Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
catjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Här är en riktig Jordätarejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Märkligt namn Jordätare! Finns det jord under vatten o käkar de det???Kommentar
-
De tar "jord" eller sand och silar den. in i munnen ut i gälarna, kvar stannar krubbet. kul aktivitet att spana på.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Satanoperca sp. redlips
Fjärde gången gillt...
Var i val och kval inför midsommarfirande pga av denna tuggande redlips-hona. Fjärde leken i min grupp om tio individer. Tror det är andra leken för denna hona. Tidigare har äggen försvunnit efter några dagars ruvande.
Hon har gått åtta-nio dygn och jag tänkte åka bort några dagar över midsommar. Visste risken skulle vara stor att hon kanske börjar släppa yngel i stora karet när jag är borta, där många hungriga artfränder går.
Tänkte ställa in resan...men gjorde snabbt iordning ett kar med vatten från stora karet och en tidigare igånsatt filtermatta från annat kar samt lite sand från stora karet och lyckades flytta henne smidigt. Hon tappade ett fem-sex yngel men ser nu lugn och stabil ut.
Bara hoppas att det ser lika bra ut när jag kommer hem.
Trevlig midsommar!Kommentar
-
Wow!!!
Jag håller tummarna.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
-
-
Haha, äntligen ett väldbehöft vatten byte hos mina jordätare...
Hör bestämt för mig att jag har läst om detta här innan..
Men en av mina fiskar roar sig med att jaga luft bubblorna som blir av vatten slangen, ser väldigt roligt ut!
Och det ser verkligen ut som att han "roar" sig som en valp eller något...
Han vill heller inte dela med sig av sina bubblor för han jagar bort allt som kommer nära.Kommentar
-
åttonde? nionde? gången gilt? jag har slutat räkna och slutat tro på yngel. mina pindare verkar inte vilja veta av nån lyckad lek. när jag hade de alldeles nya ifjol, blev det två lekar som inte blev nåt. sedan flyttade jag de i ett större kar, vilket de inte gillade alls, då de blev sjuka i alla fall en del. sedan var det lekpaus tills för cirka två månader sedan. nu är de inne i sammanlagt säkert åttonde leken och alla möjliga och omöjliga kombinationer har förekommit. mest är den en fisk som tuggar, nån lek bara hannen, nån lek bara honan, nån var det bägge och en gång var det faktiskt fyra pindare som tuggade samtidig (två lekande par?). detta hände dock bara en enda dag och det andra parets egg såg jag aldrig. jag ser aldrig heller, vart äggen eller ynglen tar vägen.
ska jag försöka med att isolera tuggande firrar? ska jag försöka öppna mun på dem och separera ynglen från föräldrarna?? nån med nåt bra tips?en kan bli beroende av att sitta framför karetKommentar
-
Fjärde gången gillt...
Var i val och kval inför midsommarfirande pga av denna tuggande redlips-hona. Fjärde leken i min grupp om tio individer. Tror det är andra leken för denna hona. Tidigare har äggen försvunnit efter några dagars ruvande.
Hon har gått åtta-nio dygn och jag tänkte åka bort några dagar över midsommar. Visste risken skulle vara stor att hon kanske börjar släppa yngel i stora karet när jag är borta, där många hungriga artfränder går.
Tänkte ställa in resan...men gjorde snabbt iordning ett kar med vatten från stora karet och en tidigare igånsatt filtermatta från annat kar samt lite sand från stora karet och lyckades flytta henne smidigt. Hon tappade ett fem-sex yngel men ser nu lugn och stabil ut.
Bara hoppas att det ser lika bra ut när jag kommer hem.
Trevlig midsommar!
Radek Bednarczuk uppger i sin artikel publicerad i CB 2/2008 att rommen kläcks efter ca nio dagar vid en temperatur på 29-30 grader (S. jurupari).
Jag har en temp på drygt 26 grader så det kan kanske betyda några dagar till.
Får se hur närmsta dygnen blir. Återkommer förhoppningsvis med foton på en välmående kull.Kommentar
Kommentar