Gör om, gör rätt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • September 2004
    • 242

Gör om, gör rätt.

Tjenare!

Imorgon åker jag 25 mil för att hämta ytterliggare ett 720 liters kar.
    Anledningen är att jag helt enkelt inte är nöjd så som mitt nuvarande kar ser ut och jag vill för första gången se till att få mig det perfekta karet (det går!).
    Mitt nuvarande kar huseras för närvande av ett vildfångat kärlekspar Geophagus Red Head, 4 stycken VF Corydoras loxozonus, 10 VF Colombian Pterophyllum scalare och 3 stycken VF L-168 Zonancistrus pulcher. Jävligt fina fiskar om jag får säga det själv.
    Jag har inte lyckats få växterna att frodas som jag hoppats på (dom ruttnar :s), jag har problem med alger, jag har ingen bakgrund och sanden är helt fel (svart sjösten). Jag är en misslyckad akvarist! Fiskarna trivs och leker konstant, men karet ser ut som fan...

Som filtrering använder jag ett Fluval FX 5 ytterfilter och 2 stycken Fluval 4 plus innerfilter. PH är på 6.7 och jag har mellan 26 och 30 grader varmt i karet. 4 stycken OSRAM Floura 77 i en heltäckande ramp. Hmm jo, det är väl inte mer koll än så här jag har egentligen *skäms*...

Tanken är att jag ska börja om helt och hållet. Jag har en pall frigolit här hemma, jag har inhandlat fin-betong och gelcoat för en idé jag har som moduler. Klippformation på botten av karet. Lite annorlunda tror jag.
    Ja, inredningen är jag väl så gott som klar med.
    Hursomhelst vill jag ha experthjälp av er med hur jag startar upp det perfekta karet.
    Fisk bestånd (jag vill ha kvar mina nuvarande fiskar, men kanske inhandla mer och göra mig av med några), filtrering, växter, sand, ljus, CO2, PH, DH, placering osv. Pengar är inget problem (jag är inte rik men jag prioriterar helt fel).

Ganska patetiskt att jag haft detta intresset i flera år och inte är insatt i detta ännu, och jag har egentligen ingen förklaring mer än ekonomi och ren skär lathet. Nu vill jag i alla fall utveckla mitt intresse och jag har gett mig fan på att lyckas.
    Vad ska jag tänka på och vad ska jag köpa? Mina kar finns här och jag har gott om tid på mig att göra rätt.
    Vill ni hjälpa en (sedan 10 år tillbaks) nybörjare?

/Daniel
    Senast redigerad av medgix; 08 November 2009, 00:11.
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Jag hade köpt på mig en större grupp Corydoras och köpt en grupp med ngn jordätare..
    För det mesta väldigt lugna fiskar som funkar fint med scalarer.
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• fs7210
      Användare
      • June 2004
      • 183

mitt tips:
      hämta riktigt finkornig sand vid havet. Det blir mycket naturligare, snyggare och dessutom billigt!
      Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

..eller så köper man blästersand från Jula.

Kommentar

• medgix
          Användare
          • September 2004
          • 242

Ja, nu börjar det likna något .
          Var i Tidaholm och hämtade karet. Kom precis hem.
          720 liters Åleds utan en enda repa och med bänk, 2500:-. Inget att tveka på.

Kan jag köpa på mig fler jordätare trots att jag har såpass många fiskar som jag har, eller ska jag göra mig av med lite scalarer innan? Mer Corydoras har jag redan haft i åtanke.

Det blir inte så billigt att hämta sand vid havet då jag bor 15 mil ifrån . Kostar som sagt lika mycket att köpa blästersand.

Angående "bakgrunden". Måste jag verkligen plasta in frigoliten efter att jag kletat på betongen? Jag gillar den grova ytan och det känns som algerna har lättare för att fastna på så vis.

