Vilken är din bortglömda favorit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #16
    Ursprungligen postat av Danne_K
    Nattaktiv ja!. Men när dom har vuxit till sig lite syns dom ofta även på dagen.
    Har själv 5st och när dom plöjer runt i tanken sprutar det sand och stenar som man inte fattar att dom ens kan rubba rullar undan hur lätt som helst. Riktigt gryma botten städare, ingen fisk jag någonsin har haft är i närheten.
    Hmm, nu vill jag testa den igen ju! Min hann bli närmare 20cm så den var rätt stor ändå. Men kanske den var skraj för fengäddorna så den kanske lärde sig att det var bäst att hålla sig gömd dagtid.

    Ursprungligen postat av Danne_K
    Ett litet tips om du vill ha den stora igen så har (om han nu inte har sålt dom) Rolle några hemma.
    Jupp det var jag som beställde dem jag köpte bara en av dem dock, funderar på om man skulle ha en till, bäst att passa på medan man får tag på dem, man ser dem ju inte allt för ofta.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • October 2004
      • 439

      #17
      Gasteropelecus sternicla och Farlowella är två av mina favoriter som jag saknar i nuet.
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

        #18
        Ursprungligen postat av FI
        Hmm, nu vill jag testa den igen ju! Min hann bli närmare 20cm så den var rätt stor ändå. Men kanske den var skraj för fengäddorna så den kanske lärde sig att det var bäst att hålla sig gömd dagtid.

        Jupp det var jag som beställde dem jag köpte bara en av dem dock, funderar på om man skulle ha en till, bäst att passa på medan man får tag på dem, man ser dem ju inte allt för ofta.

        Om jag hade fått ner en större tank i källaren hade jag vart riktigt sugen. men tyvär är nog gränsen 960l som jag tog ner senast. Fick spela ner det på högkant för att det skulle gå spännande .. Har funderat på att bygga ett på plats men har inte vågat ännu..

        Kommentar

        • janneviking
          Användare
          • January 2008
          • 73

          #19
          En bortglömd favorit hos mig och som man sällan ser hos handlarna numera är Melanochromis chipokae,när jag hade Malawi så hade jag dom ensamma i ett 540 kar med fördelningen 4+15 och det var en fröjd för ögat under många år.Tyvärr en bortglömd art som dock som dom flesta Melanochromis är aggro och blir rätt stora med,mina hannar var cirka 16cm och honorna några cm mindre.
          Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #20
            favorit i samma släkte men annan art! auratus är en rolig och vacker ciklid som ja har haft i omgångar, tycker att de är ovanligt fula som odlade och skillnaden på vf är faktiskt som en annan mkt vackrare art-tyvärr..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #21
              Jag har alltid varit sugen på att starta ett 720 med bara den klassiska zebran, Amatitlania nigrofasciata. Det var min första ciklid och min första lek när jag var typ 11. Eller sajika...ett helt 720 fullt. Det skulle inte gå att slita blicken från ett sånt kar, snacka om underhållningsvärde.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #22
                Jag är inne i en back to basic-period nu och har tillåtit mig att njuta av så väl Fjärilsciklid som Läppgurami. Båda är gamla favoriter. En annan art jag kan sakna och som jag väl snart åker dit på igen är Etroplus maculatus, Gul ciklid.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #23
                  En annan gammal klassiker är natalcikliden, Oreochromis mossambicus, den passar in fint i denna grupp också - härlig firre
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1493

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fredrik H.
                    Jag har alltid varit sugen på att starta ett 720 med bara den klassiska zebran, Amatitlania nigrofasciata. Det var min första ciklid och min första lek när jag var typ 11. Eller sajika...ett helt 720 fullt. Det skulle inte gå att slita blicken från ett sånt kar, snacka om underhållningsvärde.
                    Sajikor är snygga på något vis. Deras lysande blå ögon och sen är dom grymma yngelvårdare. Skulle nog bli hel coolt med ett 720 med bara sådanna.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

                      #25
                      Ursprungligen postat av FI
                      En annan gammal klassiker är natalcikliden, Oreochromis mossambicus, den passar in fint i denna grupp också - härlig firre
                      Jag håller med. I mitt gigantiska (som jag tyckte då) 175-liters barndomsblandciklidakvarie (härligt sammansatt ord det där) hade jag två mossambicus köpta i Fohrmans smått legendariska affär Utopia. Jag är ganska säker nu i efterhand att det var två hannar. Hur som helst blandades det friskt mellan Afrika, SA och CA utan att ta hänsyn till karets storlek och fiskarnas framtida storlek och temperament. Nu 20 år senare inser man vilken katastrofblandning till fisksoppa man hade i barndomsrummet. Men det var onekligen detta kar, samt Kalmar akvarieförenings juniorverksamhet som värvade mig till hobbyn...

