Ja colombiatetror är snygga o väldigt tåliga men en jävel på att käka yngel Hade en gång tre lekande apistos i mitt kar colombiatetrorna slukade vartenda yngel men som sagt väldigt snygg o tålig tetra värd att prova
Jordätartråden!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag är nöjd med mina dolkstickstetror (äkta) de blir 8cm sägs det men de är rosaskiftande och lite liknande rosentetran med hög ryggfena. De har den typiska röda pricken mitt på kroppen dolksticket. De har inte snott yngel än i alla fall, men jag tror de kan bli farliga.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hej
Jag tänker prova sorgmantel tetra som sällskap till mina G. altifrons.
Hoppas att det inte går åt...
Den tetran är relativt billig om det skulle gå åt skogen..
Kjesartetror, rosentetror har visat sig vara delikatesser.
Dock så är fiskarna stora (ca 25cm är den största)
...men jag har egna yngel i som är ca 5 cm. De får vara ifred.
Jag skall försöka fånga in en av mina G. altifrons honor ikväll för tömning av en ny kull.
Mvh MickeKommentar
-
Jordätarna har svårt att försvara idag efter att jag upptäckt ny rom från hantlarna så var resten av jordätargänget där och käkade upp nära nog resten av rommen. nu återstår 10 romkorn som främst honan försvarar.
Om dessa sista klarar sig till imorgon kan man då vänta sig att honan tar upp larverna och håller dem i munnen en vecka, eller hur ser förfarandet ut?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ja, apistor har nog svårt att hålla colombitetror borta. Mina går med ordätare, där vågar de inte försöka. Men att de är pigga på yngel har jag sett när jordätarna släppt iväg yngel för långt utan koll. Då har de snappat ett och annat.Kommentar
-
Jordätarna har svårt att försvara idag efter att jag upptäckt ny rom från hantlarna så var resten av jordätargänget där och käkade upp nära nog resten av rommen. nu återstår 10 romkorn som främst honan försvarar.
Om dessa sista klarar sig till imorgon kan man då vänta sig att honan tar upp larverna och håller dem i munnen en vecka, eller hur ser förfarandet ut?Kommentar
-
Jag tror inte att de klarar sig, det får nog bli nästa tillfälle.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Såg en fin grupp G.Altifrons idag, blev lite sugen och har ett 720 som är ganska tomt för tillfället.... De var kanonfina i storlek och form med fina utdragna fenor och höga kroppar, dock lite bleka i färgerna men de gick trångt och hade knappt någon sand i karet så det kan säkert förklara blekheten? De verkade utöver att de var lite bleka inte särskillt stressade och bråkade inte så värst.
Hur är de att hålla? Känsliga med vattnet? Har väldigt hårt vatten och ph runt 8, kan det ställa till det? Vilken temp bör de gå i?Kommentar
-
Kan starkt rekomendera Aqualog - South American Cichlids Vol.1, som i princip bara innehåller Crenchicla & Jordätare! Fast Thomas Weidners South American Eartheaters slår nog det mesta, otroligt mkt information om alla jordätare. Dock näst intill omöjlig att få tag på. Blev helt förstummad över att det fanns så otroligt många redan upptäckta arter..Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Såg en fin grupp G.Altifrons idag, blev lite sugen och har ett 720 som är ganska tomt för tillfället.... De var kanonfina i storlek och form med fina utdragna fenor och höga kroppar, dock lite bleka i färgerna men de gick trångt och hade knappt någon sand i karet så det kan säkert förklara blekheten? De verkade utöver att de var lite bleka inte särskillt stressade och bråkade inte så värst.
Hur är de att hålla? Känsliga med vattnet? Har väldigt hårt vatten och ph runt 8, kan det ställa till det? Vilken temp bör de gå i?
/JockeKommentar
-
Hur är de att hålla? Känsliga med vattnet? Har väldigt hårt vatten och ph runt 8, kan det ställa till det? Vilken temp bör de gå i?
-Jag byter vatten en gång i veckan.
-Dock har jag ganska surt vatten pga alla rötter..men jag nyttjar inga beredningsmedel. Bara kran vattnet rakt ner i karet.
-Temp. ligger på 27 grader. när den har gått ner till 25 vid ev vatten byten leker min c. sterbei grupp..; )
-cirkulationen bör vara hyfsad..jag har två cikulationspumpar ca 2800 l/h..
-De blir riktigt grymma om det går i ett lugnt "art" akvarium eller med andra lugna arter..
-Jag ger 3 sorters torrfoder + mysis.
Jag fick upp min "donna" vi får se imorgon om hon behåller några rom korn i munnen..Kommentar
-
Kommentar
-
Hej
-Jag byter vatten en gång i veckan.
-Dock har jag ganska surt vatten pga alla rötter..men jag nyttjar inga beredningsmedel. Bara kran vattnet rakt ner i karet.
-Temp. ligger på 27 grader. när den har gått ner till 25 vid ev vatten byten leker min c. sterbei grupp..; )
-cirkulationen bör vara hyfsad..jag har två cikulationspumpar ca 2800 l/h..
-De blir riktigt grymma om det går i ett lugnt "art" akvarium eller med andra lugna arter..
-Jag ger 3 sorters torrfoder + mysis.
Jag fick upp min "donna" vi får se imorgon om hon behåller några rom korn i munnen..
Tanken är att låta dem vara dominerande i karet, låter de 10 Colombiatetrorna som går där i nu gå kvar sen blir det ett gäng Corys oxå. Kanske något litet till men det får vi se längre fram.
Det fanns en grupp på 8st, hur många bör/kan man hålla i ett 720l?Kommentar
-
Kommentar
-
hann inte direkt prata med dem om firrarna, men tror inte det stod varifrån de kom. De hade 8st. Tyckte de var lite bleka men de gick ju ganska trångt och dåligt med sand i karet, tyckte det såg ut som de hade väldig potentialKommentar
Kommentar