Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av GöranE
    Var nere hos Kent i Nol idag och han hade ett vildfångat lekpar med Acharictys Heckelii typ 20cm som jag köpte. Har aldrig sett snyggare fiskar. Kolla in :

Sen kan du lägga på 50% snyggare än kortet så kommer du i närheten...

Skall ta hem dom så fort jag har startat upp mitt 600liters. Dom skall gå med diskus, apisto, och biotodoma cupido. Längtar redan...
    Snygga fiskar med ett intressant beteende, väntar med spänning på film och bilder. Anledningen till att inte många har fått lek på dem skulle ju kunna vara att de blir könsmogna sent i kombination med att de är lite småsvåra även med rätt förutsättningar (tunnel, rätt vatten m.m). Det borde väl dock inte vara helt omöjligt tycker jag. Med ett vuxet par som gillar varandra ökar väl chanserna avsevärt. Om jag inte minns fel från artikeln i CB händer det att hannen blir aggressiv mot honan och slår ihjäl henne. Kanske värt att se upp med.

Lycka till!

/Jocke

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Mina guianacarayngel käkar artemia för fullt. Jag håvade nog upp en sisådär 30st verkar det som. Får se hur många jag får upp. De håller verkligen ihop som en grupp nu och jämfört med hantelyngel jag har sedan tidigare så är de väldig orädda och bryr sig inte om jag lyfter av täcklocket utan simmar lika gärna då ikring mitt i karet.

Min son var förgrymmad på mig och tyckte att jag var orättvis mot honan. "tänk vad du skulle säga om någon snodda alla oss och du fick inget barn kvar". Hmm, han har väl lite rätt i och med att det är antagligen samma mekanismer som gör att jag anknyter till min yngel som guianacarahonan anknyter till sina. Antagligen känner hon oro och saknad, jag misstänker dock att hon snabbare än en människa glömmer och går vidare.
      Senast redigerad av DaRe; 02 April 2010, 12:21.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
        Användare
        • February 2009
        • 334

Det kommer bli både bilder och film men inte än på en vecka eller två då jag måste få igång mitt 600 liters innan jag hämtar hem dom.
        I och med att jag ändå skall byta kar så vill jag inte att dom måste byta akvarium två ggr på en vecka.
        Har några gamla terrakottarör jag skulle kunna göra en grotta av? Kanske för liten diameter? Svårt att få det snyggt bara.
        Vet ni någon som har lyckats med lek på dom?

Banderad: Skall ha koll när jag får hem dom, ser iofs väldigt stillsamma ut i Kents akvarium, simmar tillsammans hela tiden.

DRE: Ungar är väl för härliga och jag tror du har rätt att minnet inte är så långt.
        Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Marcus Karlsten
          Användare
          • January 2013
          • 318

Ursprungligen postat av DRE
          Mina guianacarayngel käkar artemia för fullt. Jag håvade nog upp en sisådär 30st verkar det som. Får se hur många jag får upp. De håller verkligen ihop som en grupp nu och jämfört med hantelyngel jag har sedan tidigare så är de väldig orädda och bryr sig inte om jag lyfter av täcklocket utan simmar lika gärna då ikring mitt i karet.

Min son var förgrymmad på mig och tyckte att jag var orättvis mot honan. "tänk vad du skulle säga om någon snodda alla oss och du fick inget barn kvar". Hmm, han har väl lite rätt i och med att det är antagligen samma mekanismer som gör att jag anknyter till min yngel som guianacarahonan anknyter till sina. Antagligen känner hon oro och saknad, jag misstänker dock att hon snabbare än en människa glömmer och går vidare.
          Man kan ju lämna några kvar hos honan, ett par räcker ju för hon ska ha fullt upp. Jag lider också av dåligt samvete när jag ser honnan irra runt efter sina småttingar.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Tanken var att jag skulle lämna några men jag slangade upp dem och det var mer effektivt är jag först trodde.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

Ursprungligen postat av GöranE
              Acharictys Heckelii typ 20cm som jag köpte. Har aldrig sett snyggare fiskar. Kolla in :

Sen kan du lägga på 50% snyggare än kortet så kommer du i närheten...
              verkar vara fantastiskt snygga fiskar! lycka till med de och förhoppningsvis leken!!!
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Jisses, var ett tagsen man skrev några rader nu.

Hoppas allas projekt går bra och att era jordätare är friska och krya.

Väntar fortf på lek på mina men borde bli till när som hellst nu!

Kommentar

• liv
                  NCS Medlem
                  • February 2005
                  • 192

Ursprungligen postat av Banderad
                  Snygga fiskar med ett intressant beteende, väntar med spänning på film och bilder. Anledningen till att inte många har fått lek på dem skulle ju kunna vara att de blir könsmogna sent i kombination med att de är lite småsvåra även med rätt förutsättningar (tunnel, rätt vatten m.m). Det borde väl dock inte vara helt omöjligt tycker jag. Med ett vuxet par som gillar varandra ökar väl chanserna avsevärt. Om jag inte minns fel från artikeln i CB händer det att hannen blir aggressiv mot honan och slår ihjäl henne. Kanske värt att se upp med.

Lycka till!

/Jocke
                  I ciklid news october 2006 er det en meget bra artikkel om heckeli.
                  jan

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Hur kan man få tag på det numret? ciklid news 2006?

///David

Kommentar

• liv
                      NCS Medlem
                      • February 2005
                      • 192

Ursprungligen postat av DRE
                      Hur kan man få tag på det numret? ciklid news 2006?
                      Hjemmeside:Ciklid News Magazine.Trykk Back issues.Forøvrig ett veldig bra ciklid blad.4nr. i året.
                      jan

Kommentar

• GöranE
                        Användare
                        • February 2009
                        • 334

Å här kommer länken! Googlade-

Kostar bara 6 dollar.. Skall beställa med en gång...

Kommentar

• Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • January 2007
                          • 290

Artikeln om heckeli i cichlidnews är skriven av Radek Bednarczuk. Samma person skrev i Ciklidbladet nr. 4/2009 om samma fisk. En jättebra tidning tycker alla ska läsa den
                          F.ö. mycket vacker fisk mina tar sig i storlek men den största är nog bara drygt 10 cm.
                          Mvh Niklas
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• EricH
                            Användare
                            • July 2009
                            • 110

Här kommer ett kort på en av mina Heckelii. Svårt att få ett kort som gör han rättvisa med fenstrålar och allt men men. Denna är en av de större jag har och är drygt 10cm.

Var allt nere och smygtittade på dina på långfredagen Göran och dom var riktigt läckra!

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Man blir onekligen sugen!!

///David

Kommentar

• GöranE
                                Användare
                                • February 2009
                                • 334

Riktigt snygga firrar dina med. Hur många har du?
                                Visst är dom hos Kent läckra, ad säger du? RUnt 20cm på hannen i alla fall! Var bara tvungen att köpa dom. Hör av dig nästa gång du åker ner så kan jag bjuda på en kopp och lite akvarietittande / tjöt

Ursprungligen postat av EricH
                                Här kommer ett kort på en av mina Heckelii. Svårt att få ett kort som gör han rättvisa med fenstrålar och allt men men. Denna är en av de större jag har och är drygt 10cm.

Var allt nere och smygtittade på dina på långfredagen Göran och dom var riktigt läckra!

Kommentar

Arbetssätt...