Ny art - slamsugare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Ny art - slamsugare?

När man beöker akvarieaffärer så undgår man ju inte att höra vad andra kunder pratar om. I fredags hörde jag en kvinna bestämt tala om för sin väninna att "jag skall då ha en randig slamsugare". Titt som tätt hör man
    " oj vilken snygg slamsugare", " ska man ha 1 eller 2 slamsugare?".
    Ja särskilt vid akvariet med Sewellia lineolata så får man ofta höra
    " vilka snygga slamsugare", " där är de där slamsugarna som ser ut som rockor"
    (Sewellia lineolata måste vara en försäljningsmässig hit för affärena)
    Är detta enbart en "norrbottnisk" art eller finns slamsugarna i övriga Sverige?.
    Och vet någon varifrån ordet kommerr och varför det fått sådan spridning ??
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Haha jo det är allt ett par gånger man hört talats om dessa "slamsugare" i sin lokala fiskbutik Även "sugfisk" har jag hört ett par gånger..
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• algskraparn
      Användare
      • September 2006
      • 159

Jodå slamkrypare är en riktig kioskvältare i sthlms området också!
      Att det är samma kategori människor som önskar ha "exotiska & tropiska fiskar" i sina akvarier är väl föga överraskande. M. Eshterae brukar av nämnda kategori benämnas som "fina guldfiskar".... (-Är de tropiska??)

Kommentar

• endymion

Personligen har jag svårt att inte småskratta när folk frågar efter slöjdstjärtar. Man undrar ju liksom om det är en träslöjdsstjärt eller en syslöjdsstjärt de vill ha.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Slöjdstjärtar är en klassiker, likaså scaaalare (uttalas med långt a, som i "skala").

Städfiskar brukar det frågas om härnere, slamsugare är inte särdeles vanligt. Alternativt sådana fiskar som "äter skit". En bra variant kom för ett tag sedan när en kund lite osäkert ville ha en marulk. "En vadå?" sa jag. "Ja, en marulk... en sådan där med spröt på?"
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Johanski
            Användare
            • July 2009
            • 25

Sugpropp har man ju hört ett par gånger. Tror min lokala handlare blivit så trött på att förklara så när kunderna frågar efter något som äter alger säger han faktiskt "En sugpropp alltså.."

Kommentar

• endymion

Slempropp är ju också ett namn som man ibland hör denna fisk benämnas som.

Kommentar

Arbetssätt...