Odessabarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Odessabarber

    Jag har länge haft lust att skaffa odessabarber, de är ju väldigt läckra i färg och form. Ja nu har jag gjort slag i saken då imazo hade inne vf odessa. 10 st
    simmar hemma numera. Hoppas bara de nu växer till ja vad kan man hoppas på 7 ?-10 ? cm.
    Är det någon som har eller har haft odessabarber här ?. kul om ni kunde skriva om hur ni upplever/levde dessa.
  • classe
    NCS Medlem
    • April 2007
    • 1147

    #2
    ja fina snyggt den fiskar odessabarber.. så köra den vanlig sällskap akvarium och behöver inte ha dropvärme sig där så bra som klassisk med praktbarb och guldbarb.. bra med den 10 gruppen...
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Snygga och som vilken annan klassisk barb som helst som Classe skriver. Men vildfångade? Jag trodde inte att man visste vilken fisk de var utan att de bara dök upp på marknaden i Odessa.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Snygga och som vilken annan klassisk barb som helst som Classe skriver. Men vildfångade? Jag trodde inte att man visste vilken fisk de var utan att de bara dök upp på marknaden i Odessa.
        Det är väl vad som är känt om dem. Spekulationerna är att det antingen är en odlingsform eller att de härstammar från någon Vietnamesisk viltform som tagits in av Ryska sjömän.

        VF Odessabarber bör innebära att det är en VF barb som liknar odessabarben på något vis?

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av olof
          Det är väl vad som är känt om dem. Spekulationerna är att det antingen är en odlingsform eller att de härstammar från någon Vietnamesisk viltform som tagits in av Ryska sjömän.

          VF Odessabarber bör innebära att det är en VF barb som liknar odessabarben på något vis?

          mvh

          olof
          En gissning är att de är den riktiga Puntius ticto, dvs. namnet man brukar använda om odessabarb.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • September 2006
            • 796

            #6
            Odessabarben, Puntius padamya beskrevs som en ny art av Kullander och Britz förra året.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Odessabarben, Puntius padamya beskrevs som en ny art av Kullander och Britz förra året.

              http://ichthyology.tau.ac.il/2008/KullanderBritz.pdf
              Häftigt!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • April 2007
                • 1147

                #8
                jaa bra där så brukar runt 6-7cm runt så fast den inte större..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • November 2005
                  • 1294

                  #9
                  I akvarieböcker brukar lämplig temp för Odessa anges till runt 17-23 grader, dvs lite svalare än vanligt för tropiska fiskar, antagligen kommer detta av antagandet att Odessa var en odlingsform av barbus ticto. Vore kul att veta i vilken temp den lever i det vilda egentligen. tex galaxierasbora från Myamar brukar ha angiven temp till 22-26 grader. Men bevisligen tål den låg temp, har för mig att Ola Sjödin ( känd från CB+ forumet) har haft en kvarglömd Odessa i sin damm i Piteå som överlede vintern, en faschinerande uppgift
                  vilken tuff firre det måste vara.
                  Vet inte heller vilken är bästa kännetecknet på skillnad på hane och hona.
                  Är det teckningen på ryggfenan ?? ( hane med svarta prickar och honan utan)?. Är faktisk lite osäker på könsbestämmning.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Könsbestämning är busenkel med utfärgade djur. Hannarna har ett bred röd linje längs med hela kroppen, och även starkare svarta markeringar runt/på fjällen/fenorna. Som små är det lurigare, men svarta markeringar i ryggfenan hade jag klassat som hannar.

                    En trist grej med Odessa är att de tar lång tid på sig att färga ut. Gick tidigare att hitta små utfärgade ex, men de blev ofta inte särskilt stora. Längesedan jag såg just den varianten nu.

                    Har haft Odessa-barber i ett par omgångar, och min erfarenhet av dem är att de är små "rövare". Gjorde mig av med dem pga det. Andra fiskar fick inte vara ifred. Samtidigt är Odessan så grann att den väl platsar som centralt blickfång och därmed kan man anpassa övriga fiskar i karet efter Odessan.

                    Jag testade aldrig själv, men misstänker att de färgar bättre vid lägre temp (22-23 grader). Enligt dokumentet Erik länkar till är de från Myanmar, kolla tempen där.

                    "Puntius padamya, new species, is described from the type locality near Mandalay,
                    in the Ayeyarwaddy River drainage, Myanmar."

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • August 2003
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      I akvarieböcker brukar lämplig temp för Odessa anges till runt 17-23 grader, dvs lite svalare än vanligt för tropiska fiskar, antagligen kommer detta av antagandet att Odessa var en odlingsform av barbus ticto. Vore kul att veta i vilken temp den lever i det vilda egentligen. tex galaxierasbora från Myamar brukar ha angiven temp till 22-26 grader. Men bevisligen tål den låg temp, har för mig att Ola Sjödin ( känd från CB+ forumet) har haft en kvarglömd Odessa i sin damm i Piteå som överlede vintern, en faschinerande uppgift
                      vilken tuff firre det måste vara.
                      Vet inte heller vilken är bästa kännetecknet på skillnad på hane och hona.
                      Är det teckningen på ryggfenan ?? ( hane med svarta prickar och honan utan)?. Är faktisk lite osäker på könsbestämmning.
                      Alldeles riktigt. Det var en seg rackare som plötsligt simmade fram under våren. Först trodde jag att det var ett guldfiskyngel men jag håvade upp den och såg då till min förvåning att det var en Odessa. F.ö. kan jag säga att mina var otroligt snygga när de bodde utomhus på sommaren.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...