Det jag funderar mest på är CO2, ljussättning och filtrering.
          Jag har 0 koll på CO2 men vill ha rikligt med växter som trivs. Hur ska jag gå till väga? :s

Jag har 2st Quabee 3000 (http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...5&t=temartic_e) innerfilter, 2 st Fluval 4 plus innerfilter och ett Fluval FX5 ytterfilter.
          Vanliga filtermattor. Inget kol eller dyl. Vilka av dessa pumpar ska jag ta till vara på och vad ska jag köpa till? Eller ska sälja hela skiten och köpa nytt?

Jag har en heltäckande ramp till karet, men jag gillar inte hur det ser ut. Därför har jag funderat på att beställa 3 st http://www.tradgardsteknik.se/katalo...15W/3112-24-3/ och hänga ovanför karet. Vad tror ni?

Hmm, slänger in en slant till NCS så jag kan posta bilder under lektiden.

Tack för svaren och för att ni inte skäller på mig !

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

[QUOTE=medgix;791702]

Angående "bakgrunden". Måste jag verkligen plasta in frigoliten efter att jag kletat på betongen? Jag gillar den grova ytan och det känns som algerna har lättare för att fastna på så vis.
            QUOTE]

Hej! Fan vilket klipp du gjorde på karet då!

Angående betongen, jag har varken lackat eller limmat eller någonting över min betong, fick många varningar om att det skulle höja PH nivån till skyarna men icke...

Kommentar

• medgix
              Användare
              • September 2004
              • 242

[QUOTE=JosephineFredrik;791720]
              Ursprungligen postat av medgix

QUOTE]

Hej! Fan vilket klipp du gjorde på karet då!

Angående betongen, jag har varken lackat eller limmat eller någonting över min betong, fick många varningar om att det skulle höja PH nivån till skyarna men icke...
              Jo, jag blev riktigt impulsiv när jag såg annonsen på Blocket hehe. Klart man inte tvekar (ibland är jag glad att va singel).

Vad kul att höra. Jag har sett din bakgrund och det är utan tvekan den snyggaste bakgrunden jag sett so far. Jag tänker också skippa plasten .
              Jag har limmat frigolit som tokig under dagen. Det är lite trångt i min lilla enrummare på 40m² just nu. 2 st 720 liters och 3 st 100 liters som står och går haha. Mina lojala Scalarer verkar förstå vad som är på gång och följer i stim varenda rörelse jag gör över det tomma karet.
              Imorgon ska jag försöka få tid över att skära till bakgrunden och limma den på plats. Får MYCKET frigolit över och funderar på att göra moduler till ovansidan på karet. Klippor som hänger ner i karet. Svårt att få tid över med jobb och träning som tar 15 timmar av dagen.
              När jag väl är klar med karet får jag helt enkelt låta det stå ett par veckor under övervakning så jag vet att PH håller sig.
              Film och foto kommer senare i veckan.
              Jag har snart ett annat 720 liters till salu (det som är med i videoklippet i min första post) för billig peng om du är intresserad .

Kul att man får lite respons. Jag hoppas verkligen att jag får mitt drömkar för en gångs skull.

Keep it coming!

Kommentar

• GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

Finns en sand på Biltema som inte är blästersand. Den har ungefär samma färg som rådasand med en kornstorlek på 0,2-1mm Art nr: 17-5425.
                Vad skall du ha för baljan??
                Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Tänk på att hemmagjorda moduler väger en hel del, kan bli svårt att montera dom!

Ska ta en titt på din gamla balja!

Kommentar

• medgix
                    Användare
                    • September 2004
                    • 242

Dags att uppdatera!

Jag är klar med bakgrunden. Blev lite lustigt när jag började blanda betongen och insåg att jag köpt grovbetong istället för finbetong. Blev lite nyfiken på hur resultatet kunde komma till att bli (kunde ha köpt ny betong då en säck bara kostar 50:-) men den grova ytan föll mig inte i smaken. Därför beslöt jag mig för att leka lite ytterliggare och gjuta över den gamla bakgrunden med finbetong. Nu sitter jag här med en "mudd bakgrund". Väldigt udda, men satan vad nöjd jag är. Och ja Fredrik, jag skippade att plasta in den. Verkar fungera suveränt förutom att GH't i mitt kar är så gott som nollat. Vet inte exakta värden eftersom jag kör med stickor men vad beror detta på? Jag tycker det borde vara högt med tanke på bakgrunden. Något jag behöver oroa mig över?

