Steatocranus*casuarius "Lejonhuvudsciklid"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

Ursprungligen postat av RobinH
    Häftigt..

E det inte 2 hanar som håller till vid krukan och honan som kommer på besök?
    såg ut som ägg läggnings röret var ute på henne!
    Har det blivit något eller?
    Det stämmer, jag har två hannar som föredrar varandras sällskap och jagar bort honan

Har inte sett någon rom, men de skyltar ju inte direkt med den. Är ganska övertygad om att det har funnits, men jag kan inte vara hundra.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Räkor är gott!

Det här paret får väl anses vara fullvuxna numera.

/Maths

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det var på tiden vi fick en uppdatering

Härlig film! De ser bara för läckra ut.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Hur stort akvarium bör man ha för ett par Lejonhuvuden? // Ann-Mari

Kommentar

• Uffe Lindström
            Användare
            • May 2005
            • 285

Ursprungligen postat av c90368
            Räkor är gott!

Det här paret får väl anses vara fullvuxna numera.

Coola fiskar
            www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Still going stong!

Här är vi tålmodiga och håller kvar de gamla trostjänarna.

Har lyckats bota problemet med de vildvuxna Toffsalger genom att sätt in Vallisneria och gud förbjude Andmat.

Men Andmat är bra på att suga upp näring och är lätt att lyfta bort med med håven. Så det är egentligen den ultimata växten för att få bort överflödig näring ur karet. Det fungerade eftersom jag numera inte har någon nytillväxt av Toffsalger.

/Maths

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Härligt att se en uppdatering Maths! Inget tar kål på uthållighet

Hade det inte gått lite ont med din Lejonhuvudsciklider tidigare, dvs att någon hade dött och du hade endast ett kön kvar? Hur går det med lek och annat.

Det där med tofsalger låter intressant jag har problem med det, i stor skala.Kanska skulle jag prova meed and mat, man får väl skaffa en flaggciklid för att bli av med det i värsta fall, de är väl fenomenala på att krubba dylikt?!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cichlid-Power
                  Användare
                  • November 2006
                  • 253

Ursprungligen postat av DaRe
                  Härligt att se en uppdatering Maths! Inget tar kål på uthållighet

Hade det inte gått lite ont med din Lejonhuvudsciklider tidigare, dvs att någon hade dött och du hade endast ett kön kvar? Hur går det med lek och annat.

Det där med tofsalger låter intressant jag har problem med det, i stor skala.Kanska skulle jag prova meed and mat, man får väl skaffa en flaggciklid för att bli av med det i värsta fall, de är väl fenomenala på att krubba dylikt?!

Hei David, Ceratophyllom gjør også nytte for seg.

Cichlid-Power

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Hej igen Maths!

Kul att hitta din steatocranus-tråd, den var (som vanligt) inspirerande. Lejonhuvud står på min inköpslista för helgen och mitt beslut stärktes efter att ha läst igenom tråden.

Jag passar på att ställa en fråga: Bör man inte skaffa en liten grupp så individerna får para ut sig eller är de inte särskilt kräsna i sitt val av partner? Jag har planerat att köpa fyra stycken - men det kanske inte är nödvändigt om man kan könsbestämma dem?
                    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• c90368
                      Användare
                      • September 2007
                      • 890

Jag hade inte möjligheten att köpa fler än de tre som fanns tillgängliga.

När de är små är det svårt att veta om de är honor eller hannar, så har man utrymme och tillgång till fler så skulle jag satsa på en grupp helt klart.
                      /Maths

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Då håller jag mig till ursprungsplanen.
                        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Jag hade inte möjligheten att köpa fler än de tre som fanns tillgängliga.

När de är små är det svårt att veta om de är honor eller hannar, så har man utrymme och tillgång till fler så skulle jag satsa på en grupp helt klart.
                          Riktigt trevliga videos på en art som jag själv hade för väldigt länge sedan. Jag hade dom inte så länge då jag bytte inriktning i akvariet efter flytt.

Kan du utöka med nya till din trio eller är det svårt att tillsätta fler till ett "inarbetat" akvarium?

Kommentar

• c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

Ursprungligen postat av StefanL
                            Riktigt trevliga videos på en art som jag själv hade för väldigt länge sedan. Jag hade dom inte så länge då jag bytte inriktning i akvariet efter flytt.

Kan du utöka med nya till din trio eller är det svårt att tillsätta fler till ett "inarbetat" akvarium?
                            Det är bara ett par numera, det visade sig vara två honor och en hane. Vilket innebar att den extra honan tynade bort när de blev fullvuxna.

Nej, jag ser det inte som möjligt att lägga till några ytterligare fiskar. Dessa gynnare är väldigt skarpa och slåss så fjällen ryker när de är på det humöret.
                            /Maths

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Det är bara ett par numera, det visade sig vara två honor och en hane. Vilket innebar att den extra honan tynade bort när de blev fullvuxna.

Nej, jag ser det inte som möjligt att lägga till några ytterligare fiskar. Dessa gynnare är väldigt skarpa och slåss så fjällen ryker när de är på det humöret.
                              Ok.

Jo jag vet att de är aggressiva...eller kan vara det när det behövs. Jag såg inte så mycket av det men jag hade dom som sagt inte så länge.

Kommentar

• c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

Mina Steatocranus casuarius (Lejonhuvuden) har flyttat till mitt 400 liters akvarium.

Det är fortfarande en massa partiklar i vattnet och allt i layouten känns inte helt färdigt.

/Maths

Kommentar

Arbetssätt...