Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glasblåsaren
    Användare
    • August 2008
    • 81

Ja colombiatetror är snygga o väldigt tåliga men en jävel på att käka yngel Hade en gång tre lekande apistos i mitt kar colombiatetrorna slukade vartenda yngel men som sagt väldigt snygg o tålig tetra värd att prova

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag är nöjd med mina dolkstickstetror (äkta) de blir 8cm sägs det men de är rosaskiftande och lite liknande rosentetran med hög ryggfena. De har den typiska röda pricken mitt på kroppen dolksticket. De har inte snott yngel än i alla fall, men jag tror de kan bli farliga.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Micke_720
        Användare
        • November 2003
        • 368

Hej

Jag tänker prova sorgmantel tetra som sällskap till mina G. altifrons.
        Hoppas att det inte går åt...
        Den tetran är relativt billig om det skulle gå åt skogen..
        Kjesartetror, rosentetror har visat sig vara delikatesser.
        Dock så är fiskarna stora (ca 25cm är den största)
        ...men jag har egna yngel i som är ca 5 cm. De får vara ifred.

Jag skall försöka fånga in en av mina G. altifrons honor ikväll för tömning av en ny kull.

Mvh Micke

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Jordätarna har svårt att försvara idag efter att jag upptäckt ny rom från hantlarna så var resten av jordätargänget där och käkade upp nära nog resten av rommen. nu återstår 10 romkorn som främst honan försvarar.

Om dessa sista klarar sig till imorgon kan man då vänta sig att honan tar upp larverna och håller dem i munnen en vecka, eller hur ser förfarandet ut?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

Ursprungligen postat av glasblåsaren
            Ja colombiatetror är snygga o väldigt tåliga men en jävel på att käka yngel Hade en gång tre lekande apistos i mitt kar colombiatetrorna slukade vartenda yngel men som sagt väldigt snygg o tålig tetra värd att prova
            Ja, apistor har nog svårt att hålla colombitetror borta. Mina går med ordätare, där vågar de inte försöka. Men att de är pigga på yngel har jag sett när jordätarna släppt iväg yngel för långt utan koll. Då har de snappat ett och annat.

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Ursprungligen postat av DRE
              Jordätarna har svårt att försvara idag efter att jag upptäckt ny rom från hantlarna så var resten av jordätargänget där och käkade upp nära nog resten av rommen. nu återstår 10 romkorn som främst honan försvarar.

Om dessa sista klarar sig till imorgon kan man då vänta sig att honan tar upp larverna och håller dem i munnen en vecka, eller hur ser förfarandet ut?
              Oddsen är nog höga på att de klarar ta hand om återstoden med turbulensen som varit... Kul om de ändå gör det förstås.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag tror inte att de klarar sig, det får nog bli nästa tillfälle.

///David

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

Såg en fin grupp G.Altifrons idag, blev lite sugen och har ett 720 som är ganska tomt för tillfället.... De var kanonfina i storlek och form med fina utdragna fenor och höga kroppar, dock lite bleka i färgerna men de gick trångt och hade knappt någon sand i karet så det kan säkert förklara blekheten? De verkade utöver att de var lite bleka inte särskillt stressade och bråkade inte så värst.
                  Hur är de att hålla? Känsliga med vattnet? Har väldigt hårt vatten och ph runt 8, kan det ställa till det? Vilken temp bör de gå i?
                  Senast redigerad av Mattias Nilsson; 08 January 2010, 20:04. Anledning: stavning...
                  Mvh
                  Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ursprungligen postat av KuRtaN
                    Kan starkt rekomendera Aqualog - South American Cichlids Vol.1, som i princip bara innehåller Crenchicla & Jordätare! Fast Thomas Weidners South American Eartheaters slår nog det mesta, otroligt mkt information om alla jordätare. Dock näst intill omöjlig att få tag på. Blev helt förstummad över att det fanns så otroligt många redan upptäckta arter..
                    Var det någon som hade ett tips om var man kunde hitta Thomas Weidners bok?

