Pelarakvariet med borrad botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Pelarakvariet med borrad botten

    Hej,

    Har skaffat ett begagnat pelarakvarium på 160 liter.
    Det var borrat i bottenskivan, men täppt och silikonerat med glasbitar igen.
    Det har stått nu i dusckabinen halvfyllt med vatten i en timma och det håller tätt.

    Nu till den stora frågan:
    De glasbitar som är silikonerade övanpå de två hållen på bottenskivan är tunnare än själva bottenskivan.
    De är ca 4 mm tjocka och själva silikonet är ungefär lika tjockt.
    Där det inte finns silikon mellan bottenskivan och de två glasbitar så finns det så klart gruskorn.
    Om jag ställer akvariet på plats, tar bort de gruskornen mellan bottenskivan och glasbitar, fyller halva akvariet med vattnet och sen lägger i gruset... är det riskfritt att bara fylla på och slänga i fiskarna?

    Självklart vill jag inte vakna med blöta fötter... help, please !
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Flipper
    Hej,

    Har skaffat ett begagnat pelarakvarium på 160 liter.
    Det var borrat i bottenskivan, men täppt och silikonerat med glasbitar igen.
    Det har stått nu i dusckabinen halvfyllt med vatten i en timma och det håller tätt.

    Nu till den stora frågan:
    De glasbitar som är silikonerade övanpå de två hållen på bottenskivan är tunnare än själva bottenskivan.
    De är ca 4 mm tjocka och själva silikonet är ungefär lika tjockt.
    Där det inte finns silikon mellan bottenskivan och de två glasbitar så finns det så klart gruskorn.
    Om jag ställer akvariet på plats, tar bort de gruskornen mellan bottenskivan och glasbitar, fyller halva akvariet med vattnet och sen lägger i gruset... är det riskfritt att bara fylla på och slänga i fiskarna?

    Självklart vill jag inte vakna med blöta fötter... help, please !
    Sand mellan glasskivor är aldrig bra, blir mycket spänningar
    bäst vore en siliconfog runt mellan glasskivorna
    fixa felet en timme
    vattenskador 1000 timmar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • algskraparn
      Användare
      • September 2006
      • 159

      #3
      Ursprungligen postat av Flipper
      Där det inte finns silikon mellan bottenskivan och de två glasbitar så finns det så klart gruskorn.
      Menar du verkligen att det är gruskorn i silikonlimningen på de 2 st 4 mm bitarna som håller bottenglaset tätt? I så fall håller jag helt med cf:s svar.

      Men jag misstänker att du formulerat dig aningens otydligt?

      Kommentar

      • Flipper
        Användare
        • March 2005
        • 143

        #4
        Nej, nej...silikonlimningen är hel och fin... inga gruskorn i silikonlimmet, det jag menar är att gruskornen kan jag pilla bort, dom bara ligger där mellan två glasskivor utanför silikonlimningen.
        CF fattade direkt vad jag menar.... silikonet är runt hålet som en bred cirkel, en fyrkantig glasbit övanför... gruset bara fastnade mellan bottenskivan och glasbiten utanför silikoncirkeln.

        Kommentar

        Arbetssätt...