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #26
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag håller med. I mitt gigantiska (som jag tyckte då) 175-liters barndomsblandciklidakvarie (härligt sammansatt ord det där) hade jag två mossambicus köpta i Fohrmans smått legendariska affär Utopia. Jag är ganska säker nu i efterhand att det var två hannar.
                        Jo den var ju riktigt poppis förrut, på jobbet är det flera äldre som inte längre har akvarium som hade mossambicus och som dessutom fick enorma mängder yngel trots att de inte på något sätt skötte karet och fiskarna som det idag rekommenderas.

                        Jag har för övrigt två hanar jag också nu (tack endymion!) och det fungerar oväntat bra, lite småbråk bara emellanåt men aldrig så man blir orolig, och de fungerar utomordentligt bra med mina stora fengäddor dessutom. Klockren kombo verkar det som
                        Det är riktigt synd att de har blivit så ovanliga, det vore skoj att få tag på en större hona till dem.

                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Hur som helst blandades det friskt mellan Afrika, SA och CA utan att ta hänsyn till karets storlek och fiskarnas framtida storlek och temperament. Nu 20 år senare inser man vilken katastrofblandning till fisksoppa man hade i barndomsrummet.
                        Haha ja det där känner jag igen! Man tänkte ju aldrig någonsin på fiskarnas ursprung, man bara köpte fiskar man tycke såg fina eller roliga ut och krångligare än så gjorde man det inte Det märkliga var ju dock att det ofta fungerade, trots helt felaktig kost och skötsel dessutom. Är fiskarna känsligare nu måntro?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #27
                          Naee ja tror inte det, ja tror att det var större fiskdöd då för att dom som inte pallade dog illa kvikt. Man tänkte helt inte så att det var ens fel utan utgick från att det var fel på fisken.
                          Idag me all info som finns lätt tillgänglig så rannsakar sig helt enkelt akvaristen o därmed så har det blivit mera omvårdande. Ja iallafall de som vill lära sig något om de fiskar man håller.
                          Tyvärr så håller den stora majoriteten på precis som förr. Alltså man pluppar i lite fisk som ser snygg ut i affären o skiter helt enkelt i varifrån fisken kommer eller vilka förhållanden den behöver.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #28
                            Ursprungligen postat av LN
                            Tyvärr så håller den stora majoriteten på precis som förr. Alltså man pluppar i lite fisk som ser snygg ut i affären o skiter helt enkelt i varifrån fisken kommer eller vilka förhållanden den behöver.
                            Det där stämmer med mina erfarenheter. Det är nyttigt att jobba i zoobutik ett tag, man får höra otroliga saker och försöka stoppa de mest vildsinta grejerna så gott det går. Här om dagen avstyrde jag efter en rätt lång diskussion att några små Påffar hamnade i ett 60-liters, med neontetra... Många uppskattar också färgerna på Malawi. Får ofta frågor om ifall en Golden är ett lämpligt inslag i sällskapsakvariet. Förvånansvärt få kunder har koll på vad de har i akvariet överhuvudtaget.

                            -Jag vill ha några nya fiskar, vilka kan du rekommendera?

                            -Vad har du för fiskar nu?

                            -Sådana där silverfärgade med en prick på, du vet.

                            Ridå.

                            För att återvända till ämnet är jag otroligt förtjust i Otocinclus och Fjärilsciklider. Otos köpte jag 15 st för ett tag sedan, och pytsade ner i ett 375. Tanken är att bara ha dem och pansarmalar i det karet. Köpte även VF Fjärilar för ett tag sedan och ska återigen testa odla dem. Ska bli roligt att se om VF är bättre yngelvårdare än odlade, eller om det är något annat problem som gör att de ofta äter rommen. För lång tid sedan skrev jag om att jag inte hade gett upp just med Fjärilarna, och nu är jag alltså på G med dem igen!!

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • November 2005
                              • 1294

                              #29
                              Jag saknar snygga Salvini, visst det finns vf i tex Mexico och bilder därifrån visar Salvini som de såg ut för länge sen med kraftiga färger
                              De gråa fiskar som ofta säljs idag lockar inte då man en gång haft de snygga.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                Zebraciklid
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...