Blev riktigt nice, undrar också som sagt vad de är för torv du använt, vart köpte du den? Skulle det fungera att silikona fast den håller den ihop såpass?
Bakgrund av torvblock
Kollaps
X
-
-
köpte torvenblocken på Bauhaus. Har inte mätt vattenvärdena med pH har av fiskarnas betende att dömma droppat, de andas rätt tungt. Får nog bli ett vattenbyte imorgon.
Tanken är att sticka i rötter precis som HåE föreslog. Både lite mindre och några större, skall även lägga ner lite sten så det blir tydligare avgränsade revir.
Torvskivorna är vara fastklämda mot ramen.
I karet går Pelvicachromis subocellatus "Matadi", Heros efasciatus, Otocinclus vittatus och en AncistrusMvh FredrikKommentar
-
Torvblocken är lättast att såga när de är frysta
Om jag skulle göra detta igen skulle jag ha lutning på bakgrunden så växterna inte skuggade varandra.Kommentar
-
Jag gjorde en i ett 60-liters för flera år sedan och Stockholmsvatten blev så toksurt att inget överlevde förutom javamossa och javaormbunke om jag inte mins fel (men vattnet var kristallklart). Så jag får nog säga att jag "kräver" att du mäter pH istället för att kolla på fiskarna. Detta är ett specialfall.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
cikliderna toktrivs, men malarna pallade inte pH sänkningen, hade en gammal ancistrus, en gammal Corydoras och tre gamla otocinclus. Vet inte om det var åldern i kombination med pH sänkningen som tog knäcken på dem, för hantlarna och Matadi-na är hur pigga som hellst. Den dominanta Matadi hanen har dock blivit mer aggresiv än tidigare, undrar om det kan ha något med vattenvärdena att göra, eller om det är en reaktion på att bottenytan har blivit lite mindre?
Hornsäven verkar dock också tycka att det är för surt.
Trots lite strul är jag väldigt nöjd, nästa gång skulle jag dock sågat lite tjockare skivor, samt haft pH test hemma.Mvh FredrikKommentar
-
har nu mätt pH hade droppat från strax under 7 till 5,5 så en rätt kraftig sänkning.Mvh FredrikKommentar
-
-
Blev mycket imponerad av ditt torvbakrundprojekt.
Hur funkar den nu när lite tid har gått?
Bilder skulle uppskattas.Kommentar
-
just nu är karet helt igenväxt, haft lite dåligt med tid för hobbyn på senaste tiden. Tyvärr kom det aldrig i några rötter, får ta tag i det framöver.Mvh FredrikKommentar
-
Kommentar
-
ja den håller fint, om jag hade gjort omd et hade jag gjort tjockare skivor som jag skulpterat när de väl satt på plats i karet. Får ta och städa lite och fotaMvh FredrikKommentar
-
För att få lite mer form möjlighet.Kommentar
-
Kila fast lite grenar mellan skivorna och tryck in lite kvistar i dom, så hade jag gjort om jag gjorde detta igen, nu har jag bara en djungel av cryptocoryne växandes i torven.Kommentar
Kommentar