L-malar och trä ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av HåkanM
    Ok men en intressant aspekt på detta är varför inte akvarieaffärer då tillhandahåller "mjuka" rötter ?. Visst jag och många fler kan plocka i naturen och vet nu att vi skall ha "mjuka" rötter till ancistrusar + en del andra L-malar.
    Men de som inte vet ?, talar alla säljare som gått de rekommenderade zoofackhandelsutbildningarna om för alla köpare av ancistrus att plocka en träbit i naturen ???. Om inte är detta etiskt rätt?
    Detta att rekomendera "plockning" i naturen istället för att tillhandahålla kan tex betraktas som diskriminering av handikappade ( om en affär gör detta).
    Vore kul att veta ( av ren nyfikenhet) om hur många av de massor av ancistrusar som säljs får leva med/utan en "mjuk träbit" i Sverige
    Vanliga ancistrus sp. som är det som 99% av alla har hemma klarar sig utan trä att gnaga på, även om det rekommnederas som komplementfoder. Dessutom finns det ju faktiskt i handeln idag "trämaltabletter" att köpa.
    Den utbildning som myndigheterna kräver av EN i varje affär är på totalt 16 timmar akvaristik. Det säger sig självt att en sådan utbildning inte kan innehålla artspecifia krav på de tusentalas arter som finns i handeln.
    Vore annars bra (bra för min plånbok) med krav på en utbildning där allt detta skall tas med.

Varför affärerna inte tillhandahåller "mjuka" rötter svarade Ola på ovan

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Varför sälja något som finns runt knuten? Det är som att sälja gråsten.
      Och just sten som finns "runt knuten" säljs i affärerna.
      Det var lite "ot"
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det var lite "ot"
        ...vilket jag aldrig begripit...

Fast visst borde handlarna kunna skicka med en korkbitsstor pinnbit med varje mal som gratisservice och framstå som extremt kunniga (bara att plocka upp tipset alla zooaffärsinnehavare som läser detta )
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Det var lite "ot"
          Jag har nog aldrig sett "gråsten" i någon affär - lika väl som det är skillnad på olika rötter är det ju skillnad på olika stenar.
          Själv plockar jag oftast mina stenar i naturen, men är jag ute efter någon speciell design så får det bli ett inköp i en affär eftersom "utbudet" i naturen är rätt begränsat

Kommentar

Arbetssätt...