, har nu 6st.
        Börjar fundera på om man skulle ta o beställa Biotodoma Cupido o pröva igen, sist hade jag oturen att få 4 hanar som snart blev 1 istället. Dom skulle jag verkligen vilja lyckas med.
        var köpte du de? säg inte på tropakvariefiskimport i gbg för nåt år sen? i så fall fick jag fyra av samma fångst, tre hannar och en hona som var den ende som dog... hannarna har jag kvar än, just till ingen nytta.....
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• dalinad
          Användare
          • October 2008
          • 63

Nix, dom köpte jag hos Kent i Nol för drygt ett år sen.
          Han tog upp ett gäng o kollade igenom o ändrade sig några gånger men till slut sa han att det var två av varje annars får jag komma ner o byta.
          Åkte ner en vecka senare o frågade försiktigt om han hade några honor, då svarade han att han bara har hanar helt plötsligt, KUL.
          4451 l

Kommentar

• sa-aqua
            Användare
            • March 2008
            • 135

Geo Banchybranchus

har ett stort gäng F1 or i ett 450L De år barar ca 10cm,börjat färgat ut lite och parat i hop sig o lägger rom säkert 10 par ganska tidigt

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av sa-aqua
              har ett stort gäng F1 or i ett 450L De år barar ca 10cm,börjat färgat ut lite och parat i hop sig o lägger rom säkert 10 par ganska tidigt
              Bilder!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• chippog
                Användare
                • August 2008
                • 251

Ursprungligen postat av dalinad
                Nix, dom köpte jag hos Kent i Nol för drygt ett år sen.
                Han tog upp ett gäng o kollade igenom o ändrade sig några gånger men till slut sa han att det var två av varje annars får jag komma ner o byta.
                Åkte ner en vecka senare o frågade försiktigt om han hade några honor, då svarade han att han bara har hanar helt plötsligt, KUL.
                det måste varit den vevan jag var hos honom om honor. då hade han precis lärt sig det där med det blå kindsträcket, genomgående hanar, streckat honor...

det verkar vara ett ganska så vanligt problem med jordätare och andra ciklider???
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• GöranE
                  Användare
                  • February 2009
                  • 334

Var på Troppen(Tropiska akvariefiskimporten) idag och se på f.. om han inte hade G.Pellgrini.
                  Har ju egentligen inte plats för fler fiskar men det blev två små(dom han hade), en hane+hona(ca5cm) för det facila priset av 45:- stycket. Skall bli kul att se hur dom blir när dom växer till sig.
                  Går just nu i ett 720 tillsammans med 5 st Satanoperca sp Redlips/20+cm) och 6 st S.Juripari(10-12) + 20 Corydoras Sterbai och ett 50 tal tetror.
                  Tror nog det skall funka..
                  Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Kul. Foton när de växer upp blir kul...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Håller med! Skall bli kul.. Hannen har faktiskt en liten röd fläck uppe på huvudet som en anvisning var puckeln kommer
                      När det gäller bilder så måste jag bli medlem först.. Skall ta tag i det..

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

Ursprungligen postat av GöranE
                        Var på Troppen(Tropiska akvariefiskimporten) idag och se på f.. om han inte hade G.Pellgrini.
                        Har ju egentligen inte plats för fler fiskar men det blev två små(dom han hade), en hane+hona(ca5cm) för det facila priset av 45:- stycket. Skall bli kul att se hur dom blir när dom växer till sig.
                        Går just nu i ett 720 tillsammans med 5 st Satanoperca sp Redlips/20+cm) och 6 st S.Juripari(10-12) + 20 Corydoras Sterbai och ett 50 tal tetror.
                        Tror nog det skall funka..
                        Ja till priset 45 kr skulle jag med köpt dem. Bli medlem och visa bilderna

Ser du har jurupari och sp redlips tillsammans. De är ju väldigt närbesläktade och lika. Samma lekbeteende, ovofila munruvare. Eftersom sp redlips ännu ej är artbestämd skulle den ju kunna ses som en färgvariant av jurupari.
                        Är du inte rädd att de korsar sig?

Kommentar

• GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

Jo, det vart liksom svårt att låta bli.. Även om dom var ganska små. Lite är att hannen uppvaktar honan hela tiden fast som är så små. Kanske måste köpa några till så hon inte blir utsliten
                          OK! Skall lägga en inbetalning. Får bli en tidig
                          Har ärligt talat inte funderat på risken för korsning men jag tycker dom är så olika i båda teckning och kroppsform att risken för detta känns ganska liten.
                          Köpte ju mina som sp Redlips men när jag ser bilderna på dina är jag inte så säker på att det är samma fisk. Mina är också röda runt munnen men inte alls så markerat som jag sett på dina bilder.

Ursprungligen postat av Pabbe
                          Ja till priset 45 kr skulle jag med köpt dem. Bli medlem och visa bilderna

Ser du har jurupari och sp redlips tillsammans. De är ju väldigt närbesläktade och lika. Samma lekbeteende, ovofila munruvare. Eftersom sp redlips ännu ej är artbestämd skulle den ju kunna ses som en färgvariant av jurupari.
                          Är du inte rädd att de korsar sig?

Kommentar

• Markie
                            Användare
                            • September 2008
                            • 512

Har äntligen blivit med jordätare

Det blev 6 st geophagus sp Sao Paolo 5-8cm. Hittar inte många bilder på dom hur dom ser ut som vuxna. Är det så här jag kan förvänta mig att dom ser ut när dom färgar? http://www.youtube.com/watch?v=Uhm0Vp67vkA

/Niklas

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Gratulerar och välkommen i det härliga jordätarträsket ;-).
                              Tror nog att dom ser ut så, ialla fall under lek vilket jag förstår händer ganska lätt. Typ var tredje vecka..
                              Har kollat i min jordätarbibel(South American Eartheaters) men den finns inte med. Är dock ganska säker på att den tillhör det sk Brasiliensis komplexet.

Kommentar

• Markie
                                Användare
                                • September 2008
                                • 512

Ursprungligen postat av GöranE
                                Gratulerar och välkommen i det härliga jordätarträsket ;-).
                                Tror nog att dom ser ut så, ialla fall under lek vilket jag förstår händer ganska lätt. Typ var tredje vecka..
                                Har kollat i min jordätarbibel(South American Eartheaters) men den finns inte med. Är dock ganska säker på att den tillhör det sk Brasiliensis komplexet.
                                Tackar ! Ja jag har förstått att den ska tillhöra Brasiliensis och att den bara ska bli 15 cm. låter ju riktigt bra på förhand men stämmer det? Bilder kommer så småningom.

Kommentar

Arbetssätt...