Laestander

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laestander
    Användare
    • April 2009
    • 71

Laestander

Hej Har köpt ett komplett 680 liters akvarium och fick ta allt inkl fisk.
    nu till min fråga vad är det för fiskar ? 3 arter jag inte vet sen var det en pleco mal modell xxl samnt två oscar riktiga bjässar. har inte bestämt mig riktigt om jag ska behålla fiskarna heller eftersom jag är så inne på malawi nu. tiden får utvisa.
    Senast redigerad av laestander; 30 November 2009, 19:19. Anledning: skrev fel
  • laestander
    Användare
    • April 2009
    • 71

Laestander

en art till

Kommentar

• KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

Malen ser ut som en Tigerskednosmal, sen är det ngn Flowerhorn?! Sen är det Rödskuldrade Hantelciklider.
      Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Den nedersta är denna
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Cikliden med puckeln är troligtvis en Vieja synspila (CA). http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=194
          Senast redigerad av Lundensis; 30 November 2009, 19:32.

Kommentar

• Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

Översta firren är nog en Pseudoplatystoma fasciatum och firren med puckeln är mycket riktigt en Vieja synspila. Behåll dem fina firrar allihopa.

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Ursprungligen postat av Lundensis
              Cikliden med puckeln är troligtvis en Vieja bifasciata (CA).
              Nej, jag är helt säker på att det är en Vieja Synspila.
              Har för tillfället Vieja Bifasciata och har haft Vieja Synspila vid ett flertal tillfällen.
              En ciklid från centralamerika som blir stor, vilket dina redan tycks vara. Räkna med åtminstone 30 cm.

Malen är en tigerskednosmal, den blir rejält stor och är mycket glupsk. Har själv haft en sådan och när den var 45 cm så fick jag nog av den. Den verkade inte ha vuxit färdigt när jag sålde den.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Håller med övriga
                Vieja Synspila. (Centralamerika)
                Rödskuldrad Hantelciklid. (Sydamerika)
                Och Tigerskednosmal, (Sydamerika??)
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

Ove Planstedt har rätt när det gäller malen, Pseudoplatystoma fasciatum. Den blir rätt stor lite över metern, det är inte många som kan ha dem som vuxna men de är en av de godaste matfiskarna att lägga på grillen Bättre än att ge bort dem om man inte hittar någon med ett jätte akvarium.

Mvh Janne

Kommentar

• laestander
                    Användare
                    • April 2009
                    • 71

Laestander

tack för alla svar verkar ju stämma Vieja Synspila är det då hannen som har puckel ? Malen vart jag lite brydd på med tanke på att den inte är så stor som dom andra ja alla fall nu. Malen fick man mata med tång sa förre ägaren annars så fick han ingen mat så så glupsk verkar han inte va, han brukade ge han räker bla är det rätt ? passar det alla andra invånare också? annars så har jag pellets också.

Kommentar

• laestander
                      Användare
                      • April 2009
                      • 71

Laestander

För dom två bilderna efter malen är väll båda Veja Synspila ser i alla fall lika dan ut i täckningen fast ena har en puckel på huvudet

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av laestander
                        tack för alla svar verkar ju stämma Vieja Synspila är det då hannen som har puckel ? Malen vart jag lite brydd på med tanke på att den inte är så stor som dom andra ja alla fall nu. Malen fick man mata med tång sa förre ägaren annars så fick han ingen mat så så glupsk verkar han inte va, han brukade ge han räker bla är det rätt ? passar det alla andra invånare också? annars så har jag pellets också.
                        Ja, hanen har puckel. Sjunkande mat till malen eftersom du har den med stora ciklider. De brukar ta det mesta som släpps ner i karet.

Kommentar

• Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • May 2006
                          • 1816

Ursprungligen postat av laestander
                          För dom två bilderna efter malen är väll båda Veja Synspila ser i alla fall lika dan ut i täckningen fast ena har en puckel på huvudet
                          Jepp den med puckel är en hane den andra är en hona.

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Nej, jag är helt säker på att det är en Vieja Synspila.
                            Har för tillfället Vieja Bifasciata och har haft Vieja Synspila vid ett flertal tillfällen.
                            En ciklid från centralamerika som blir stor, vilket dina redan tycks vara. Räkna med åtminstone 30 cm.

Malen är en tigerskednosmal, den blir rejält stor och är mycket glupsk. Har själv haft en sådan och när den var 45 cm så fick jag nog av den. Den verkade inte ha vuxit färdigt när jag sålde den.
                            Märkligt, jag redigerade mitt inlägg 5 minuter innan du svarade. Hur kan det bli så? Kolla in Vieja synspila i artregistret, tycker att näst nedersta bilden är på ett bifasciata-par. Vad säger ni?

Kommentar

• Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • May 2006
                              • 1816

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Märkligt, jag redigerade mitt inlägg 5 minuter innan du svarade. Hur kan det bli så? Kolla in Vieja synspila i artregistret, tycker att näst nedersta bilden är på ett bifasciata-par. Vad säger ni?
                              Nej, det är helt klart synspila bifasciata ska ha 2 vertikala band, där av namnet, synspila har ett band. Paret på bilden har bara ett band.

Kommentar

Arbetssätt...