Hjälp mig finna sjukdomen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilc
    Användare
    • May 2009
    • 3

    Hjälp mig finna sjukdomen!

    Hej!

    En av mina Ps. Acei "mary gold" (haft i ca 10mån) har under en längre tid kliat sig kraftigt på föremål, på/runt gälarna- Ibland så det blivit sår. Ibland skakar han, som att bli av med något och hostar/hulkar. Inga synliga maskar eller dyl. vid gälarna. Han har bra aptit, men märkt att han växer dåligt jämfört med andra. Andas ibland med en gäl. Numera har han även fått en dammig grå/brun beläggning, över kroppen, även på ovansida av ögonen, inte fenor. Dock inte gul/vita prickar som sammetssjukan. Har inte benhandlat honom mer än en 3 dagars kur med octozinsalt, vilket inte verkar hjälpa. Annars är Ph runt 7,5. Ingen nitrit. Akvarie 300L. (men nu i karantänakv.) skiffersten. vit ciklidsand. 1200l/h filtrering.

    Ja. Vad har stackarn??? Och vilken medecin skulle rekommenderas här? Jag har forskat runt men blir inte klok på vilken medicin som är rätt.

    har sett att en annan av cikliderna börjat klia sig just på gälarna/verka vilja skaka av sig något..
    Senast redigerad av emilc; 04 November 2009, 21:29.
  • emilc
    Användare
    • May 2009
    • 3

    #2
    Kom igen alla, ge mig tips ! Innan någon allafiskarsjukapandemi bryter ut i mitt stora kar, som jag misstänker kan ha smittats.

    Kommentar

    • algskraparn
      Användare
      • September 2006
      • 159

      #3
      Vad det är för något de drabbats vågar jag inte svara på, får jag gissa tror jag att de har flera saker samtidigt, både små parasiter och bakterier.

      Har de varit utsatta för nitrit tidigare?
      Har man otur kan nitritdrabbade firrar få problem senare i livet. De blir ju försvagade, eventuellt med följd som jag nämnde ovan.

      Spontant låter det som att oddsen är dåliga för fisken, jag hade nog avlivat den mögligaste och varit pedantisk med vattenbyten och bantardiet på resten av fiskarna ett tag.
      (Hade jag varit en sådan som medicinerar flitigt hade jag nog provat någon av de där otäcka preparaten som heter någonting med .."fura".. Nu är jag inte sådan men..)

      Kommentar

      • emilc
        Användare
        • May 2009
        • 3

        #4
        Ja, har känt att oddsen inte börjar bli så höga för den drabbade. Har inte haft någon nitrit, i alla fall vad mina mätstickor visar. de andra mår finfint, bara denna. vad jag kan minnas började han klia sig på ena gälen och ibland andas bara med en gäl. Att han är mörkfärgad på kroppen kanske kan ha att göra med att han mår dåligt bara.. som sagt, verkar väldigt svårdefinierat..

        är inte heller mkt för medicin, men om resten av fiskarna visar samma symptom blir de jobbigt

        Kommentar

        Arbetssätt...