Läckande akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • October 2008
    • 204

Läckande akvarium

Tack vare att jag är sjuk och hemma från jobbet idag så lyckades jag rädda min garderob från att vattenfyllas. Nu när jag känner mig hyfsad sansad igen tänkte jag att jag skulle starta en ny tråd i detta ämne på forumet. Vad gör ni för att förebygga läckage, eller för att hindra vattenskador etc?
    Jag har några "yngelakvarie" i garderoben men vet inte hur jag ska göra nu när jag fick känna på paniken. Finns det t ex nån form av vattentät låda eller säck man kan ha runt? Finns det nån form av läckagevakt?
    Helt enkel, hur gör ni och hur tänker ni?
    Skulle vara intressant om vi alla delar med oss av ideér och tips.
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...
  • endymion

Sök på vattenlarm så hittar du en del gamla trådar

Kommentar

• Sub
      Användare
      • November 2003
      • 51

Vi undrade just vad du sysslade med då du inte är på jobbet!
      Behöver du någon reservburk?

/Robin
      Sub

Kommentar

• mantis777
        Användare
        • October 2008
        • 204

Ursprungligen postat av endymion
        Sök på vattenlarm så hittar du en del gamla trådar
        Har sökt en del i forumet men är inte riktigt nöjd med det jag hittar.

Vattenlarm kan vara en sak, någon som har gjort eller använt något annat?
        Skulle det kunna gå att ha ett 100 liters i någon form av låda eller säck. Vi som bor i lägenhet har lite sämre möjlighte att bygga med kakel och brunn.

Någon som har nån idé? Brainstorma!!

Kommentar

• mantis777
          Användare
          • October 2008
          • 204

Är det verkligen ingen som har samma tankar som mig eller som gjort nåt bygge/renovering hemma för att förebygga vattenskador? (och då menar jag inte att bygga sitt hus runt ett akvarium) Jag har t ex funderingar på att bygga avloppsbrunnar i andra rum än normalt, vid ett eventuellt husbygge, där jag vet att ett större akvarium ska stå.
          I en lägenhet kanske man skulle kunna klä garderoben med linoleummatta?

Kommentar

• endymion

Det enda jag har gjort i lokalen är att jag höjt tröskeln och tätad den så vattnet inte kommer vidare.

Larry har ju lite speciallösningar på sitt stora akvarium med.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Det är väldigt svårt att med enkla medel förebygga vatten på golvet.
              Tar man hänsyn till sina akvarium när man bygger däremot så är det betydligt enklare att fälla in en golvbrunn i vardagsrummet och sänka golvet så att inte hela huset blir vattenfyllt.

Men i lägehenhet så är det helt andra bullar. jag tycker att man helt enkelt ska tänka i andra banor. Ja menar att i en sådan miljö gäller det att ha nya akvarium som är byggda på ett iförväg rubust sätt samt ha ställningar som inte orsakar att vattenskadan är framme. Sen tycker ja även att man ska undvika att ha ytterfilter och anorningar som syrepumpar som lätt kan orsaka vattenskada.
              Så att förebygga me "vattenlådor" under akvarierna är nog en bra tanke men den kommer liksom i ett seg två när man ytterliggare vill förstärka sitt vattenskydd.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

Knepig fråga.... det jag spontant tänker på är ett vattenlarm, turen att vara hemma när det går av + en eller två av de riktigt stora hinkarna som finns på Bauhaus utomhuslager i kombination med en slang med stooor diameter för att snabbt tömma det läckande akvariet.

Ett "Automatiskt" system vore att ställa akvariet i en form tex av plexiglas (kan man bygga själv med silicon men snokar man på några byggmarknader så hittar man troligen något lämpligt "fat") som har en slang inmonterad som går ner i en hink (som rymmer lika mycket som akvariet)..... borde fungera med ett garderobsyngelakvarium.... lite jobbigare dock för en tank på flera hundra liter. =)
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...