///David

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                      Såg en fin grupp G.Altifrons idag, blev lite sugen och har ett 720 som är ganska tomt för tillfället.... De var kanonfina i storlek och form med fina utdragna fenor och höga kroppar, dock lite bleka i färgerna men de gick trångt och hade knappt någon sand i karet så det kan säkert förklara blekheten? De verkade utöver att de var lite bleka inte särskillt stressade och bråkade inte så värst.
                      Hur är de att hålla? Känsliga med vattnet? Har väldigt hårt vatten och ph runt 8, kan det ställa till det? Vilken temp bör de gå i?
                      Jag hade inga som helst problem med de jag höll för några år sedan. Här är det iof inte väldigt hårt vatten, men jag skulle gissa på att de absolut är bland de mest robusta jordätarna.

/Jocke

Kommentar

• Micke_720
                        Användare
                        • November 2003
                        • 368

Hej

-Jag byter vatten en gång i veckan.
                        -Dock har jag ganska surt vatten pga alla rötter..men jag nyttjar inga beredningsmedel. Bara kran vattnet rakt ner i karet.
                        -Temp. ligger på 27 grader. när den har gått ner till 25 vid ev vatten byten leker min c. sterbei grupp..; )
                        -cirkulationen bör vara hyfsad..jag har två cikulationspumpar ca 2800 l/h..
                        -De blir riktigt grymma om det går i ett lugnt "art" akvarium eller med andra lugna arter..
                        -Jag ger 3 sorters torrfoder + mysis.

Jag fick upp min "donna" vi får se imorgon om hon behåller några rom korn i munnen..

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

Ursprungligen postat av Banderad
                          Jag hade inga som helst problem med de jag höll för några år sedan. Här är det iof inte väldigt hårt vatten, men jag skulle gissa på att de absolut är bland de mest robusta jordätarna.

/Jocke
                          låter ju lovande!
                          Du kanske rent av såg dem i Sandby när du var nere?
                          Mvh
                          Mattias

Kommentar

• Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

Ursprungligen postat av Micke_720
                            Hej

-Jag byter vatten en gång i veckan.
                            -Dock har jag ganska surt vatten pga alla rötter..men jag nyttjar inga beredningsmedel. Bara kran vattnet rakt ner i karet.
                            -Temp. ligger på 27 grader. när den har gått ner till 25 vid ev vatten byten leker min c. sterbei grupp..; )
                            -cirkulationen bör vara hyfsad..jag har två cikulationspumpar ca 2800 l/h..
                            -De blir riktigt grymma om det går i ett lugnt "art" akvarium eller med andra lugna arter..
                            -Jag ger 3 sorters torrfoder + mysis.

Jag fick upp min "donna" vi får se imorgon om hon behåller några rom korn i munnen..
                            perfekt, låter som det blir jordätare igen! Hade "Orange head" med mina rockor för inte så länge sedan, men rockorna gjorde jordätarna lite nervösa i beteendet. Dessutom har vi flyttat till hårdare vatten nu. Tror inte det spelar någon roll hur mycket rötter jag har i, har kh runt 9....
                            Tanken är att låta dem vara dominerande i karet, låter de 10 Colombiatetrorna som går där i nu gå kvar sen blir det ett gäng Corys oxå. Kanske något litet till men det får vi se längre fram.
                            Det fanns en grupp på 8st, hur många bör/kan man hålla i ett 720l?
                            Mvh
                            Mattias

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

låter ju lovande!
                              Du kanske rent av såg dem i Sandby när du var nere?
                              Japps, de hade ett fåtal hyffsat stora fiskar inne då. Lokalationen kommer jag inte ihåg men det var inte samma som mina gamla (och de var ifrån Rio Aripuana).

/Jocke

Kommentar

• Mattias Nilsson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 467

hann inte direkt prata med dem om firrarna, men tror inte det stod varifrån de kom. De hade 8st. Tyckte de var lite bleka men de gick ju ganska trångt och dåligt med sand i karet, tyckte det såg ut som de hade väldig potential
                                Mvh
                                Mattias

Kommentar

Arbetssätt...