Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Nu är jag på jakt efter en ny grupp jordätare Skall sälja mina leucostictia då jag känner att jag behöver en ny utmaning, har ju haft ett antal lyckade lekar nu. Är riktigt sugen på ngn form av altifrons, gärna lite större djur. Hojta om ngn vet något?Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Lycka till i sökandet. Jag har tyvärr inte sett några bra obj. på ett tag.Kommentar
-
-
Jo jag är riktigt sugen på dom, men måste bli av med dom jag har först.. Du skall inte köpa dom då pappa?Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Nu har jag precis gått igenom hela tråden (har iof läst den löpande, men man glömmer onekligen). Jordätarsuget har börjat komma tillbaka, så det kan nog bli någon art framöver. Som det ser ut nu kommer jag viga ett kar på 375 liter till jordisar. Men det är på planeringsstadiet än så länge. Jag kommer även köra på lite tetror, corysar och eventuellt någon apisto. Jag har dock lite andra kar att fylla med CA-ciklider så detta projekt kommer att förverkligas på sikt när ekonomin tillåter. Fortsätt posta bilder och inspirera nu....
/JockeKommentar
-
Kul välkommen i gänget. Jag är lite sugen själv att kombinera med CA...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ja, CA rekommenderas. Om du gillar jordätare och deras beteende lär du tycka minst lika mycket om ciklider från Centralamerika. Sedan finns det ju faktiskt jordätare från CA med.
Tackar, jag har hållt på en hel del med jordätare innan. Dock har jag aldrig testat någon art från Satanoperca-släktet. Så det blir nog det tror jag (S. leucosticta är en stor favorit). Som det känns nu kommer jag nog skaffa ett gäng små individer och låta dem växa upp tillsammans för att senare para ut. Känns som om detta ligger en bit in i framtiden. Men jag gillar att ha projekt i tanken ett tag som sedan tar form (alla gör inte det, men det här lär bli av).
/JockeKommentar
-
Leucosticta är också min favorit av satanopercorna.
Jag har också Guianacara Geayi som just lekt första gången och nu har de frisimmande yngel. Dessa går i ett 112 liters med 2 bolivianska fjärilar och 4 nyckelhålsciklider. Trångt kanske men det fungerar ännu.
I artbeskrivninar för dessa står ofta att honan vaktar inne i lekgrottan och hannen området utanför. I mitt fall är det snarare så att de leker och buffar på varandra i och runt en utvald grotta, men under vakten av rom och yngel så är det 100% honan som vaktar. Om hanen kommer nära jagas han bort bestämt och han tar håller sig därmed utanför grottan men med betryggande avstånd och jagar inte bort andra fiskar.
Usel fotograf är jag, men man ser honan i grottan på en av bilderna samt ynglen på en annan.
Jag drar på med en film oxå...
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Filmen var inte tillgänglig stod det. Den kanske är nyinlaggd och inte godkänd ännu? Häftiga fiskar jag absolut också skulle kunna tänka mig om de går och får tag i någon gång på närmare håll än Stockholm...
/JockeKommentar
-
Verkar ta väldig tid att bearbeta filmen. Det brukar gå fortare,...
YOUTUBe meddelande:
Det här videoklippet har inte bearbetats ännuKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Gratulerar till leken! Guiancarorna är riktigt fina, sällan man ser dom i butikerna.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Var nere hos Kent i Nol idag och han hade ett vildfångat lekpar med Acharictys Heckelii typ 20cm som jag köpte. Har aldrig sett snyggare fiskar. Kolla in :
Sen kan du lägga på 50% snyggare än kortet så kommer du i närheten...
Skall ta hem dom så fort jag har startat upp mitt 600liters. Dom skall gå med diskus, apisto, och biotodoma cupido. Längtar redan...Senast redigerad av GöranE; 02 April 2010, 11:00.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Jag har aldrig sett vuxna ex av dessa men allt jag hört pekar på att de är riktigt snygga. Synd bara att de inte går att få att leka (i princip). Svårt att förstå det bara, varför skulle det inte gå att få till. kan man inte bygga en tunnel som de kan trivas i, eller vad menas med tunnellekare egentligen? Vad är skillnaden på tunnel och grotta? Lång grotta med 2 öppningar?
Skicka gärna in bilder på dina, och gärna en film, jag tycker själv filmer gör mer rättvisa då man får med dynamiken på ett annat sätt. :Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar