Måste nog säga att den klassiska Blåcikliden är min favvo.
Vilken är din bortglömda favorit?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Ja, det är en fisk man gärna återvänder till.För att det är en av de vackrare sydamerikanerna och av nostalgiska skäl; en av mina första ciklider.
Vill just nu ha tag på fina ex. Nån som vet om det kommer in vildfångat fortfarande?Kommentar
-
-
Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.
Var det inte någon här på forumet som hade/har sprutfiskar med just denna setupen?MickeKommentar
-
Har ingen aning om man kan få tag på vf. men hade gärna hållt ett par vf. Behövs lite nytt blod i den svenska stammen=)Kommentar
-
Har sett vf. Blå ciklid "Venezuela" på akvarievalvet i Nkp, men sen om det verkligen är Blåciklid är svårt att säga eftersom de var små och systematiken kring dem är lite omdebatterad (?).Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Då har vi nog stått och tryckt näsan mot samma glasruta, jag minns det där akvariet på Malmö-mässan nu när du skrev det =) Minns oxå att jag tjatade på Spiggens Zoo i L-A om att försöka få hem sprutfiskar efter det.MickeKommentar
-
Kanske får åka förbi Valvet o kolla in de Nicke ovan såg.Kommentar
-
-
-
måste vara bandmuräna (Rhinomuraena quaesita), såg den första gången som barn på en Restaurang! men ja ska ska ha en sådan tänkte jag
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
Sprutfisken, Toxotes jaculatrix, är min bortglömda favorit. En fisk jag aldrig haft men som fanns i alla akvarieböcker förr när man var liten. Bara beskrivningen hur den kunde spruta ner insekter ovanför ytan satte igång drömmandet. Ett stort halvfyllt kar med landbiotop-del och hängade växter ovan ytan var tannken och alla husflugor skulle bli det stora underhållningsvärdet. Något som aldrig blivit av men men... sista droppen vatten har väl inte passerat filtervadden än.
Var det inte någon här på forumet som hade/har sprutfiskar med just denna setupen?Kommentar
Kommentar