Jag startade för ca 2 månade sedan ett 150 liters akvarium. Nybörjade som jag är ställde jag många frågor i djuraffären och fick tipset att ha cilkider i mitt akvarium. Fick sedan hjälp att välja ut ett gäng malawi ciklider. Jag köpte 4st Tropheops sp. "chilumba", 4st malawi av för mig okänd sort, dessa är större än de andra och sen köpte jag 4st Demasoni. 2 ut av dem har växt till sig och trivs bra i den stora gruppen av malawisar men de andra 2 har inte växt mycket alls, äter dåligt och håller sig för sig själva. Dem 2 blir även hackade på och bitna av främst de andra 2 Demasoni. Igårkväll tog jag beslutet att flytta dem som var mest illa därann (skjärtfenan är söndertrasad) till ett mindre akvarium jag har med tetror. Jag vet att den inte ska vara ihop med dem men igår fick åt den iaf äta lite grann.
Funderade på om dem 2 som är utstötta ur gruppen är honor? Jag vet att dem är munruvande och då inte äter så mycket eller kanske inte alls? och att dem då även kan hålla sig för sig själva?
Lite tips och häjlp att lokalisera problemet vore fint. Demasonin som jag flyttade hade inte klarat sig länge till i det stora akvariet.
Hälsningar Jess
Funderade på om dem 2 som är utstötta ur gruppen är honor? Jag vet att dem är munruvande och då inte äter så mycket eller kanske inte alls? och att dem då även kan hålla sig för sig själva?
Lite tips och häjlp att lokalisera problemet vore fint. Demasonin som jag flyttade hade inte klarat sig länge till i det stora akvariet.
Hälsningar Jess
Kommentar