Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Ursprungligen postat av Banderad
    Har de en större odlad? De har ju en VF större såg jag. Men det är en viss skillnad på pris där...

/Jocke
    Tänk på att det tar ungefär 2 år innan Leucostictia blir könsmogna.
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Ursprungligen postat av KuRtaN
      Tänk på att det tar ungefär 2 år innan Leucostictia blir könsmogna.
      Jo, jag vet. Har dock en del kar så jag har inte bråttom (vuxna fiskar som leker i några kar, fiskar som växer i andra). Jag föredrar faktiskt att köpa unga jordätare så de får växa ihop till en bra grupp. Sedan funderar jag lite på att ha någon apistogrupp/par (beroende på art) i samma kar som kan stå för lekandet. Möblerade karet igår. Det kommer bilder när vattnet har klarnat lite.

/Jocke

Kommentar

• dalinad
        Användare
        • October 2008
        • 63

Får väl försöka bidra lite jag med då, bättre än så här blir inte bilderna innan man lärt sig hur man fotar.
        Det som simmar i mitt ena 720l SA som är under uppstart är.
        20st fantomtetra
        5st geophagus sp. rio negro
        1st biotodoma cupido (hade 4st hanar som slog ihjäl varandra) letar honor.
        2st schackbräde
        9st corydoras goldstripe
        5st L134
        4451 l

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ursprungligen postat av dalinad
          Får väl försöka bidra lite jag med då, bättre än så här blir inte bilderna innan man lärt sig hur man fotar.
          20st fantomtetra
          2st schackbräde
          9st corydoras goldstripe
          5st L134
          Stiliga firrar och riktigt snyggt kar. Hur går det med schackbrädescikliderna med dessa andra? Har du lek på dem?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Jepp redigt fint kar!!!

Fasen, något har hännt i min balja, efter vatten bytet igår så beter sig mina jordätare som fulla förälskade tonåringar ungefär...

Härligt att se lite i härdiga revirs strider äntligen!!!

Kommentar

• dalinad
              Användare
              • October 2008
              • 63

Ursprungligen postat av DRE
              Stiliga firrar och riktigt snyggt kar. Hur går det med schackbrädescikliderna med dessa andra? Har du lek på dem?
              Den honan jag hade slutade äta så hon tynade bort, den lokala handlaren har fått in mer så snart blir det mer honor.
              Dom funkar kanon med dom andra, har aldrig varit intresserade av dom andra så det är lugnt.
              4451 l

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

20st fantomtetra
                2st schackbräde
                9st corydoras goldstripe
                5st L134
                Kul att få lite inspiration nu när jag möblerar mitt jordätarkar nere i källaren. Snyggt.

/Jocke

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

När de heter geophagus sp. rio negro är de då ospecificerade från Rio Negro eller finns en art som heter så?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

Snyggt kar Dalinad, prova fota med all belysning släckt utom akvariet. På så sätt blir du av med alla reflektioner.
                    Over and out // Mathias

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

När de heter geophagus sp. rio negro är de då ospecificerade från Rio Negro eller finns en art som heter så?
                      Jag läste lite i Weidners bok och det ser ut som om det är "Rio Negro I" du har, vilket är en egen art. Den kallas också Geophagus sp. "Stripetail". De är näsra besläktade med Geophagus proximus, men saknar bland annat en orange yta på sidan bakom pektrolafenorna. Det finns en art som heter "Rio Negro II", men den är väsentligt långsmalare och har en spetsigare mun. Nästan lite "satanopercadragning".

De lever dock i samma del av Rio Negro.

Jag gissar en hel del, en Weidners bok är bra här.

///David

Kommentar

• dalinad
                        Användare
                        • October 2008
                        • 63

Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Snyggt kar Dalinad, prova fota med all belysning släckt utom akvariet. På så sätt blir du av med alla reflektioner.
                        Ska prova det nästa gång, fast solen är svår att släcka... Jag har försökt.
                        Får ta det till helgen sent på kvällen när även den är släckt.
                        4451 l

Kommentar

• dalinad
                          Användare
                          • October 2008
                          • 63

Jag läste lite i Weidners bok och det ser ut som om det är "Rio Negro I" du har, vilket är en egen art. Den kallas också Geophagus sp. "Stripetail". De är näsra besläktade med Geophagus proximus, men saknar bland annat en orange yta på sidan bakom pektrolafenorna. Det finns en art som heter "Rio Negro II", men den är väsentligt långsmalare och har en spetsigare mun. Nästan lite "satanopercadragning".

De lever dock i samma del av Rio Negro.

Jag gissar en hel del, en Weidners bok är bra här.
                          Mycket intressant information för mig detta.
                          Jag har faktiskt ingen aning om detta, försökte hitta lite info tidigare men gav snart upp, ska forska lite mer nån dag.
                          Vet att det även finns en som heter tapajos rio negro men det är inte samma.
                          Ska kolla på stripetail och forska lite.
                          Tack för info.
                          4451 l

Kommentar

• sa-aqua
                            Användare
                            • March 2008
                            • 135

Mycket intressant information för mig detta.
                            Jag har faktiskt ingen aning om detta, försökte hitta lite info tidigare men gav snart upp, ska forska lite mer nån dag.
                            Vet att det även finns en som heter tapajos rio negro men det är inte samma.
                            Ska kolla på stripetail och forska lite.
                            Tack för info.
                            hej stripetail kallas winnermilleri med

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Mina Geophagus sp tapajos orange heads la rom i går men i morse var allt borta, misstänken min golden nugget som var med i närheten när de la romen, men kanske någon ancistus??

De var väldigt oroliga under romläggningen och minst lika aggresiva om inte mer än hantlarna. Hannen jagade alla andra runt karet flera gånger under läggningen. Det såg inte lungt ut utan de avbröt sig och fortsatte. Hantlarna tar god tid på sig och bryr sig inte om de andra lika mycket.

Som synes mot slutet så hade hantlarna frisimmande yngel samtidigt och en riktigt stor kull med. Skapar väl viss oro det med, men de höll sig på sin kant dock.

///David

Kommentar

• KuRtaN
                                Användare
                                • February 2008
                                • 778

DRE: Ancistrus är förj*vliga på att käka rom, har kastat ut alla mina och efter det har jag fått väldigt många fler lyckade lekar. Dom närmar sig sakta sakta tills dom ligger mitt i romkakan och bara glufsar i sig...
                                Har L-134, golden nugget 2 andra l-malar men dom rör inte romen vad jag sett.
                                Over and out // Mathias

Kommentar

Arbetssätt...