400L Sydamerikanskt tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrem

    400L Sydamerikanskt tema

    Hej!

    Har, för runt 1 1/2 (1 och en halv) månad sedan startat mitt första akvarium och bestämde mig för att inrikta mig på SA fiskar. Skulle behöva lite råd och tips ifrån er på ciklid.org

    Akvariet är på 400L (150x50x55 L*D*H) och just nu är den hem för 4 mollys (mina startfiskar) 6 scalare, 3 siamesiska algätare och 2 stycken ancistrus malar. Ja, jag är medveten om att 2 fiskar inte är från sydamerika

    Jag har otroligt länge velat ha Discus simmade i akvariet och det är just det jag undrar ifall det skulle passa i akvariet. Har läst mycket om deras behov, ifrån både skötaren och akvariets miljö (temp etc) och det är just det som gör mig relativt orolig. Jag som skötare, enligt mig, så tar jag väldigt bra hand om fiskarna och har väldigt bra koll över alla vattenvärden i akvariet.

    Vad jag har läst om Discus så vill dom ha varmt vatten (28-30C) och dom är påstådda kungarna i akvariet. Hur blir det med dom andra fiskarna när det blir så varmt i akvariet? 28C är rätt mycket som minimum temperatur och jag vill inte skada dom andra fiskarna genom att höja det till den nivån.

    Att lämna ifrån mig fiskar är något jag helst vill undvika men om det blir så att dom tar skada utav att leva i 28C eller mer så måste jag tänka över saken.

    Just nu är akvariets bas värden på:

    pH - 7
    temp - 25-26

    Som sagt, mycket tips och råd hur jag ska gå tillväga, har varit en dröm länge att ha Discus men jag kommer inte skaffa dom ifall det inte går, som skötare tror jag nog att jag skulle få det att funka men det är resten av akvariet jag oroar mig över.

    Tack på förhand för alla tips
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

    #2
    Något som är bra att veta för oss som funderar på att svara är om du bestämt dig vad du ska mata med.

    Frågan är om du ska använda animaliskt foder (Oxhjärta) eller inte?
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • andrem

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Något som är bra att veta för oss som funderar på att svara är om du bestämt dig vad du ska mata med.

      Frågan är om du ska använda animaliskt foder (Oxhjärta) eller inte?
      Samma c90 ifrån zoopet?

      Ja, det är också ett krux som jag har missat totalt. Har hört en del bra och en del dåligt om att använda oxhjärta eller dylikt som foder för fiskar så det återstår att se. Får väl erkänna att jag har läst på en del om fiskarnas miljö och sådant men kanske inte lika mycket som maten dom behöver. Hört att dom är väldigt fina och kräsna av sig men jag antog att myglarver eller artemia skulle funka fint.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • September 2007
        • 890

        #4
        Ursprungligen postat av andrem
        Samma c90 ifrån zoopet?

        Ja, det är också ett krux som jag har missat totalt. Har hört en del bra och en del dåligt om att använda oxhjärta eller dylikt som foder för fiskar så det återstår att se. Får väl erkänna att jag har läst på en del om fiskarnas miljö och sådant men kanske inte lika mycket som maten dom behöver. Hört att dom är väldigt fina och kräsna av sig men jag antog att myglarver eller artemia skulle funka fint.
        Samma C90 ja. Din tråd å zoopet blev minst sagt lite spammad...

        Det är ganska många parametrar som påverkas beroende på vilken mat du kommer att använda. Om du ska använda Oxhjärta bör du hålla 30 grader snarare än 28 pga av nedbrytning av fodret.

        Om det är 28 eller 30 grader i karet spelar stor roll på eventuella medinvånare och växter.

        Det finns som sagt hur många trådar och artiklar som helst på nätet i ämnet, så mitt råd är att du läser så mycket du kan redan nu och bestämmer dig för vilken väg du ska välja.

        Om du beslutar att använda animaliskt foder så kan du alltid ändra dig senare, men inte i det omvända fallet om du anpassar medinvånare och filtrering för "vanlig" mat och 27-28 graders värme.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • andrem

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Samma C90 ja. Din tråd å zoopet blev minst sagt lite spammad...

          Det är ganska många parametrar som påverkas beroende på vilken mat du kommer att använda. Om du ska använda Oxhjärta bör du hålla 30 grader snarare än 28 pga av nedbrytning av fodret.

          Om det är 28 eller 30 grader i karet spelar stor roll på eventuella medinvånare och växter.

          Det finns som sagt hur många trådar och artiklar som helst på nätet i ämnet, så mitt råd är att du läser så mycket du kan redan nu och bestämmer dig för vilken väg du ska välja.

          Om du beslutar att använda animaliskt foder så kan du alltid ändra dig senare, men inte i det omvända fallet om du anpassar medinvånare och filtrering för "vanlig" mat och 27-28 graders värme.

          Spammad vet jag väl inte, det beror på vilken tråd vi pratar om

          Ah, har spenderat en del tid att läsa igenom informationen på NDSS och har både lärt mig lite mer om fiskarnas behov och även att dom inte är dom enklaste fiskarna att ha.

          Att leta mer artiklar på nätet är såklart en självklarhet, ville dock ha lite tips och råd hur det funkar med att ha fiskar som vanligtvis inte lever i 28-30C vatten att anpassas till det. Har sett att många har t.exe Scalare i 28C men så har jag även läst att fiskarna växer snabbare men dör tidigare pga värmen.

          Som det är idag så skulle jag vilja skaffa Discus men är fortfarande lite tveksam att använda oxhjärta, så mycket som talar för och emot att använda det som foder.

          Tack c90

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • February 2008
            • 778

            #6
            Jag kör minda scalarer i 28-30 grader och har så gjort i snart 2 år och dom leker regelbundet och verkar må väldigt bra, övriga invånare är Satanoperca Leucostictia
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            Arbetssätt...