Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Ursprungligen postat av chippog
    åttonde? nionde? gången gilt? jag har slutat räkna och slutat tro på yngel. mina pindare verkar inte vilja veta av nån lyckad lek. när jag hade de alldeles nya ifjol, blev det två lekar som inte blev nåt. sedan flyttade jag de i ett större kar, vilket de inte gillade alls, då de blev sjuka i alla fall en del. sedan var det lekpaus tills för cirka två månader sedan. nu är de inne i sammanlagt säkert åttonde leken och alla möjliga och omöjliga kombinationer har förekommit. mest är den en fisk som tuggar, nån lek bara hannen, nån lek bara honan, nån var det bägge och en gång var det faktiskt fyra pindare som tuggade samtidig (två lekande par?). detta hände dock bara en enda dag och det andra parets egg såg jag aldrig. jag ser aldrig heller, vart äggen eller ynglen tar vägen.

ska jag försöka med att isolera tuggande firrar? ska jag försöka öppna mun på dem och separera ynglen från föräldrarna?? nån med nåt bra tips?
    Tålamod och tid. Att en och samma hona eller par inte lyckas behålla rommen de tre fyra första lekarna är inte ovanligt när det gäller munruvare.
    Min erfarenhet är att har de klarat de tre-fyra första dygnen brukar det gå vägen.
    Då är frågan: flytta ruvande förälder eller ej? En flytt i det skedet riskerar romkorn i håven, så jag brukar vänta till de ruvat åtta-nio dagar. Då kan man klara yngel med gulsäck om de släpps. Annars vänta så länge som möjligt. Gäller att vara tillgänglig om förutsättningarna i ett sällskapskar inte medger yngelvård pga giriga medinnevånare.
    Framförallt tror jag på så lite inblandning som möjligt. Försök ha ett kar där två eller tre arter går länge tillsammans utan ommöblering eller byte av fisk så stabilitet skapas.

Kommentar

• chippog
      Användare
      • August 2008
      • 251

Ursprungligen postat av Pabbe
      Tålamod och tid. Att en och samma hona eller par inte lyckas behålla rommen de tre fyra första lekarna är inte ovanligt när det gäller munruvare.
      Min erfarenhet är att har de klarat de tre-fyra första dygnen brukar det gå vägen.
      ...
      Framförallt tror jag på så lite inblandning som möjligt. Försök ha ett kar där två eller tre arter går länge tillsammans utan ommöblering eller byte av fisk så stabilitet skapas.
      tack pabbe!! det är precis så jag försöker tänka och agera. såklart blir det säkert inte helt optimalt alla tider men hyfsat så har det nog varit de senaste månaderna. med andra ord så ska jag bara försöka ha is i magen. jag utgår ifrån att flytten till det nya karet och efterföljande sjukdomar har bidragit till att det blev tvärstopp i lekandet. en nakdel för situationen är väl också att jag bara har möjlighet att ha ett kar. det känns inte så kul att låta en sån där plastbur flyta i karet. istället funderar jag på att lägga i ek- eller bokblad så att ynglen ska kunna gömma sig där. men först måste det bli några yngel som släpps ut ur munnen... lycka till med dina små glin!
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

Ursprungligen postat av chippog
        tack pabbe!! det är precis så jag försöker tänka och agera. såklart blir det säkert inte helt optimalt alla tider men hyfsat så har det nog varit de senaste månaderna. med andra ord så ska jag bara försöka ha is i magen. jag utgår ifrån att flytten till det nya karet och efterföljande sjukdomar har bidragit till att det blev tvärstopp i lekandet. en nakdel för situationen är väl också att jag bara har möjlighet att ha ett kar. det känns inte så kul att låta en sån där plastbur flyta i karet. istället funderar jag på att lägga i ek- eller bokblad så att ynglen ska kunna gömma sig där. men först måste det bli några yngel som släpps ut ur munnen... lycka till med dina små glin!
        Lekvillighet verkar ju finnas hos dina. Så med tiden kommer du nog att se yngel. Med lite gömställen så kan nog några klara sig och växa upp i ett sällskapskar. Jag har haft Geophagus "orangehead tapajos" där bägge föräldrar vaktat yngel i veckor tillsammans med andra vuxna. Dag för dag har kullarna decimerats, men ibland har ett par-tre yngel nått storlek att klara sig på egen hand. Det är ju också det största nöjet när man får se föräldrar vårda avkomman så, om man inte har för avsikt att dra upp till försäljning.
        Håll ut!

Kommentar

• Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

Igår, elfte dygnet, började hon försiktigt släppa ett fåtal yngel som hade lite kvar av gulsäcken. Har börjat tillföra lite artemia och lite mat till honan för att locka henne att släppa kullen. Hon är dock myckte avvaktande.
          Radek Bednarczuk uppger i sin artikel publicerad i CB 2/2008 att rommen kläcks efter ca nio dagar vid en temperatur på 29-30 grader (S. jurupari).
          Jag har en temp på drygt 26 grader så det kan kanske betyda några dagar till.

