L-malar i SA kar, romtjuvar?
Kollaps
X
-
-
Jag har svårt att tänka mig att t ex Farlowella eller Otocinclus skulle bry sig om rom. Å andra sidan är ju alla loricariider så bepansrade att även om de skull placera sig vid cichlidrom bara för att äta alger så kan cichlidföräldrarna få problem att flytta på malarna.Kommentar
-
Kommentar
-
Jeg har sugemaller i alle mine akvarier. Det har aldri vært noe problem for meg. Jeg bruker bare å ha en liten spotlight som lyser ned på eggene og litt av reviret til paret så har de full kontrollKommentar
-
Bra ide med spotlight, någon annan med samma metod som sett att det fungerar?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
rent matematiskt finns det ju ett jämt bestånd av fiskar om ett par producerar två fiskar som i sin tur producerar en fisk var (obs! enbart matematiskt) osv.
i naturen har vi dock andra rom-, yngel- och fiskätare också. fast i karet är det kanske trängre?
hur som helst, att bara tro (= veta ?) att det inte funkar, tillför inte mycket till diskussionen, tycker jag.
spotlight låter mycket mera uppmuntrande! jag undrar om det finns fler tips där ute??
många av er sitter inne med så mycket mer erfarenhet. jag är därför särskild tacksam om ni kommenterar följande påstående:
det kan räcka med att ändra en enda faktor för att ställa förhållanden i ett kar på huvudet, exempel: en ny växt, flytta på rötter och stenar (revirgränser?), en ny art, en art mindre, ja till och med att ta bort en enda fisk eller tillfogan en i en grupp av samma art, byta stora fiskar i en art mot små, ... det finns säkert många fler exempel på det. självklart kan det vara helt fel så som jag resonerar? eller så skulle någon enkel förändring vara lösningen på ett problem så som ovan med spotlighten!
fundersam blev jag på de tvärsäkra sanningar, när jag försökte hitta de på tyska eller engelska. ofta fanns de inte att hitta där... någon gång när jag hittade en idé igen var det faktiskt en översättning från svenskan. självklart är det mesta sig likt, men just inte allt.en kan bli beroende av att sitta framför karetKommentar
-
Vem har sagt att det bara finns en sanning?
Jag loggar ur mig ur denna tråd, lycka till med malarna.Kommentar
-
Min ancistrus hanne är en garant för att det aldrig blir yngel av äggen i mitt akvarium. Har sett honom äta både ägg och larver :-(Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Rensade nyligen mitt stora kar från ancistrus. Kunde räkna upp ca 50 st. I det karet har flera lekpar G. "orangehead tapajos" lekt ett otal gånger utan att förlora rom till alla dessa ancitrus. Har på dagtid sett tapajos dra bort ancistrus i stjärtfenan när de kommit för nära lekplatsen. Hur det gått till nattetid vet jag inte.Kommentar
-
Rensade nyligen mitt stora kar från ancistrus. Kunde räkna upp ca 50 st. I det karet har flera lekpar G. "orangehead tapajos" lekt ett otal gånger utan att förlora rom till alla dessa ancitrus. Har på dagtid sett tapajos dra bort ancistrus i stjärtfenan när de kommit för nära lekplatsen. Hur det gått till nattetid vet jag inte.en kan bli beroende av att sitta framför karetKommentar
Kommentar