Nitritstegring!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • May 2004
    • 105

    Nitritstegring!

    Gjorde rent ett av mina filter för några dagar sedan och idag när jag kom hem låg en av mina diskus på botten halvt död... har tagit ut fisken ur karet och lagt den i ett mindre. Får se om min första-hjälpen har någon effekt.... Vet inte om det är för att det är fredag den 13:e, men jag antar nitritstegringen beror på filterrengörningen. Nu ikväll har jag har bytt nästan hälften av vattnet. Har fortfarande lätt nitrithalt lite över 0.1 närmare 0.3 Ska jag fortsätta byta vatten ikväll eller göra nästa byte imorgon bitti? Har aldrig haft problem med nitrit tidigare så det är jäkla typiskt att det ska hända nu!! Vad är er erfarenhet av diskus-överlevnad vid dessa tillfällen?
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Salt o åter salt. 1,5dl/100 liter minst.

    Dina växter lär smälta bort o nitriten som kommit in i fisken är inget att göra åt men saltet begränsar ytterliggare skador. Nytt 50%igt vattenbyte i morron (1,5dl/100 liter bytt vatten) och har du bra kranvatten så fortsätt ytterliggare någon dag me 50%iga vattenbyte. Absolut ingen matning den närmaste veckan.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Det spelar ingen roll om det är jod salt eller ej. Granngården har Axalsalttabletter 25KG orange säck för 80-100 pix. Bara att pluppa i 10-12 tabletter/100 liter.
      Billigt superlätt att dosera och är riktigt riktigt rent NaCl.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • weeelin
        Användare
        • May 2004
        • 105

        #4
        Tack för hjälpen! De andra ser rätt pigga ut men inte alls som de brukar. Är myckket skygga nu, men håller verkligen tummarna att de överlever. Typiskt att nått sånt här ska hända nu när jag funderat på att skaffa några fler diskus...men det får väl vänta ett tag...

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Jepp vänta någon vecka innan du satsar på ny fisk. Du har garanterat inte knäckt alla nitrifikationsbakterier så att du är säkert tillbaka snart me finfint vatten
          Men i me saltet me en gång.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Ahhh du är ifrån Växjö såg ja just. Det har varit lite strul på kranvattnet i slutet på förra veckan men ja gjorde ett 60%igt vattenbyte häromdan och troffarna vart pigga som tusan så att ja tror att faran är över för denna gången.

            Det kan ju vara så att du hade otur och fick i dåligt vatten i byttan när du rengjorde.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Ja tror att vi Växjöbor borde ha en vattentippsar tråd. När nå misstänker dåligt vatten så borde larmet gå på någe sätt. Ja var länge inne på det när vi hade Helgasjövatten men nu med Bergaåsenvatten så borde det inte längre vara nödvändigt men vem vet det verkar ibland som om man duckar på det gamla vattnet när man har strul med det nya.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • weeelin
                Användare
                • May 2004
                • 105

                #8
                Ja vattnet här har ju varit ganska omdebbaterat, men det verkar ju ändå som att det har blivit bättre. Det är ju iaf vad de säger på kommunen....

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jepp det har blivit mycke mycke bättre. Det syns när man slår upp ett bad det har gått från gröngrått till ljusblått. Det luktar o smakar dessutom mycke bättre.
                  Firrana verkar dessutom gilla det o då även stora vattenbyte.

                  Men nått skumt vart det i slutet på förrra och början på denna veckan. ja tror att man helt enkelt körde på en skvätt från det gamla reningsverket. Men faran verkar vara över för denna gången
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...