Köpte 3 växtlampor (http://www.tradgardsteknik.se/katalo...15W/3112-24-3/) i aluminium som jag hängt i en aluminiumfärgad duschstång som jag fäst i takhöjd. Mätt så in i ### för att få det perfekt centrerat över karet. Glöm era gamla trista armaturer. Det här är snyggt! Dock var det riktigt jävligt att dra 3 kablar genom en duschstång med 3 rör och en fjäder. Jag tror jag höll på i 4 timmar att dra kablarna igenom skiten.

Biltemas sand blev det också. Tack för tipset GöranE! Jag är supernöjd .

Var iväg och köpte lite nya växter och rötter under förmiddagen. Hoppas på att rötterna sjunker inom kort, men red moore är något ruskigt kompakt . Fick med 3 kuhli ålar med växterna av misstag. 1 var död, men dom 2 överlevande stack iväg under sanden. Låter dom nog vara i karet. Lite kul för sist jag köpte växter på zoopet i Jönköping fick jag med 7 st albino ancistrus av misstag. Rekommenderar dom starkt då man alltid får gratis fisk!

Alla värden verkar stabila och precis som jag vill ha dom, men GH't oroar mig lite. Akvariet har stått i en vecka nu och jag vill inte vänta mycket längre innan jag flyttar över mina fiskar.
                    Senast redigerad av Gäst; 30 December 2009, 00:34.

Kommentar

• EricH
                      Användare
                      • July 2009
                      • 110

Tycker det känns som det är dags att lägga in en bild eller två

Kommentar

• Ducce
                        Användare
                        • November 2009
                        • 360

Funderar lite bara.
                        Är inte bästersanden lite för finkornig om skall ha ett växtkar (vilket jag förmodar du tänker ha då du är inne på co2 gödning) och det verkar med lite ljus till ett sådant stort kar?

Robert

Kommentar

• medgix
                          Användare
                          • September 2004
                          • 242

Ursprungligen postat av EricH
                          Tycker det känns som det är dags att lägga in en bild eller två
                          Jag har tagit en hel del bilder, men inget på hur karet ser ut när det är igång. Jag slängde i en extra säck med sand imorses så vattnet är lite grumligt. Postar bilder när vattnet är klart. Borde ske ikväll.

Ursprungligen postat av Ducce
                          Funderar lite bara.
                          Är inte bästersanden lite för finkornig om skall ha ett växtkar (vilket jag förmodar du tänker ha då du är inne på co2 gödning) och det verkar med lite ljus till ett sådant stort kar?

Robert
                          Jag skippar växtkar. Har "lite" hornsäv, vallisneria och anubis i. Jag tror dom ska klara av sanden även om den är väldigt finkornig. Jag hoppas i alla fall!
                          Det är väldigt bra ljus i akvariet faktiskt. Jag blev lite överaskad själv, men det är bättre ljus än vad det är i mitt andra kar där jag har en heltäckande ramp med 4 st osram i.

PH 6.8. Ska sänka det lite mer.
                          KH runt 8.
                          Gh uppe i 4 nu. Tillsatte mer salt (totalt 6 matskedar), så nu väntar jag bara på att det ska öka. Ska tydligen upp till åtminstonde 6?
                          No² 0.
                          No³ 0.

Bra värden? Något mer jag ska ha koll på innan jag flyttar över fiskarna?
                          Jag har aldrig brytt mig om värdena förut. Jag har bara haft koll på DH och PH och det har alltid varit bra. Nytt område för mig.

Kommentar

• medgix
                            Användare
                            • September 2004
                            • 242

Slängt upp lite bilder och nån film. Har mer bilder nånstans på datorn jag försöker leta reda på.

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Snyggt som attan blev det!! SKall du bara ha Scalarer i det?
                              Jordätare är det som gäller..

Kommentar

Arbetssätt...