Vilken är din bortglömda favorit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

    #31
    Måste nog säga att den klassiska Blåcikliden är min favvo.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Zebraciklid
      Håller med, men den är inte bortglömd

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #33
        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Måste nog säga att den klassiska Blåcikliden är min favvo.
        Ja, det är en fisk man gärna återvänder till.För att det är en av de vackrare sydamerikanerna och av nostalgiska skäl; en av mina första ciklider.
        Vill just nu ha tag på fina ex. Nån som vet om det kommer in vildfångat fortfarande?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Håller med, men den är inte bortglömd
          Mjo, det är ju sant förstås. Jag håller ett gäng Amatitlania sp. (sequia?) från Lake Xiloa.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 01 December 2009, 16:09.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • November 2005
            • 415

            #35
            Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.

            Var det inte någon här på forumet som hade/har sprutfiskar med just denna setupen?
            Micke

            Kommentar

            • ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

              #36
              Ursprungligen postat av Pabbe
              Ja, det är en fisk man gärna återvänder till.För att det är en av de vackrare sydamerikanerna och av nostalgiska skäl; en av mina första ciklider.
              Vill just nu ha tag på fina ex. Nån som vet om det kommer in vildfångat fortfarande?
              Har ingen aning om man kan få tag på vf. men hade gärna hållt ett par vf. Behövs lite nytt blod i den svenska stammen=)

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • January 2007
                • 290

                #37
                Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                Har ingen aning om man kan få tag på vf. men hade gärna hållt ett par vf. Behövs lite nytt blod i den svenska stammen=)
                Har sett vf. Blå ciklid "Venezuela" på akvarievalvet i Nkp, men sen om det verkligen är Blåciklid är svårt att säga eftersom de var små och systematiken kring dem är lite omdebatterad (?).
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jarnis
                  Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.
                  Känner igen det här på pricken! Läste också om dem och drömde... Minns ett akvarium med sprutfiskar på en stor djurmässa i Malmö i mitten av åttiotalet, det var första gången jag såg dem live.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • Jarnis
                    Användare
                    • November 2005
                    • 415

                    #39
                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Känner igen det här på pricken! Läste också om dem och drömde... Minns ett akvarium med sprutfiskar på en stor djurmässa i Malmö i mitten av åttiotalet, det var första gången jag såg dem live.
                    Då har vi nog stått och tryckt näsan mot samma glasruta, jag minns det där akvariet på Malmö-mässan nu när du skrev det =) Minns oxå att jag tjatade på Spiggens Zoo i L-A om att försöka få hem sprutfiskar efter det.
                    Micke

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

                      #40
                      Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                      Har ingen aning om man kan få tag på vf. men hade gärna hållt ett par vf. Behövs lite nytt blod i den svenska stammen=)
                      Ja, det är ju så det ser ut ibland med dessa gamla favoriter; lite nya gener behövs. Behöver ju inte vara VF kanske. Då och då ser man faktiskt fina individer som inte är VF.

                      Kanske får åka förbi Valvet o kolla in de Nicke ovan såg.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

                        #41
                        Min trimac måste jag säga, som förövrigt är far till den du hade Fredrik.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #42
                          Chanchito känns som en "bortglömd favorit"...Iaf för mig personligen.

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            #43
                            måste vara bandmuräna (Rhinomuraena quaesita), såg den första gången som barn på en Restaurang! men ja ska ska ha en sådan tänkte jag

                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • August 2003
                              • 514

                              #44
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Chanchito känns som en "bortglömd favorit"...Iaf för mig personligen.

                              Mvh/Andreas.
                              Kunde inte hålla med dig mer! Personliga firrar som blir grymt snygga när de bor utomhus på sommaren!

                              Kommentar

                              • Ola Sjödin
                                Användare
                                • August 2003
                                • 514

                                #45
                                Ursprungligen postat av Jarnis
                                Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.

                                Var det inte någon här på forumet som hade/har sprutfiskar med just denna setupen?
                                Jag har byggt ett tidvattensakvarium på jobbet (naturbruksgymnasium) där vi nu har tre sprutisar, två slamkrypare och några vinkarkrabbor + två Rhizoporaplantor. Jag tänkte kanske knåpa ihop en artikel till CB om det framöver. Jag har haft sprutisar några gånger och jag kan varmt rekommendera dem. Fantastiska firrar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...