Får se hur närmsta dygnen blir. Återkommer förhoppningsvis med foton på en välmående kull.
          Äntligen kan jag konstatera att min första kull Satanoperca sp. redlips sett dagens ljus.
          13 dygn tror jag honan ruvade. Jag beslutade att flytta tillbaka honan till det stora karet, då hon verkade mycket skygg och ovillig att låta ynglen simma fritt längre stunder. Jag oroade mig för att de inte skulle få äta tillräckligt. Karet de går i står dumt till i köket där det är mycket ljus och rörelse som störde honan.

Sähär ser en del av dem ut. Tror det är 75-100 st. totalt.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Hmm, nu blev jag plötsligt intresserad av att skaffa ett gäng redlips om några månader ;-)
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Ursprungligen postat av DRE
              Hmm, nu blev jag plötsligt intresserad av att skaffa ett gäng redlips om några månader ;-)
              Det ska jag ha i åtanke

Kommentar

• chippog
                Användare
                • August 2008
                • 251

Dag för dag har kullarna decimerats, men ibland har ett par-tre yngel nått storlek att klara sig på egen hand. Det är ju också det största nöjet när man får se föräldrar vårda avkomman så, om man inte har för avsikt att dra upp till försäljning.
                Håll ut!
                tack igen! skulle vara häftigt att sälja några, men jag håller helt med dig, om de lyckas få upp några till överlevnadsstorleg, det är häftigast. jag härdar ut och ska ha is i magen. å så ska ju karet inte genomgå en större förändring är det tänkt. några eklöv hade jag i och för sig tänkt sänka ned som ett försök att bjuda på fler gömställen.
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Guianacara Geayi VF

Ingen bild dock en skakig film på mina vildfångade guianacara geayi. Jag borde skaffa ett stativ om jag ska hålla på och filma fiskarna. Nördigt helt klart!

Jag tycker att just Guinacaras spänner ut branchiostegal rays (vad det nu än heter på svenska) under hakan extra mycket jämfört med andra fiskar. Även Geophagus gör detta men inte lika mycket som Guianacaras. Jag tycker det syns ganska tydligt hur hanen i mitt kar gör just detta när han visar upp sig, här hamnar de nästan i lite konfiktsituation, men normalt hakar hon på och hänger med in i grottan till höger som han nogsamt grävt ut.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

Ingen bild dock en skakig film på mina vildfångade guianacara geayi. Jag borde skaffa ett stativ om jag ska hålla på och filma fiskarna. Nördigt helt klart!

Jag tycker att just Guinacaras spänner ut branchiostegal rays (vad det nu än heter på svenska) under hakan extra mycket jämfört med andra fiskar. Även Geophagus gör detta men inte lika mycket som Guianacaras. Jag tycker det syns ganska tydligt hur hanen i mitt kar gör just detta när han visar upp sig, här hamnar de nästan i lite konfiktsituation, men normalt hakar hon på och hänger med in i grottan till höger som han nogsamt grävt ut.
                    Ja, skaffa dig ett stativ

I vanliga fall brukar jag vara snabb med att klicka bort ljudet på filmer, men icke denna gång, gillar valet av musik skarpt!

Ser väldigt härligt ut i burken, en film man bara blir glad av!

Kan du inte starta/fortsätta med en projekttråd?

Den här tråden är bra, men det blir så splittrat om man vill följa utvecklingen i dina kar.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

Kommentar

• hollowman
                      Användare
                      • February 2006
                      • 199

grymt snygga är dom ..

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

DRE...inte många kan filma och samtidigt spela fiol, stampa takt...och hålla kameran stilla. Du gör det suveränt!

Fint akvarium och fina fiskar.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Jo ser man det så så är jag lite stolt att jag överhuvudtaget kan spela fiol

Annars är de gynnarna lite nyckfulla och jag hade suttit och väntat rätt länge med handen/armen i luften framför mig. De är lilte skygga så om jag sitter förnära så är de lite avvaktande ibland.

Egen projekttråd säger du, hmm. Kanske en för alla kar. Jag har faktiskt en projekttråd om mitt 936 liters här men jag la ned den. Tycker det är ganska kul med spridda bilder diskussioner i jordätartråden. Krävs att jag funderar på detta...

///David

Kommentar

• c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

Tycker det är ganska kul med spridda bilder diskussioner i jordätartråden. Krävs att jag funderar på detta...
                            Det ena utesluter inte det andra, men vi/jag nördar tycker om projekttrådar.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Härlig film Dre! Jäkligt fina fiskar det där!

Det där du pratade om när dom spänner upp sina... ja nu minns jag inte vad du kallade det, de har mina Orangeheads börjat med för ett par veckorsedan, lev livrädd först och trodde dom satte i halsen, var svullna, eller något liknande, men sen fattade jag att det bara handlade om ren o skär uppvisning i stammen.

Kul att se sina fiskar växa upp och bli vuxna.

Snart, snart!!! Ska jag väll få min första lek.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Jo de är riktigt läckra, jag känner för att satsa lite på dessa och ska nog på sikt flytta de till mitt 430 liters och skippa CA i detta (det är i minsta laget för de CA:are jag vill ha i alla fall).

Jag väntar också på ett gäng vildfångade Tahuantinsuyoa Macantzatza som ska in i något kar. De är lite tuffare mot sin omgivning så det kräver lite eftertanke.

/David

///David

Kommentar

Arbetssätt...